قله کوه سیاه -شهرستان لارستان- استان فارس

Photo ofقله کوه سیاه -شهرستان لارستان- استان فارس Photo ofقله کوه سیاه -شهرستان لارستان- استان فارس Photo ofقله کوه سیاه -شهرستان لارستان- استان فارس

January 28, 2024
December 2023

near Ḩormūd-e Mīr Khū, Fars (Iran)

گزارش صعود و شناسایی قله کوه سیاه لارستان
باشگاه ردپا: ۶نفر
باشگاه ایراهستان لار: ۱۲نفر
راهنمای محلی : اسفندیار راستی
راس ساعت ۸ صبح درمیعادگاه همیشگی مان(فلکه معلم) گرد هم آمدیم و با دو وسیله شخصی به سمت لارستان راهی شدیم .بعد از یکساعت توقفی کوتاهی در رستوران باغ ملی کوهنجان ، بدون توقف درساعت ۱۲.۴۵ به لار(قدیم) رسیدیم.
سوغات لار حلوا مسقطی لاری و مهوه میباشد.اما معروف ترین و لذیذترین غذای لار کنجه لاری است. بعد از صرف ناهار و خرید سوغاتی طبق برنامه هماهنگ شده درساعت ۱۶ به محل دیدار با گروه ایراهستان به سرپرستی آقای یادگاری رفتیم و همگی به سمت هُرمود مهرخوئی حرکت کردیم.درساعت ۱۷.۳۰ به روستای هُرمود، روستایی از توابع بخش مرکزی دهستان حومه در شهرستان لارستان در جنوب استان فارس ، واقع در جاده لار ـ بندرعباس رسیدیم.
در مسجد روستا ساکن شدیم.که با استقبال گرم و مهمان نوازی گروه ایراهستان لارستان و آقای مولوی اژدری به صرف شام(کنجه لاری)شب را سپری کردیم.ساعت ۲۱.۳۰ خاموشی اعلام شد.طبق برنامه ساعت ۳.۳۰ افراد تیم بیدار و بعد از صرف صبحانه و جمع آوری وسایل ۴.۳۰ حرکت به سمت محل پیمایش با یک عدد پیکان بار آغاز شد. ۵.۱۵ دقیقه پیاده شدیم و مسیری را تا کمپ عشایر پیاده روی کردیم .مسیر خاکی از مسجد تا کمپ عشایر ۱۰ کیلومتر بود.
نکته: پیشنهاد می‌شود برای صعود یک و نیم روزه ، گروه شب مانی را در محل کمپ عشایری برپا نماید.
در منطقه حفاظت شده وسیع پرزوییه قرار داشتیم. رودخانه شور دندل سراسر مرز شمالي منطقه را تشكيل مي داد. با گذر از بخش کوتاهی از رودخانه شور و گذشتن از سرچشمه روی یال قرار گرفتیم .
شیب ملایم تا متوسط ادامه داشت . مسیر تقریبا پاکوب و آشکاری داشت‌ که بعضا درطول مسیر سنگ چین هایی برای نمایان ماندن مسیرها قابل مشاهده بود.
ازگیاهان منطقه میتوان از بادام كوهي ، بنه ، كيكم ، زيتون سروكوهي ، گزنه، آنقوزه و از حيات وحش بز قوچ و ميش لارستان ،كفتار، گرگ ، روباه ، شغال ،خارپشت ، كبوتر ، قمري چكاوك ، كبك تيهو و انواع پرندگان شكاري و لاشخور ، داركوب و انواع پرندگان مهاجر مانند حواصيل ، لك لك سياه ، اردك وخزندگان مانند مارمولك ها مارها و اخيرا گزارشاتي در مورد يوزپلنگ و خرس سياه داده شده است .از چشم اندازهاي زيباي منطقه به كوه شب لار به ارتفاع ۲۶۸۲ متر در دشت جيحون میشود نامبرد.
درطول مسیر گله ای باشکوه از کل و بزها و بعد از آن کبکها را باعشق و احترامی قلبی ازعظمت پروردگار به نظاره نشستیم و برنامه را برای ما تبدیل به خاطره‌ای خوش ، جذاب وفراموش نشدنی کردند.
بعد از چندین توقف وصرف آب و تنقلات ساعت ۱۰.۳۰ به آب انبار به ارتفاع ۱۶۷۶ متر رسیدیم.(به منظور تامین آب در طول مسیر آبگیر های خمره ای متناوبی ساخته شده بود.)
تعدادی از نفرات تیم از صعود به قله منصرف شدند و در محل آب انبار به استراحت پرداختند. سه نفر از تیم هم قبل از رسیدن به آب انبار به کمپ عشایری برگشتند.
مجددا پس از نیم ساعت استراحت مسیر قله را درپیش گرفتیم. شیب ها و یال ها و چهار گردنه را سپری کردیم که در نهایت با بررسی دقیق تیم ناوبری، ساعت ۱۴ فتح قله کوه سیاه باموفقیت انجام شد.
لحظه ای که همیشه لذت بخش است. و این بار به واسطه همنوردانی که برای صعودشان جانانه جنگیده بودند، خاطره انگیزتر و شیرین تر از همیشه. پس از تبریک به یکدیگر و گرفتن عکس، ساعت ۱۴.۳۰ فرود را از همان مسیری که آمده بودیم در پیش گرفتیم.
پس از طی ۶ کیلومتر گروه با سلامت کامل به محل آب انبار بازگشت.توقفی نیم ساعته برای تجدید قوا داشتیم که باعث تجدید روحیه اعضا و آمادگی ایشان برای سپری نمودن مسیر بازگشت شد.
ساعت ۱۷ مسیر پیمایش به کمپ عشایری را از آب انبار استارت زدیم.
به تاریکی شب رسیدیم.
آسمان کاملا صاف بود جوری که تمام صورتهای فلکی به وضوح نمایان بود و ماه کاملی که زیبایی این فضا را دوچندان کرده بود.
ساعت ۲۱.۳۰ به پایین کوه رسیدیم و با خودروی آقای اسفندیار راستی راهنمای خوب و صبور برنامه راهی روستا شدیم . ساعت ۱۰.۱۵ به روستای هرمود رسیدیم . کلیه وسایل را جمع کردیم سوار ماشین های شخصی خود شدیم و پس از قدردانی از مولوی اژدری و همنوردان گروه ایراهستان به سمت لار حرکت کردیم . شام را در لارستان صرف کردیم و ساعت ۲۳ راهی شیراز شدیم .
چندین بار جهت استراحت و خواب توقف داشتیم و در نهایت ساعت ۸:۳۰ صبح روز شنبه مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۹ به میدان معلم شیراز رسیدیم.
حمایتهای بی دریغ سرپرستان و همدلی همنوردان که در قالب یک تیم و برای موفقیت گروهی همت گماشتند، همه و همه نکاتی بودند که این صعود را برایم خاطره انگیزتر و شیرین تر از همیشه کرد.
از گروه کوهنوردی ایراهستان لارستان و سرپرست تیم شان آقای یادگاری که ما را در این صعود و شناسایی یاری نمودند سپاسگزاری می کنیم.