قله الوند و کلاغلان همدان

May 3, 2015
May 2015

near Gol Dar, Hamadān (Iran)

تاریخ اجرا : 94.02.11
نفرات شرکت کننده : آرش بذرافشان ، مجید طیبی ، علیرضا فردوسی زاده ، شهنوش عبادت ، ستاره بذرافشان و مهدی پاک سرشت
معرفی کلی منطقه و قله:
دره گنج‌نامه نام قسمت میانی دره عباس‌آباد در کوه الوند است. این دره در جنوب غربی شهر همدان قرار دارد. کوه الوند بلندترین کوه در کوهستان الوند است و ۳۵7۴ متر ارتفاع دارد. معروف ترین قله ها، از شمال غربی به جنوب شرقی عبارت‌اند از: قله آلماقلاغ۲۹۹۷ متر،قله کرکس۲۹۵۹ متر،قله قزل‌ارسلان۳۲۵۰ متر،قله دائم‌برف۳۴۵۰ متر،قله کلاغ‌لان۳۴۸۰ متر، قله الوند۳۵۸۴ متر، قله تاریک‌دره۳۳۱۴ متر، قله کمرلرزان۳۳۳۸ متر، چهارقله ۳۱۸۴، ۳۱۷۲، ۳۱۶۶ و ۳۱۷۰متر، قله یخچال‌صاحب۳۴۸۶متر، قله شاه‌نشین۳۴۹۶ متر، قله سرخ‌بلاغ۳۱۲۴ متر و قله کلاه‌قاضی۳۱۲۵ متر.
گفتی است پناهگاه اول دشت میشان در ارتفاع حدود 2100 متری و در ارتفاعات رشته کوه الوند و در یکی از زیباترین نقاط مشرف به شهر همدان در مسیر صعود قله الوند و کلاغ لانه در سال 1358 افتتاح و به بهره برداری رسید و در سال 1391 با همکاری اداره کل تربیت بدنی استان مورد مرمت و بهسازی قرار گرفت ، در حال حاضر از نظر خدمات رسانی ، موقعیت ، امکانات رفاهی و اقامتی در وسعتی حدود 500 متر مربع و با دارا بودن تجهیزات شب مانی و تختخواب ، سامانه گرمایشی سراسری، سامانه روشنایی ، سالن غذا خوری ، بوفه فعال با ارائه انواع غذا های گرم یکی از منحصر به فرد ترین پناهگاه های کشور با چشم اندازی زیبا بوده و همه ساله میزبان خیل بیشماری از کوهنوردان کشور در فصول مختلف می باشد.
برای اقامت در پناهگاه میتوانید با آقای عباس شیرخانی به شماره 09188188806 تماس بگیرید.
قله کلاغ‌لان یا قله لانه‌کلاغ یکی از قله‌های کوهستان الوند است. این قله ۳۴۸۰ متر ارتفاع دارد. قله کلاغ‌لان قله‌ای است کله قندی برفراز کوهی صخره‌ای و مشرف به دوزخ‌دره، یک راه صعود به این قله از گنج‌نامه است که از دو مسیر قابل دسترسی است. مسیر اول ازمیدان میشان به تخت نادر و سپس به یک دوراهی می‌رسد که یکی از آن‌ها به قله الوند و دیگری به قله کلاغ‌لان ختم می‌شود. مسیر دوم از گنجنامه، میدان میشان، تخت نادر، قله الوند، پناهگاه کلاغ لان است.
مسیر های دسترسی به پناهگاه کلاغ لان:
1- مسیر نرمال: گنجنامه، میدان میشان، تخت نادر، تراورس دوزخ دره، پناهگاه کلاغ لان
2- مسیر قله: گنجنامه، میدان میشان، تخت نادر، قله الوند، پناهگاه کلاغ لان
شرح گزارش:
برنامه از ساعت 19:30 دقیقه روز پنج شنبه 10 اردیبهشت از شهر نایین آغاز و با ملحق شدن بقیه نفرات در ترمینال کاوه با اتوبوس ساعت یازده اصفهان ، همدان به سمت همدان حرکت نمودیم با تاخیر نیم ساعته حرکت اتوبوس در ساعت 6:20 صبح به پایانه مسافربری همدان رسیدیم، از آنجا تا گنج نامه در حدود 20 دقیقه با ماشین راه است.
