قله کمال (رشته کوه سهند) (1402.03.19) / kamal summit (Sahand mountain range)

Photo ofقله کمال (رشته کوه سهند) (1402.03.19) / kamal summit (Sahand mountain range) Photo ofقله کمال (رشته کوه سهند) (1402.03.19) / kamal summit (Sahand mountain range) Photo ofقله کمال (رشته کوه سهند) (1402.03.19) / kamal summit (Sahand mountain range)

June 9, 2023
June 2023

near Nūjeh Deh-e Kūh, East Azerbaijan (Iran)

امروز قسمت شد بهمراه دوستان عزیز گروه آخار بر فراز بام استان آذربایجان شرقی قرار گرفته و قله کمال را صعود کنیم
در ابتدا مطلبی به نقل از سایت دکوول درباره این قله و توضیحات مفصل پیرامون آن ذکر کرده و سپس شرح جزئیات برنامه خودمان را ارائه کنم

قله کمال

رشته کوه سهند یکی از مهمترین ارتفاعات ایران و استان آذربایجان شرقی به حساب می‌آید که قله‌های متعددی را در خود جای داده است. یکی از این قله‌ها که در این مطلب نیز قصد داریم درباره آن حرف بزنیم قله کمال نام دارد. قله‌ای با ارتفاع 3707 متر ارتفاع، بلندترین قله در استان آذربایجان شرقی دانست که در لیست پروژه سیمرغ (31 قله بلند 31 استان) نیز قرار دارد. بنابراین برای دریافت نشان سیمرغ و اتمام این پروژه باید بتوانید به بلندترین قله رشته کوه سهند با موفقیت دست یابید.

قله کمال که به آن کمال داغی و قوچ‌گلی داغی نیز می‌گویند، نه تنها یک مسیر کوهنوردی است بلکه به عنوان یک جاذبه گردشگری که اطرافش را طبیعت و جاذبه‌های طبیعی فروان و بی‌نظیری فرا گرفته، همیشه مورد توجه کوهنوادان بوده است

ارتفاع3707 متر
استان آذربایجان شرقی
ناحیه کوهستانی
موقعیت : محدوده شهرستان بستان آباد

معرفی قله
   در پاسخ به این سوال که قله کمال کجاست باید گفت این قله 3707 متری را باید بلندترین نقطه در استان آذربایجان شرقی دانست که در نزدیکی منطقه بستان آباد قرار دارد اما برای رسیدن به آن ابتدا باید خود را به شهر زیبای تبریز برسانید. قله کمال در واقع بخشی از رشته کوه البرز است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این قله تا همین چند سال پیش حتی میان کوهنوردان هم زیاد شناخته شده نبود اما قرار گیریش در پروژه سیمرغ و همچنین پیشرفت اینترنت و ارتباطات باعث شد افراد بیشتری این بلندترین قله استان آذربایجان شرقی که اتفاقا طبیعت زیبایی هم دارد را بشناسند و برای صعود به آن برنامه‌ریزی کنند

بسیاری از کسانی که برای صعود به قله کمال اقدام می‌کنند، می‌خواهند هم زمان سهند را نیز فتح نمایند. مسیری که پیمایش می‌کنید فوق‌العاده طبیعت زیبایی دارد و یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیتش هم همین است. در این مسیر از یک دره زیبا و طبیعت چشم‌نواز به نام بایندور عبور خواهید کرد. این دره مناسب عکاسی است پس اگر به عکاسی در طبیعت علاقه دارید، دوربین خود را آماده کنید.  در مسیر صعود به قله کمال چشمه آب وجود دارد، بنابراین در صورتی که آب آشامیدنی‌تان تمام شد، می‌توان آب مورد نیازتان را از این چشمه تامین کنید

