قله خرو و نرو

July 21, 2019
July 2019

near Talār Sarband, Māzandarān (Iran)

این برنامه در روز جمعه بیست و هشتم تیرماه سال 98 از جبهه شمالی اجرا شد.
راس ساعت 6 و 30 دقیقه از محل پارکینگ ماشین ها در جنگل سنگده، حرکت خود را از میان جنگل و درختان زیبا و سر به فلک کشیده راش آغاز کردیم. شعاع های باریک نور خورشید از میان درختان، سکوت جنگل و خطوط تنه ی درختانی که به موازات هم قد علم کرده بودند فضای توهم آمیزی ایجاد کرده بود، آنچنانکه در جایی از مسیر وقتی به عقب برگشتیم و گاوی را پشت سر خود دیدیم که با جثه بزرگش، بی سرو صدا مارو تعقیب می کرد وحشت کردیم! پس از حدود سی دقیقه پیاده روی در مسیر پاکوب جنگلی، پوشش گیاهی تغییر کرد و درختان کوتاهتر و متنوع تر جنگلی ظاهر شدند که امکان مشاهده کوهستان از اینجا میسر شد. حدود سی دقیقه دیگر پیاده روی ما را به یک دو راهی می رساند که سمت چپ مستقیم به سمت مسیر صعود است و سمت راست به گوسفندسرا و محل کلبه ها منتهی می شود. در پایین دست گوسفند سرا چشمه گوارایی با آب سرد وجود دارد که در آنجا سیراب شدیم. پس از کمی استراحت و عکس از جنگل پایین دست که غرق در مه بود به حرکت خود ادامه داده و به سمت دهلیز سمت چپ منحرف می شویم تا صعود خود را از آنجا انجام دهیم. این انحراف ما را دوباره در مسیر پاکوب اشاره شده در قبل هدایت می کند. ساعت 8 و 45 دقیقه در زیر سایه تخت سنگی برای صبحانه توقف می کنیم و از زیبای کوهستان لذت وافر را می بریم. این زیبایی چنان ما را مجذوب می کند که زمان را از دست می دهیم و حدود 1 ساعت بعد مجددا حرکت می کنیم. از کنار گل ها و گیاهان متنوع و رنگارنگ و حشرات و پروانه های زیبا عبور می کنیم، درخت سوخته را پشت سر می گذاریم و وارد دهلیز می شویم. کمی شیب مسیر در اینجا تند است. در انتهای دهلیز مسیر سنگی کوتاهی را طی کرده و به سمت راست کوهستان تراورس می کنیم. مسیرهم چنان پاکوب مشخصی دارد که به چشمه دوم می رسیم. با استراحت کوتاه و صرف میوه با انرژی مضاعف آماده صعود به خط الراس می شویم. مسیر پاکوب را دنبال کرده و در ساعت 12 و 30 دقیقه بر فراز خط الراس قرار می گیریم. از اینجا کوهستان شمالی را سرسبز و پوشیده از جنگل و دریای مه مشاهده می کنی و کوهستان جنوبی که به استان سمنان منتهی می شود را خشک و فاقد پوشش گیاهی خواهی یافت! با کمی استراحت اینبار مسیر را با سرعت بیشتری ادامه می دهیم چرا که مسیر شیب چندانی ندارد و پس از عبور از چندین قله فرعی و پشت سر گذاشتن دیواره های سنگی ساعت 13 و 50 دقیقه بر روی قله خرو و نرو می ایستیم. ارتفاع 3620 متر بر روی تابلو نصب شده بر روی قله حک شده است. تمامی مسیر صعود را در پاکوب مشخص طی کردیم و شاید بعه همین دلیل برخلاف نظر کوهنوردان دیگر با دست به سنگ قابل توجهی مواجه نشدیم. پس از نیم ساعت استراحت و صرف تنقلات و میوه و عکسبرداری، در ساعت 14 و 20 دقیقه از همان مسیر صعود شده، فرود خود را آغاز می کنیم. در هنگام برگشت در کنار چشمه دوم به استراحت پرداخته، پاها را در آب سرد چشمه نوازش داده و در ساعت 16 و 40 دقیقه به صرف ناهار می پردازیم و مجددا پس از حدود 1 ساعت آماده حرکت می شویم.  در برگشت و هنگام عصر، مه بسیار بالاتر و تا ابتدای دهلیز پیشروی کرده است. این مه ما را از شدت تابش مستقیم آفتاب در امان می دارد و خنکای مطبوعی را به ارمغان می آورد. لیکن باید مراقب تاریکی هوا نیز بود، مخصوصا در فصل پاییز و با توجه به کوتاه بودن طول روز. در نهایت در ساعت 20 و 30 دقیقه به محل پارکینگ می رسیم و برنامه را به پایان می بریم.
ذکر این نکته در انتها لازم است که برای رسیدن به محل پارکینگ بعد از عبور از ورودی جنگلبانی دوراهی ها را به ترتیب زیر طی می کنیم:
‎اولین دوراهی سمت راست، سپس دومین دوراهی سمت چپ. سپس به دوراهی با تابلو بر می خوریم که سمت راست می پیچیم، سمت چپ به آبشار اوبن منتهی می شود.با عبور از کنار چشمه تلار سربند، دو راهی بعدی را به چپ می رویم که پس از چندین دقیقه به پارکینگ می رسیم.

گوسفند سرا

چشمه اول کمی پایین تر از گوسفند سراست

استراحت صبحانه

چشمه دوم

قله خرو و نرو

• Photo of Abbas saremi
    Abbas saremi Aug 17, 2021

با سلام خدمت ورزشکار گرامی
    میخواستم بدونم دقیقا ماشینتون کجا پارک کردین همون جا که تو لوکیشن تازه شروع کردین یا جای دیگه پارک کردین
    ودیگه اینکه اینجا با اوپرت فرق داره یانه
    ممنون

• Photo of mohsen.najari
    mohsen.najari Aug 22, 2021

درود بر شما، وقتتون بخیر
    ماشین رو همونجایی پارک کردیم که مسیرمون رو شروع کردیم، اتفاقا محل مناسبی برای پارک ماشین هست.
    در مورد سوال دومتون باید بگم اوپرت هم در امتداد ارتفاعات همین کوهستان هست . اقیانوس ابری که معمولا برای دیدنش به اوپرت میرن هم در عکس ها مشخصه ولی مساله اینه که اینجا شما حتما باید کوهنوردی کنی ولی اوپرت را با ماشین می تونی بری و از این منظره لذت ببری.