پس از پیاده شدن از ماشین و آماده شدن، ساعت 7:00، در هوایی مساعد حرکت خود را آغاز کردیم. تیم به طور پیوسته حرکت خود را ادامه داد تا پس از پیمودن 1:20 دقیقه، در ساعت 8:20 به پناهگاه دشت میشان رسیدیم . در این مسیر باد نسبتا ملایمی می وزید .
قله مسیرهای صعود متعددی داره که سه تا از اونها به پناهگاه میدان میشان میرسن و بقیه بدون رسیدن به پناهگاه مستقیم به قله ختم میشن. ساده ترین مسیر، مسیر منتهی الیه سمت راست (شرقی) هست که دارای شیب کم و یکنواخت در تمام طول مسیر هست و مسیر معروف به آبشار مسیری با فاصله کم و شیب زیاد و مستقیم تا پناهگاه هست.
میدان میشان دارای دو پناهگاه مجهز، با ظرفیت مجموعا بیش از 100 نفر، با امکانات برق، سرویس بهداشتی، آب آشامیدنی، رستوران، فروشگاه و... می باشد. پناهگاه میدان میشان بسیار شلوغ بود و داخل تقریبا جا نبود، در بیرون پناهگاه و در کنار چشمه و در فضایی سر سبز به استراحت و خوردن صبحانه مشغول شدیم.
پس از اون به صعود ادامه دادیم. مقصد عمده نفرات صعود کننده دشت میشان و پناهگاه های موجود در اون هست و از این دشت به بعد از تعداد نفرات به نحو محسوسی کاسته میشه و باز در مرحله بعد که تخت نادر باشه، از نفرات باز هم به مقدار زیادی کاسته میشه و فقط کسانی باقی می مونن که قصد صعود یکی از دو قله الوند یا کلاغ لانه رو دارن (یا هردو).
تیم در ساعت 10 به منطقه تقریبا هموار تخت نادر رسید و سرانجام ساعت 11:30 به سنگ قله رسیدیم . تا بلند ترین قسمت قله هنوز قسمتی دست به سنگ مانده بود. که تعدادی از نفرات احتیاطا بالاتر نیامدند . البته در بالای قله به علت وزش باد و خطرناک بودن سیم بکسل بسته شده و با دقت میتوان به قله دسترسی داشت .
بعد از صعود به قله الوند مسیر را به سمت پناهگاه کلاغ لانه ادامه دادیم ، مسیر صعود قله کلاغ لانه از انتهای تخت نادر به سمت چپ منحرف میشه و بعد از صعود یک تپه به پناهگاه کلاغ لانه میرسه. این پناهگاه دارای چشمه آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی و فضایی به اندازه حداقل 50 نفر هست. بعد از رسیدن به پناهگاه و خوردن ناهار سه نفر از نفرات در پناهگاه به استراحت پرداخته و بقیه نفرات به قصد صعود به قله کلاغ لانه ادامه مسیر دادند در ساعت 13:15 نفرات به قله کلاغ لانه صعود نموده و در ساعت 15:15 کلیه نفرات از پناهگاه به سمت میدان میشان حرکت نمودیم . در ساعت 17:00 کلیه نفرات به پناهگاه دشت میشان رسیده ، شب را در مجاورت پناهگاه ماندیم و صبح ساعت 7 به قصد آبشار گنج نامه به راه افتادیم در مسیر برگشت از مجاورت رودخانه جاری در دشت حرکت نمودیم که انتهای مسیر به آبشار گنج نامه ختم می شود قبل از رسیدن به آبشار در محلی زیبا صبحانه را خوردیم و در ساعت 8:30 به آبشار گنج نامه رسیدیم . برنامه صعود نیز در همین جا به پایان رسید تا ساعت 13:30 در شهر همدان به گشت و گذار و بازدید از امکان تاریخی شهر پرداختیم و در ساعت 20:30 شب در اصفهان نفرات پس از برنامه ای مفرح و به یاد ماندنی از همدیگر جدا و به سمت نایین حرکت نمودیم .