همچنین در این مسیر کوهنوردی جان‌پناه نیز وجود دارد. بنابراین اگر تصمیم گرفتید شب را در کوهستان بمانید، می‌توانید در این جان‌پناه اسکان کنید. این منطقه از نظر پوشش گیاهی و جانوری بسیار غنی محسوب می‌شود. شاید جالب باشد که بدایند  كشت گندم وجود هندوانه و نخود از جمله کارهایی است که دائما به صورت دیمی در این منطقه انجام می‌شود. همچنین تمام نقاط این کوهستان را چمنزارها پوشانده‌اند. در فصل‌های بهار و تابستان نیز گل‌های وحشی فوق‌العاده زیبایی در این منطقه می‌رویند. همچنین درباره پوشش جانوری منطقه نیز باید گفت کل و بز، قوچ و میش وحشی از جمله حیواناتی هستند که در این ارتفاعات زندگی می‌کنند

مسیرهای صعود به قله کمال
    برای صعود به قله کمال نیز مانند همه ارتفاعات دیگر مسیرهای صعود متعددی وجود دارد. برخی از این مسیرها میان کوهنوردان متداول هستند و اکثر باشگاه‌های کوهنوردی ترجیح می‌دهند از این مسیرها استفاده نمایند. برخی دیگر از مسیرها نیز کمتر شناخته شده هستند و بیشتر محلی‌ها از آنها استفاده می‌کنند. بنابراین اگر تصمیم گرفتید از این مسیرها استفاده نمایید، حتما از یک راهنمای محلی کمک بگیرید. در ادامه برخی از مسیرهای صعود به قله کمال را بررسی و به شما معرفی خواهیم کرد.

یکی از مسیرهای رایج صعود به قله قوچ گلي یا همان کمال داغی از طریق روستاي ثمر خزان انجام می‌شود. برای رسیدن به این روستا ابتدا باید خود را به تبریز برسانید و از آنجا سوار مینی بوس‌هایی شوید که راهی ثمر خزان می‌شوند. در این روستا باید خود را به جاده‌ای برسانید که در جهت جنوب درياچه قوچ گلي قرار گرفته است. این مسیر را هم می‌توانید پیاده و هم با ماشین طی نمایید. پیاده طی کردن این مسیر حدود سه ساعت زمان لازم دارد. بنابراین اگر نمی‌خواهید بیشتر از برنامه کوهنوردی پیاده‌روی کنید، بهتر است این مسیر را با ماشین طی نمایید.

زمانی که مقداری از مسیر را طی نمایید به یک چمنزار خواهید رسید که رودخانه زیبای حدير چائي در آن قرار دارد. می‌توانید در کنار رودخانه کمی خستگی در کنید و از منظره اطراف آن لذت ببرید و سپس به مسیرتان ادامه دهید. آخر چمنزار هم یک چشمه آب سرد قرار دارد که قمقمه‌هایتان را می‌توانید از این چشمه پر از آب کنید. مسیر اصلی رسیدن به قله کمال از داخل دره آغاز می‌‌شود و پس از دو ساعت ادامه دادن آن به دریاچه قوچ گلي خواهید رسید. این دریاچه را باید محل آبشخور حیوانات بومی دانست

