قله مامو.کرمجگان قمmount mamo kermejegan qom

Photo ofقله مامو.کرمجگان قمmount mamo kermejegan qom Photo ofقله مامو.کرمجگان قمmount mamo kermejegan qom Photo ofقله مامو.کرمجگان قمmount mamo kermejegan qom

December 28, 2018
December 2018

near Kermejegān, Qom (Iran)

کرمجگان روستایی بزرگ در جنوب قم میباشد،این روستا در دره ای طولانی در امتداد شمال به جنوب قرار دارد.این دره درسمت غرب دره فردو و وشنوه قرار دارد،این سه دره از مناطق کوهستان زیبای جنوب قم میباشند.این دره در انتها به گردنه...میرسد که در طرف دیگر این گردنه منطقه جاسب دلیجان میباشد وجاده ای خاکی از مبدا صعودمان تا منطقه جاسب که متشکل از چند روستاست وجود دارد.از یکی از دره های فرعی وصل شده در سمت غرب و پس از گذر از گردنه ای به روستای راونج میرسیم.امکان اجرای برنامه های متنوع وفراوانی کوهنوردی از این دره به دره فردو وکوههای اطراف وجود دارد.دامنه غربی برف انبار هم به این دره ختم میشود.درسمت غرب این دره قله های زیبای میرقاسم،مامو،زاغر،درمباز،پلنگ ابی و......وجود دارد.که هریک بر بلندای دره ای فرعی قرار دارند وهر یک برای خود دنیایی دارند که باید بروید وخودتان به چشم ببیند.وپس لمس منطقه با تمام وجودتان پی میبرید چه منطقه زیبایی در جوار قم قرار دارد.وجود باغهای فراوان و اباد در کف دره و در ارتفاع بالای ۲۷۰۰ متر که دارای درختان کهنسال واقعاً شگفت اور است اب مورد نیاز این منطقه از چشمه های منطقه که معمولا با هم تجمیع شده اند و قنات های حفر شده تامین میشود.و هر باغ معمولا دارای استخری بزرگ وعمیق برای ذخیره اب است.
ما از قم پس از گذشتن از شهرک پردیسان،ورجان،کهک،ابرجس،بیدهندبه کرمجگان رسیدم قبل از روستا برای اینکه اسیر کوچه های تنگ وباریک نشویم وارد کمربندی روستای شدیم و به امامزاده نورعلی رسیدیم،امکان اسکان،فروشگاه مواد غذایی،پارکینک،اغذیه فروشی در این محل وجود دارد.گردشگران زیادی به این محل در تابستان می ایند.حدود چند متری بالاتر از امامزاده وارد یک جاده خاکی در سمت چپ شده وبطرف گردنه مابین میر قاسم ومامو میرویم.این جاده تا بالای دره تا نزدیک اخرین باغ امتداد دارد.ودر میانه راه به جاده خاکی ای که از کرمجکان شروع میشود وصل میشود در تابستان این جاده معمولا با زنجیر بسته میشود و تردد فقط برای بومیان وباغداران منطقه ممکن است.در بین راه از کنار یک خانه خرابه، ی استخر اب، با اب لوله کشی شده از چشمه دیده شد و کمی بالا تر در محل دوشاخه شدن دره ،ما مسیر سمت چپ را ادامه داده وبه اخرین باغ رسیدیم که در انجا هم چشمه دیده شده .پس از این باغ به گردنه رسیدیم در سمت دیگر گردنه در سمت چپ روستای علی اباد قرار دارد. اگر از این گردنه اشتباها بطرف غرب برویدتنها روستای بین راه تاجاده پردیسان به نیزار، علی اباد است وچون علی اباد در مسیر شما نیست در هوای مه الود پیدا کردن ان سخت است وباید حدود ۲۰ کیلومتر را طی کنید که به جاده برسید موقع برگشت از قله خیلی باید مواظب باشیم که به چپ(علی اباد) منحرف نشویم .ما از قله از یک شیب تند که مناسب فصل زمستان نیست پایین امدیم ودر محل اخرین باغ به مسیر صعودمان رسیدم

Photoابتدای جاده خاکی

قله صعود شده در سمت چپ قله برفی مرکز تصویر میباشد

شروع باغهای منطقه،کمی جلوتر ی به استخر اب و چشمه و یک خانه مخروبه قدیمی میرسیم

مسیر از زیر سنگها ودره سمت چپ می باشد

قله در بالای دره درسمت چپ قرار داره

قله در سمت چپ تصویر

گردنه مابین میرقاسم در سمت راست و مامو در چپ.روسای علی اباد درسمت چپ دیده میشوددر انتهای دشت که در دامنه شرقی خط الراس میرقاسم به مامو است جاده قم نیزار قرار دارد البته در محدوده روستای طایقان و چشمه علی. موقع برگشت در شب یا هوای مه الود باید حواسمان باشد که به این طرف نرویم چون تا کیلومترها ابادی نداریم(حدود ۲۰ کیلومتر)