قله علم کوه از مسیر حصارچال

August 2, 2019
August 2019

near Barīn, Māzandarān (Iran)

قله علم کوه با ارتفاع 4850 متر از سطح دریا دومین قله بلند ایران و در رشته کوه البرز مرکزی واقع شده است
بهترین زمان برای صعود قله از ابتدای مرداد ماه تا نیمه شهریور می باشد
مسیر های دسترسی و صعود مختلفی برای این قله وجود دارد از جمله حصارچال، سرچال، مسیر دیواره و .... که بسته به توان فنی جسمی و سایر شرایط کوهنوردان قابل اجراست
مسیر معمول برای صعود به قله علم کوه مسیر کلاردشت، رودبارک، قرارگاه کوهنوردی ونداربن، تنگه گلو، دشت حصارچال و قله علم کوه می باشد
این برنامه توسط اینجانب و چند تن از همکارانم در شهرداری مشهد روزهای 9 و 10 مرداد 98 از مسیر معمول که در بالا به آن اشاره شده اجرا شده است
موارد قابل توجه برای علاقه مندان به اجرای این برنامه
1. امکان رفتن به تنگه گلو (آخرین مکان قابل دسترس توسط خودرو) با ماشین شخصی نظیر پراید یا پژو میسر است اما با توجه به خاکی و سنگلاخی بودن مسیر به هیچ وجه توصیه نمی شود
2. قرارگاه کوهنوردی ونداربن دارای امکانات کامل نظیر پارکینگ، تخت خواب برای شب مانی، سرویس بهداشتی، حمام، بوفه، غذای گرم و ... می باشد
3. افرادی که تمایل به حضور در قرارگاه را ندارند می توانند در شهر رودبارک با تهیه وسیله نقلیه (پاترول، لندور و ...) نسبت به طی مسافت تا تنگه گلو اقدام نمایند.
4. تاکید می شود در صورت عدم تمایل یا نیاز به حضور در قرارگاه کوهنوردی ونداربن حتما از رودبارک اقدام به هماهنگی وسیله نقلیه نمایید چون هزینه انتقال کوهنورد از رودبارک به تنگه گلو با هزینه انتقال از قرارگاه تا تنگه گلو یکسان می باشد.
5. هزینه کرایه خودرو برای 5 نفر رفت و برگشت 450 هزار تومان است
6. از رودبارک تا تنگه گلو حدود 40 دقیقه طی مسافت با پاترول می باشد
7. از تنگه گلو تا حصار چال قاطر برای انتقال کوله ها (همانند جبهه جنوبی دماوند) محیاست لیکن به دلیل عدم استفاده از اعلام قیمت معذورم
8. از تنگه گلو تا حصارچال با کوله سنگین 3 ساعت پیمایش است البته تجربه شخصی اینجانب 2 ساعت بود
9. مسیر پاکوب بسیار عالی داشته و وجود چشمه در مسیر شما را از حمل بی جهت آب فارغ می کند
10. دشت حصارچال فضای بسیار عالی و رویایی برای کمپ زدن و شبمانی را داراست
11. از حصارچال تا قله حدود 5 ساعت پیمایش از یک پاکوب دوست داشتنی است که تجربه شخصی من کمتر از 4 ساعت بود
12. با توجه به ریزشی بودن سنگ ها لازم است در مسیر صعود به قله و الزاما روی قله احتیاط و مراقبت لازم انجام شود