پس از اینکه از منظره زیبای اطراف این دریاچه نیز لذت بردید می‌توانید به مسیر خود ادامه دهید تا به قله برسید
اما رایج‌ترین مسیر صعود به قله کمال را باید مسیر مراغه و پیست اسکی سهند دانست که حدود 10 کیلومتر است. به طور کلی برای صعود به این قله حدود هفت ساعت زمان نیاز دارید که البته این زمان بسته به گروه و توانایی اعضای آن ممکن است کمی تغییر کند. توجه داشته باشید که این منطقه سردسیر است و به همین دلیل در ارتفاعات آن یخچال‌های فراوانی وجود دارد. صعود به قله کمال نه کاملا فنی است و نه غیر فنی. به عبارت دیگر درجه سختی صعود به قله کمال در این مسیر متوسط است. با این حال بهتر است برای فتح آن حتما به یک گروه حرفه‌ای بپیوندید و یا از یک راهنمای محلی کمک بگیرید. همچنین اگر تصمیم دارید شب را در کوهستان بمانید حتما امکانات لازم را همراه با خود داشته باشید. تا با مشکل رو به رو نشوید
    در مطلب آشنایی با قله کمال، هر آنچه را که لازم بود درباره این قله که در رشته کوه سهند قرار دارد، بدانید، بیان کردیم. ابتدا به معرفی آن پرداختیم سپس درباره مسیرهای صعودش حرف زدیم و نکات مهم درباره این قله را بررسی نمودیم. توجه داشته باشید که قله کمال یک جاذبه طبیعی است. جاذبه‌ای که تا همچین چند سال پیش عده زیادی آن را نمی‌شناختند و به همین دلیل هم تا حدی توانسته بکر بودنش را حفظ کند. بنابراین یک گنجینه طبیعی محسوب می‌شود که طبیعت آن را به ما هدیه داده است. سعی کنید در طول این کوهنوردی هیچ گونه آسیبی به این طبیعت زیبا وارد ننمایید و آیندگان نیز بتوانند آن را همانطور که ما می‌بینیم و لذت می‌بریم، ببینند
قله کمال قله‌ای است که فقط نیاز به پیمیاش دارد. البته در نظر بگیرید اینجا مقصود ما مسیر معمول و نرمال صعود به این قله است. از نیمه بهار تا تقریبا نیمه پاییز می‌توان آن را مناسب برای پیاده‌روی در نظر گرفت اما در باقی فصول با توجه به شرایط برف شرایط متغیر خواهد بود

و اما شرح برنامه گروه آخار به این صورت بود که بامداد روز جمعه ساعت ۳ از اردبیل راه افتادیم به سمت تبریز
بعد از بستان آباد از طریق جاده قدیم به سوی پیست اسکی سهند حرکت میکنیم که بعد از عبور از روستاهای سعید آباد و ایرانق و متنق و ثمرخزان به ابتدای شروع برنامه در محوطه پیست اسکی میرسیم
پیست در ۲۹۰۰ متری از دریا قرار گرفته و ارتفاع قله ۳۷۰۰ متر میباشد که باید برای صعود به این قله ۸۰۰ متر افزایش ارتفاع بگیرید که این مقدار باید با طی مسافت چهار کیلومتر میسر شود
زمان نرمال رسیدن به قله دو و نیم ساعت هست و مدت زمان فرود هم چیزی در حدود یک ساعت و نیم
موقع برگشت ما از مسیر برکه قوچ گولی فرود آمدیم و صبحانه را در کنار برکه خوردیم و بعد از کمی استراحت دوباره به پارکینگ پیست برگشتیم
در مورد محل و نحوه فرود به برکه در ویپوینت مربوطه توضیحات مهم و بدرد بخوری دادم که حتما بخونیدش
در نهایت با رسیدن به پیست سوار ماشین شده و راهی شهر و دیار خود میشویم البته بهمراه کوله ای پر از خاطره خوش و بیادماندنی از این صعود شیرین و دلچسب که در سایه حضور و همنوردی دوستان عزیز و بزرگوارم که در دفتر خاطرات گروه آخار ثبت گردید و ماندگار شد

Today we decided to climb Kamal Peak with our dear friends of Akhar Group on the roof of East Azarbaijan province
At first, I will mention an article quoted from Dekovel website about this peak and detailed explanations about it, and then I will provide a detailed description of our program.

The peak of perfection

The Sahand mountain range is considered one of the most important heights of Iran and East Azarbaijan province, which contains many peaks. One of these peaks that we are going to talk about in this article is called Kamal Peak. A peak with a height of 3707 meters is considered the highest peak in East Azarbaijan province, which is also in the list of Simorgh project (31 highest peaks in 31 provinces). Therefore, to receive the Simorgh badge and complete this project, you must be able to successfully reach the highest peak of the Sahand mountain range.

Kamal peak, which is also called Kamal Daghi and Kochgoli Daghi, is not only a climbing route, but also as a tourist attraction surrounded by abundant and unique natural attractions, it has always attracted the attention of mountaineers.

