قله خرس-بلندترین قله شهرستان کوه چنار-استان فارس

Photo ofقله خرس-بلندترین قله شهرستان کوه چنار-استان فارس Photo ofقله خرس-بلندترین قله شهرستان کوه چنار-استان فارس Photo ofقله خرس-بلندترین قله شهرستان کوه چنار-استان فارس

December 23, 2023
September 2022

near Dasht-e Arzhan, Fars (Iran)

به نام آنکه هستی نام از او یافت
تعداد همنوردان: ۷ نفر
مسافت پیمایش در طی صعود: ۱۰.۵ کیلومتر
مسافت پیمایش در طی فرود : ۵ کیلومتر گامبرداری، ۱۰ کیلومتر وانت
این کوه در غرب روستای دشت ارژن واقع شده و به دلیل زیستگاه خرس قهوه ای در آن، کوه خرس نامگذاری شده است.
کوه خرس در مرز میان دو شهرستان شیراز و کوه چنار واقع شده که این مرز از خط الراس کوه ها عبور می کند.
دارای پوشش گیاهی مطلوب از جمله کیالک، ارژن، خِوشک و گون و ... می باشد.
شرح برنامه:
جمعه اولین روز از فصل پاییز ۱۴۰۱، در ساعت ۶ صبح به اتفاق ۷ نفر از همنوردان ردپا با دو دستگاه اتومبیل شخصی شیراز را به مقصد روستای دشت ارژن ترک کردیم.
در این برنامه استاد گرانقدر جناب آقای حمیدی نیز ما را همراهی می کردند.
ساعت حدود ۷ بود که به دشت ارژن رسیده و از همان ابتدای روستا در سمت راست جاده وارد اولین کوچه شدیم و به سمت شمال دشت ارژن راه افتادیم. انتهای کوچه ماشین ها را پارک کرده، کوله ها را برداشته و آماده صعود شدیم.
(این کوه دارای مسیرهای دسترسی دیگری هم بود که یکی از مسیرها، ۲ و نیم کیلومتر نرسیده به دشت ارژن در سمت راست، جاده شوسه ای بود که به دلیل مسافت زیاد تا کوه، نیاز به پیمایش با نیسان یا وانت داشت)
مسیری که انتخاب شده بود از شمال دشت ارژن و کوه ارژن آغاز می شد.
مسیر پیمایش شیب ملایمی داشت و پوشیده از درختان کیالک و ارژن و بوته های گون بود.
برخی کیالک ها رسیده بودند و همنوردان مشغول چیدن کیالک شدند.
در مسیر خرگوش صحرایی و کبک نیز مشاهده شد. بعد از ۵۰ دقیقه پیمایش، زیر یک درخت بزرگ کیالک برای صرف صبحانه نیم ساعت توقف کردیم.
بخشی از مسیر را در جاده خاکی ماشین رو طی کردیم. ساعت ۹ بود که به خط الراس کوه ارژن رسیدیم. کمپ های عشایری متعددی در سمت راست و چپ یال منتهی به کوه خرس دیده میشد. کوه تاسک در شمال شرق و ستیغ های کوه خرس به خوبی قابل مشاهده بود. مسیر جاده خاکی بود و شیب خیلی ملایمی داشت. پوشش گیاهی منطقه قابل توجه بود.
بعد از ۴۵ دقیقه پیمایش با راهنمایی استاد حمیدی از جاده خاکی خارج شده و به سمت کوه خرسی حرکت کردیم.
بعد از رد کردن چند پستی و بلندی ساعت ۱۱ و نیم به گردنه کوه خرس رسیدیم
کوه خرس فاقد مسیر پاکوب بود. مسیر بکر و دارای شیب های سنگلاخی بود. با رسیدن به خط الراس که دارای ستیغ های متعدد بود، در سمت چپمان پرتگاهی بسیار تماشایی قرار داشت و جنگل های ارژن و روستاهای پایین دست قابل مشاهده بود.
مسیر دارای سنگ های تیز و شیب دار و چند مرحله دست به سنگ بود که نیازمند احتیاط و آمادگی بدنی بود.
پیمایش کمی طولانی بود به صورتی که هر ستیغ را رد میکردیم ستیغ بلندتری در پشت آن ظاهر می شد.
در نهایت همنوردان ردپا در ساعت ۱۴ و سی دقیقه با خواندن سرود ملی، قله خرس را با گام‌های استوارشان فتح کردند.
ارتفاع ۲۸۶۴ متر محاسبه و ۱۰.۵ کیلومتر پیمایش ثبت شد.
منظره قله بسیار تماشایی بود کوه های تاسک ، شاه نشین و نار از دور دیده میشد و خستگی صعود را کم می کرد.
در قله سنگ چینی درست کردیم و بعد از عکس گرفتن تصمیم به فرود را داشتیم که از دور ۴ جانور مشاهده شد. احتمال اینکه خرس و توله هایش بود قوت داشت و لحظات هیجان انگیزی را تجربه کردیم.
تصمیم بر آن بود که فرود را از مسیر کوتاه تری انجام دهیم. به همین دلیل از مسیر شن اسکی و دره زیر قله فرود را آغاز کردیم.
ساعت ۱۶ و ربع بود که به جاده خاکی و اولین کمپ عشایر رسیدیم.
لازم به ذکر است که یک مسیر صعود قله از جاده خاکی شروع میشود که از دشت ارژن تا این کمپ عشایری زیر قله کشیده شده است.
در راه به دو چشمه نیز برخوردیم که آب آن به خاطر آلودگی قابل مصرف نبود.
در ساعت ۱۷ بود که در نزدیکی عشایر برای صرف نهار حدود ۲۰ دقیقه توقف کردیم.
به خاطر سختی مسیر و خستگی همنوردان، سرپرست گروه جناب آقای سالاری صحبتی با عشایر کردند و یک دستگاه وانت به ما کرایه دادند و همنوردان سوار بر وانت به سمت روستای دشت ارژن به راه افتادند.
حدود 40 دقیقه در جاده شوسه ای که به جاده شیراز_دشت ارژن منتهی میشد حرکت کردیم و ساعت ۱۸ و ربع بود که به محل پارک ماشین‌ها رسیده و به سمت شیراز به راه افتادیم.
در نهایت در ساعت ۱۹ و ربع به فلکه معلم رسیدیم و این برنامه پربار در صحت و سلامتی به پایان رسید.
با تشکر ویژه از استاد گرانقدر جناب آقای حمیدی و همنوردان بی نظیر باشگاه ردپا که در این برنامه ما را همراهی نمودند.