قله علم کوه از حصار چال مرداد ۴۰۲ ALAMKUH PEAK

Photo ofقله علم کوه از حصار چال مرداد ۴۰۲ ALAMKUH PEAK Photo ofقله علم کوه از حصار چال مرداد ۴۰۲ ALAMKUH PEAK Photo ofقله علم کوه از حصار چال مرداد ۴۰۲ ALAMKUH PEAK

August 15, 2023
August 2023

near Hamūrak, Māzandarān (Iran)

قله علم کوه
از شیراز به تهران ،کلاردشت و رودبارک رفتیم.
معمولا خودرو را در پارکینگ قرارگاه کوهنوردی رودبارک پارک می‌کنند و مابقی مسیر تا ونداربن و گوسفند سرا تنگه گلوگاه را با پاترول و سایر خودروهای کرایه آفرودی طی می‌کنند
جهت صعود به علم کوه از سمت کلاردشت، دو قرارگاه کوهنوردی موجود است
قرارگاه اول که قدیمی تر هست در انتهای رودبارک قرار دارد و قرارگاه دوم در ونداربن که بعد از رودبارک بوده و از ونداربن سه راهی ،یکی بسمت حصارچال و دیگری بسمت سرچال(گرده آلمانها و مسیر سیاه سنگ ) ادامه داره
با خودرو شخصی تا ونداربن رفتیم و در پارکینگ قرارگاه ونداربن پارک کردیم
البته کرایه پاترول از رودبارک و ونداربن یکسان بود ،بنابراین بهتر است در قرارگاه رودبارک پارک کنید (جاده رودبارک تا ونداربن خیلی خراب است)
از ونداربن بسمت حصار چال زنجیر بسته و خودرو شخصی اجازه عبور ندارد (فقط پاترول کرایه)
البته جهت صعود از مسیر سرچال بهتر است با خودرو شخصی به قرارگاه ونداربن رفته و خودرو را در آنجا پارک کنید (قرارگاه مجهز به خوابگاه و سالن غذاخوری و حمام بوده و تمیز و مرتب بود) و از قرارگاه پیمایش بسمت سرچال شروع می‌شود

جهت صعود از مسیر حصارچال که البته راحت تر و معمول تر هست ، با پاترول کرایه از رودبارکذبه گلوگاه رفته و صعود شروع می‌شود
در گلوگاه قاطر جهت حمل وسایل سنگین به حصارچال موجود است

Ardeshir Masoumirad Mountain Peak, Monday, August 30, 1402 at 15:00 from Vandarben camp, we moved towards Hesar Chal route with a patrol, and after about an hour we reached Golu Gah, and with our backpacks, we moved towards Hesar Chal camp, and after an hour and a half, we traveled quickly. In the middle, we reached Hesar Chal and pitched our tent, and contrary to expectations, the abnormal cold caused us to stop moving at night (at 2 am) and we moved towards the summit at 7:00 pm. And at 14:00 we landed at Hesar Chal, we reached the camp at 17:00 having lunch on the way, and quickly collected the tent, sleeping bag, etc. (which we had already left at the camp site) and moved to the gorge. And at 19:00 he got on the patrol and went to Vandarben camp and rested at the camp for the night. Of course, it is possible to carry cargo by mule from Gul Gah to Hesar Chal.

زیبایی خارق العاده جبهه شمال در نزدیکی قله

• Photo of Ardeshir Masoumi اردشیر معصومی
    Ardeshir Masoumi اردشیر معصومی Aug 18, 2023

دوشنبه سی ام مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۵ از قرارگاه ونداربن با پاترول بسمت مسیر حصار چال حرکت کرده و پس از حدود یکساعت به گلو گاه رسیدیم و با کوله پشتی بسمت محل کمپ حصار چال حرکت کردیم و پس از یکساعت و نیم پیمایش باسرعت متوسط به حصار چال رسیدیم و چادر زدیم و بر خلاف انتظار سرمای غیر طبیعی سبب شد از حرکت شبانه(ساعت ۲ بامداد) منصرف شده و ساعت ۷ بسمت قله حرکت کردیم ساعت ۱۳ به ارتفاع ۴۸۵۰ متری قله رسیدیم و هوا عالی بود حدود یکساعت قله بودیم و ساعت ۱۴ بسمت حصار چال فرود کردیم که با وقت صرف ناهار در مسیر در ساعت ۱۷ به کمپ رسیدیم و سریعا چادر و کیسه خواب و...(که از قبل در محل کمپ رها کرده بودیم) را جمع کرده و بسمت گلوگاه حرکت کرده و ساعت ۱۹ سوار پاترول شده و بسمت قرارگاه ونداربن رفته و شب در قرارگاه استراحت کرده و البته از گلو گاه تا حصار چال امکان حمل بار با قاطر وجود دارد