The height is 3707 meters
East Azerbaijan Province
Mountain area
Location: Bostan Abad district

Introducing the peak
In answer to the question of where is Kamal peak, it should be said that this 3707-meter peak should be considered the highest point in East Azarbaijan province, which is located near Bostan Abad region, but to reach it, you must first reach the beautiful city of Tabriz. Kamal Peak is actually a part of Alborz mountain range. It may be interesting for you to know that this peak was not well known even among mountaineers until a few years ago, but its location in the Simorgh project and the development of the Internet and communications made more people visit this highest peak in East Azerbaijan Province, which also has a beautiful nature. Know and plan to climb it

Many of those who want to climb Kamal Peak want to conquer Sahand at the same time. The path you travel has an incredibly beautiful nature and this is one of the main reasons for its popularity. On this route, you will pass through a beautiful valley and eye-catching nature called Bindur. This valley is suitable for photography, so if you are interested in nature photography, prepare your camera. There is a water spring on the way up to Kamal Peak, so if you run out of drinking water, you can get the water you need from this spring.

There is also a shelter in this climbing route. So if you decide to stay the night in the mountains, you can stay in this shelter. This area is very rich in flora and fauna. It may be interesting to know that wheat cultivation, watermelon and peas are among the works that are constantly done in this region. Also, all parts of this mountain are covered by meadows. In the spring and summer seasons, beautiful wild flowers grow in this area. Also, about the animal cover of the region, it should be said that goats, rams, and wild sheep are among the animals that live in these heights.

Climbing routes to Kamal Peak
Like all other heights, there are many climbing routes to climb Kamal Peak. Some of these routes are common among climbers and most of the mountaineering clubs prefer to use these routes. Some other routes are less known and mostly used by locals. Therefore, if you decide to use these routes, be sure to ask a local guide for help. In the following, we will review and introduce some of the climbing routes to Kamal Peak.

One of the common ways to climb to the peak of Goch Gali or Kamal Daghi is through the village of Samar Khazan. To reach this village, you must first get to Tabriz and from there board minibuses that go to Samar Khazan. In this village, you have to reach the road that is located in the south direction of Goch Gali lake. You can travel this route both on foot and by car. It takes about three hours to walk this route. Therefore, if you don't want to walk more than the climbing program, it is better to travel this route by car.

When you travel some way, you will reach a meadow where the beautiful Hadir Chai river is located. You can rest a bit by the river and enjoy the scenery around it and then continue on your way. At the end of the meadow there is a cold spring where you can fill your thermos with water from this spring. The main route to reach Kamal peak starts from inside the valley and after two hours you will reach Goch Gali lake. This lake should be considered a watering place for native animals

After you have enjoyed the beautiful view around this lake, you can continue on your way to reach the peak.
But the most common way to climb Kamal peak should be Maragheh and Sahand ski resort, which is about 10 km. In general, you need about seven hours to climb this peak, although this time may change slightly depending on the group and the ability of its members. Note that this region is cold and for this reason there are many glaciers in its heights. The climb to Kamal Peak is neither technical nor non-technical. In other words, the degree of difficulty of climbing Kamal Peak in this route is average. However, it is better to join a professional group or get help from a local guide to conquer it. Also, if you decide to stay the night in the mountains, be sure to bring the necessary equipment with you.
In the introduction to Kamal Peak, we explained everything you needed to know about this peak located in the Sahand mountain range. First, we introduced it, then we talked about its climbing routes and checked the important points about this peak. Note that Kamal Peak is a natural attraction. An attraction that many people didn't know about until a few years ago, and because of this, it has been able to maintain its virginity to some extent. Therefore, it is considered a natural treasure that nature has given us as a gift. Try not to cause any damage to this beautiful nature during this climbing and future generations can see it as we see and enjoy it.
The peak of Kamal is a peak that only needs to be climbed. Of course, consider that here we mean the usual and normal route to climb this peak. From mid-spring to almost mid-autumn, it can be considered suitable for walking, but in the rest of the seasons, the conditions will vary according to the snow conditions.

