قله البرز-بلندترین قله شهرستان رستم-استان فارس

Photo ofقله البرز-بلندترین قله شهرستان رستم-استان فارس Photo ofقله البرز-بلندترین قله شهرستان رستم-استان فارس Photo ofقله البرز-بلندترین قله شهرستان رستم-استان فارس

March 28, 2022
March 2022

near Amīr Ayyūb, Fars (Iran)

گزارش قله البرز ، شهرستان رستم ، استان فارس
باشگاه ردپای شیراز بعنوان اولین برنامه صعود قله در سال جدید با هماهنگی اداره ی ورزش و جوانان شهرستان رستم و هیات کوهنوردی شهرستان رستم در تاریخ‌های ۴و۵ فروردین ماه سال ۱۴۰۱ برنامه‌ای دو روزه برای صعود به قله البرز در نظر گرفت. شروع حرکت ساعت ۱۰:۱۵ از میدان معلم با استفاده از وسائل نقلیه شخصی آغاز شد. در این برنامه تمام پروتکل‌های بهداشتی رعایت شد، همچنین برای اطمینان بیشتر اکسیژن خون و دمای بدن همنوردان کنترل شد. در طول مسیر و در روستای بوان (Bavan) موقعیت مناسبی جهت صرف ناهار پیدا شده و پس از آن مسیر روستای امیر ایوب در پیش گرفته شد. در میانه راه بازدید از دره زیبای گجستان وسپس ادامه مسیر تا اینکه گروه حدود ساعت ۴ عصر به روستای امیر ایوب رسید. در آنجا آقای دلاوری که از قبل جهت راهنمای مسیر هماهنگ شده بود را دیدیم و ایشان گروه را به منزل دعوت کردند . منزلی روستایی و خانواده بسیار خونگرم و باصفای آقای دلاوری سفر را دلپذیر تر کرد. با پیاده‌روی مختصری که در این روستا داشتیم صمیمت و مهربانی اهالی روستا در نقطه‌ای محروم اما زیبا مشخص بود و تلاش این مردمان غیور در نقطه‌ای دورافتاده و به دور از امکانات شهری ستودنی بود. شب را در منزل آقای دلاوری سپری کردیم.
روز جمعه ساعت ۴ بامداد پس از صرف صبحانه که توسط همنورد عزیز تهیه شد چراغ پیشانی را بر نهاده و راهی صعود به قله البرز شدیم. گروه با عبور از مسیر جنگلی و مملو از درختان بلوط و زالزالک پس از دو کیلومتر کوه‌پیمائی به اولین قله مسیر رسید . در آنجا آقای انصاری نیز به ما پیوستند. گروه با استراحت کوتاه و صرف چای به ادامه مسیرکه روی یال بود پرداخت. در ادامه مسیر دو چشمه کوچک بود که محلی ها آب آنرا قابل خوردن میدانستند. پس از عبور از دشت که گیاه جاشیر و گل‌های ریز بهاری نمایان بودند ابتدای مسیر قله البرز نمایان شد. پس از طی کمی از مسیر باد شروع به وزیدن نمود و از بادگیرها استفاده شد. در نهایت در ساعت ۱۲ با پیمایش نه و نیم کیلومتر به ارتفاع ۳۰۰۰ متری قله البرز رسیدیم، حدود یکساعت توقف و عکس‌های یادگاری گرفتیم و بر بلندای ارتفاعات شهرستان رستم مبهوت محیط زیبا و دوست داشتنی کوهستان شدیم.
از ویژگی‌های کوهستان‌ البرز میانه آن است که تا چشم کار می‌کند، درختان بلوط مشاهده می‌شوند. این درختان با ارزش به راستی گنج‌های آشکار طبیعت ایران زمین هستند که حفظ و حراست از آن‌ها یک وظیفه ملی و همگانی است. در مسیر کوه و دشت سرسبز بودند و به گل‌های کوچک زیبایی به رنگ‌های سفید و صورتی برخوردیم که بیانگر شروع فصل بهار و زیبایی های آنجا بود. مسیر برگشت را همانند مسیر رفت ادامه دادیم و با فراز و فرودهائی که در پیش داشتیم در نهایت ساعت ۱۶:۴۵ به روستای امیر ایوب رسیدیم و این برنامه پرتجربه و زیبا را به پایان رساندیم.
باسپاس فراوان از اداره ی ورزش جوانان شهرستان رستم و همچنین جناب آقای بیژن نیکنام رییس هیات کوهنوردی شهرستان و جناب آقای دلاوری و انصاری که ما را در این برنامه یاری رساندند.