قله جوپار- تابستانه

January 29, 2020
January 2020

near Qanātghestān, Kerman (Iran)

واقعه عاشورا برای تمام انسان های آزاده ، دانشگاهی است که ذلت‌ گریزی، ستم‌ ستیزی و حمایت از دین و پایبندی به آداب و اصول اخلاقی را در تاثیرگذار ترین شکل ممکن تدریس می کند.
فرا رسیدن ماه محرم و ایام سوگواری حضرت ابا عبدالله الحسین( ع) و یاران وفادارش را تسلیت و تعزیت عرض می نماییم.
دومین صعود گروه کوهنوردی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در دهه اول محرم به کوه جوپار بود که کوهنوردان دانشگاهی توانستند نماد بیرق عزاداری را بر قله سه شاخ بزرگ 4130متری این کوه برافراشته نمایند.
داوطلبین برنامه آقایان پردلی ، منتظریانی ، داهیم ،دوست مرادی ،خزایی و کاکایی بودند که بوسیله مینی بوس دانشگاه به رانندگی آقایان محمودی و فعلی روز چهارشنبه تاریخ پنجم مهرماه 1396 ساعت یک بعدازظهر به سمت کرمان حرکت کردند و حوالی کرمان به سمت ماهان به قناتغستان (بعد از شهر جوپار) رفتند (1300 کیلومتر) .بعد از ده کیلومتر جاده خاکی در بعدازظهر روز پنج شنبه کوهپیمایی شروع شد پس از عبور از دره عظیمی که بوسیله سنگ فرشی از قلوه سنگ های متنوع تزیین گردیده بود(دره آب سفید) به دره رجب بدنبال آن از دیواره رجب که فنی می باشد عبور نمودیم (در این دیواره ظاهراً بوسیله پلکان فلزی مسیر را امن نموده بودند ولی در حال حاضر دو میله از آن پلکان در انتهای دیوار ثابت مانده و بقیه رابریده اند واینکه فلشی کم رنگ مسیر را مشخص می کند).راه پای کوب را ادامه دادیم تا به دره دیگری بنام خر پر رسیدیم که جهت ایمنی مسیر تراورسی دیواره ، از ده متر سیم بوکسل بصورت عرضی استفاده شده بود،بدنبال آن همچنان که پایکوب را دنبال نمودیم پس از مدتی به آب جاری رسیدیم که در آن منطقه در ارتفاع 2906 متری جان پناه اول مسقر گردیده است. لازم به ذکر می باشد دو کیلومتر بالاتر از جان پناه سر چشمه آب وجود دارد.
آن شب طبق برنامه قبلی شب مانی در جان پناه صورت گرفت.صبح روز بعد از دره ای مخوف به نام دره مصیبت با شیب 70 درجه بدون مسیر پایکوب ،سنگ لاخی و ریزشی عبور کرده و اوج می گرفتیم تا اینکه در ارتفاع 3795 متری به انتهای قیف رسیدیم دنباله کوهنوردی مسیر فلش سفید رنگی بود به سمت راست از دیواره بصورت مایل کشیده شده بود پس از عبور از آن به منطقه ی (کاسه سه شاخ)کلبه سنگی مخروبه ای در ارتفاع 3820متری رسیدیم از کنار آن کلبه ، مسیر پایکوب را رفتیم پس از دور زدن قله دوم (شاخ شکسته)قله اصلی نمایان شد که با دوبار عبور از دره از دیواره سنگی صعود کردیم بالاخره بعد از پیمایش 13 کیلومتر مسیر صعب العبور در ساعت نه ونیم صبح روزجمعه بلندترین قله سه شاخ بزرگ با ارتفاع 4130 متر فتح گردید. و اینکه توانستیم نماد بیرق عزاداری را بر این قله افراشته نماییم.
در آن لحظه به هیچ وجه نمی توانستیم جلو اشکهای جاری را بگیریم یاد خداوند آرامش دهنده آلام بود ذکر خیر دوستان و پشتیبانان برنامه همه و همه در ذهنمان تداعی می شد. پس از تصویر برداری به آرامی مسیر بازگشت را پیش گرفتیم عصر آن روز سوار مینی بوس شدیم و روز شنبه ساعت یک و نیم بعدازظهر برنامه در ساختمان ستاد دانشگاه بدون مشکلی ختم گردید.