And the description of Akhar group's program was as follows: on Friday morning at 3 o'clock, we left Ardabil for Tabriz.
After Bostan Abad, we will go to Sahand ski resort through the old road, and after passing through the villages of Saeed Abad, Iranq, Mantag and Samarakhzan, we will reach the beginning of the program at the ski resort area.
The track is located at 2900 meters from the sea and the height of the peak is 3700 meters.
The normal time to reach the peak is two and a half hours, and the descent time is about one and a half hours
On the way back, we went down the path of Koch Goli Pond and had breakfast by the pond, and after a little rest, we returned to the track parking lot.
I have given important and useful explanations about the location and method of landing to the pond at the relevant viewpoint, which you must read.
Finally, upon arriving at the track, we get into the car and go to our city and homeland, of course, with a bag full of pleasant and unforgettable memories of this sweet and pleasant ascent, which was recorded in the Axar group's diary in the shadow of the presence and companionship of my dear and honorable friends. And it lasted

نمای زیبایی از قله

همین ابتدای مسیر و ویوی انرژی بخش و جالب توجه از قله کمال که منتظر ماست

نهر آب

نهر آب زلالی که منشا آن آب شدن برفهای قله و دامنه های اطراف آن هست بواسطه جریان آب کناره های نهر و لابلای سنگها پوشیده از چمنزار و گلهای رنگارنگ می باشد

دورنمای قله دمیرلی

قله دمیرلی یکی دیگر از قلل رشته کوه سهند هست که از اینجا بسیار نوک تیز بنظر میرسد البته اینکه صعود به آن مستلزم تمرکز و تاحدودی دست به سنگ بوده و دارای سنگهای ریزشی میباشد

تابلو راهنمای مسیر

تابلوی راهنمای قله که مسافت طی شده تا اینجا و همچنین مسافت باقیمانده تا قله را رویش درج کرده اند و تعدادشان هم سه چهار تا میباشد که من یکیشون رو علامتگذاری نمودم

پای قله

پایین قله جایی که ۴۰۰ متر مسافت و حدود ۵۰ متر ارتفاع تا صعود به قله باقیمانده است این مقدار از مسیر رو میتوانید در ۱۵ دقیقه براحتی بپیمائید

یخچال

یخچال اصلی قله کمال که البته دائمی نیست و گاها در زمانهای کمی از سال برف آن آب میشود و اثری از برف نمی ماند

قله کمال

قله کمال با ارتفاع ۳۷۰۷ متر که از آن با نام قله قوچ گولی نیز یاد میکنند و مشخصا علت آن به خاطر وجود برکه ای با همین نام در دامنه آن میباشد

محل فرود به قوچ گولی

دو راهی محل فرود به برکه قوچ گولی که لازمه حتما توضیح کاملی راجع بهش بدم در نظر داشته باشید اینجایی که علامت زدم مناسب ترین محل فرود به برکه میباشد که در واقع پاکوبی از برکه تا اینجا وجود دارد ولی هنگامی که برف باشد قسمتهایی از پاکوب زیر برف پنهان میماند و برای همین حتما باید با احتیاط و دقت کافی فرود بیایید که خدای نکرده دچار مشکل نشوید خواهش هرگز به ذهنتان خطور هم نکند که بخواهید با سر خوردن روی برف فرود بیایید چون بسیار خطرناک هست و البته ظاهرش عمق خطر سر خوردن را مشخص نمیکند چون واقعا دارای شیب تندی هست و مهمتر از همه پایینش جاییکه برف تمام میشود دارای سنگهای بزرگ و لق بوده و مطمئنل خطری بزرگ در کمین هست پس حتما حتما این نکته مهم رو به خاطر سپرده و از یاد نبرید

PictographLake Altitude 10,649 ft

قوچ گولی

برکه ای زیبا با اسم قوچ گولی که در واقع آب انبار طبیعی قله کمال بوده و در نوع خود جالب توجه است اطراف برکه پوشیده از چمنزار بوده و محل مناسبی برای کمپ های تابستانی در منطقه هست و البته از پیست اسکی تا اینجا راه خاکی نه چندان همواری هم وجود دارد که مناسب رفت و آمد نیسان ها و ماشین های آفرود بوده و سواری ها به سختی میتوانند از ایت مسیر بدون تلفات فنی و فیزیکی عبور نمایند

جاده خاکی برکه

قسمتی از جاده خاکی منتهی به قوچ گولی که توضیح دادم

دو راهی مسیر رفت و برگشت

اینجا هم محل دو راهی مسیر های رفت و برگشت قله بوده که در موقع برگشت از قله محل تلاقی مسیرها رو علامتگذاری کردم

پارکینگ پیست اسکی

پارکینگ پیست اسکی سهند و انتهای برنامه امروز که خوشبختانه به سلامتی بسر رسید و تجربه خوب و خاطره انگیز دیگری برای گروه آخار به ثبت رسید و ماندگار شد

• Photo of Axar group
    Axar group Jun 10, 2023

درود و سپاس همنوردان جان و بزرگوار
    بی شک در سایه همت و همراهی شما توفیق ثبت این خاطرات ماندگار میسر شده و این دلخوشی ها و صعودها برای گروه آخار تا ابد ثبت خواهد شد
    دستبوس تک تک شما هستم ❤❤❤🙏🙏🙏🌹🌹🌹

• Photo of Hoshyariesa
    Hoshyariesa Jun 10, 2023

یاشاسین گروه آخار و همیشه زیرولرده عزیز یولداشلار،همیشه کی کیمین چوخ گوزل و عالی
    ❤❤❤❤❤

❤❤❤❤❤

• Photo of Behnam.mousavi
    Behnam.mousavi Jun 12, 2023

برنامه بسیار عالی با همراهان عزیز گروه کوهنوردی آخار که مثل همیشه در ساختن یک روز بیادماندنی دست به دست هم داده و یک روز زیبا را برایمان به ثبت رساندند ❤❤😘😘😘🌹🌹🌹

• Photo of farhad.ashrafi

🙌🙌🙌🙌🙌🙌🙌

• Photo of wilfred.jons
    wilfred.jons Jun 13, 2023

A beautiful peak with a more beautiful pond, the melting snow has made the beauty of the pictures wonderful and attractive, the country of Iran really has unique places to travel and climb valleys and peaks and forest climbing and you can see all these beauties. And your group has been given to us, and I hope to have the opportunity to watch and experience these beauties closely with your wonderful team.
    Hoping for that promised day

• Photo of Rezaebadollhzadeh

همیشه زیرولرده ، چوخ گوزل و عالی 🥀🥀🥀🥀

• Photo of Jorditoms
    Jorditoms Jun 20, 2023

بعد از دیدن عکس‌ها و توصیفات مسیر کامال سامیت در رشته کوه سهند، تنها می‌توانم بگویم که مسیر شگفت‌انگیز و خیره‌کننده است. من به شدت تحت تأثیر قرار گرفتم و تمام جمال طبیعت را در آنجا به تصویر کشیدم. محیطی آرامش‌بخش با مناظر منحصر به فرد و ارتفاعات خیره کننده. برخورداری از این تجربه برایم بسیار ارزشمند بود و به همه توصیه می‌کنم که به این مسیر سفر کنند. مهدی تابیب‌وند، شما توانایی خوبی در انتخاب مکان‌های عالی و زیبا دارید. امیدوارم در سفرهای آینده‌تان همچنان این استعداد خلاقیت و هنر را به نمایش بگذارید.

• Photo of migueleloi
    migueleloi Jun 20, 2023

Magnificent this ascension, and realizing all the details that emerged; both the landscapes and the small species that exist there, and that you managed to share with everyone.
    Thanks,

همیشه اوجالاردا یاشیاسوز عزیز یولداشلار

• Photo of californiagymsama
    californiagymsama Aug 30, 2023

A Beautiful mountain and the photographs are Awesome!!!
    Thanks!!

• Photo of Ardeshir Masoumi اردشیر معصومی
    Ardeshir Masoumi اردشیر معصومی Jan 13, 2024

خدا قوت👏👏

• Photo of Pablo de Gárate
    Pablo de Gárate Jan 29, 2024

Nice hike with snow. High altitude. A great mountain group. Congratulations to the entire group!