قله هرم 3 (1401.04.17) / heram 3 summit

Photo ofقله هرم 3 (1401.04.17) / heram 3 summit Photo ofقله هرم 3 (1401.04.17) / heram 3 summit Photo ofقله هرم 3 (1401.04.17) / heram 3 summit

5 hours
July 9, 2022
July 2022

near Panāhgāh-e Sabalān, Ardabīl (Iran)

رشته کوه استواری که هر فرد اردبیلی صبح با دیدنش ذوق کرده و چشمانش برق میزند و حتی اشخاص زیادی مثل من که از کوچکترین فرصت و زاویه دید در دسترس برای تماشایش استفاده کرده و محو ابهت و عظمت و زیبایی بینظیرش میشوند،سلطانی دارد به اسم ساوالان که فرزندانی تنومند و سر به فلک کشیده دورادور خود دارد و پشتش به آنها گرم است
یکی از فرزندان خلف سلطان ساوالان ، هرمهایش هست که در صلابت و شکوه هیچ کم از سلطان ندارند و همیشه در جوارش با تمام وجود ایستاده اند و خودنمایی میکنند
امروز قسمت شد بر فراز قله ای باشیم که تماشای عظمت سلطان ساوالان از روی آن لذت دیگری دارد و شاید در بازی با کلمات در وصف نگنجد
هرم سه امروز لطفش شامل حال من و همنوردان جانم بود که قدم ما را روی سرش نهاد و با روی خوشش از ما میزبانی کرد و به سلامت بدرقه مان نمود
موقعیت مکانی عامیانه هرم سه جاییست که از شهر اردبیل که نظاره گر سلطان ساوالان هستید به ترتیب در شانه سمت چپ قله سلطان هرم یک را میبینید و وسطی هرم دو و سومی هرم سه میباشد که در کنار هم صف آرایی کرده اند
همونطوری که عرض شد رشته کوه ساوالان قله های زیادی دارد که حتما از تعداد انگشتان دست و پای هر آدمی بیشتر است و هر کدام جذابیت و زیبایی منحصر بفردی دارا هستند که همین واقعیت وجه تمایز این رشته کوه با سایر کوههای ایران و حتی جهان است
امروز من بهمراه سه نفر از دوستان عزیزم راهی دیدار هرم سه شدیم از مسیر ییلاق گلستان که دقیقا در سه کیلومتری بالای پیست اسکی آلوارس قرار دارد و یکی از زیباترین و سرسبزترین ییلاقهای دامنه ساوالان بشمار میرود
مسافت پیموده شده از گلستان ییلاقی تا قله دقیقا ۵.۵ کیلومتر هست با اختلاف ارتفاع ۱۲۰۰ متر که در مدت زمان ۵.۵ ساعت مفید پیمایش شد و بسته به افراد گروه و آهنگ حرکت میشه حتی زودتر پیمود یا شایدم کمی زمان بیشتری صرف کرد ولی در کل ۵ الی ۶ ساعت زمان مفید و معمول رسیدن به قله هرم سه از ییلاق گلستان میباشد
با دو ساعت و نیم پیاده روی و پیمودن ۶۰۰ متر از ارتفاع در طول ۳.۵ کیلومتر در ابتدای شیب دده قورقود برای استراحت و صرف صبحانه توقف کردیم و بعد از وقفه ای یک ساعته دوباره راهی شدیم
دو کیلومتر باقیمانده را درست در سه ساعت پیموده و بر فراز قله ای استوار قدم نهادیم که از روی آن میتوانید قله های زیادی در اطرافتون ببینید که اگر اهل کوهستان و سرسختیهایش باشید ‌واقعا حس و حال بینظیری تجربه کرده و خستگی صعود رو کاملا به دست فراموشی خواهید سپرد
در یک سمت قله سلطان ساوالان و هرم یک و هرم دو پیش رویتان هست و در سمت دیگر قله های کسری و بالا ساوالان و آیی داغی و حتی کمی دور دست تر قله زیبای آیقار و حاجی زال خودنمایی میکند و در سویی دیگر قلل تکله ، قزل داغ ، جوت باجیلار و بابا مقصود رو میتوانید ببینید و شاید مهیج تر و جذاب تر از همه اینها به تماشا نشستن یخچال با عظمت هرم چال هست که دقیقا در بالایش قرار گرفته اید و تصویر تمام و کمالی از این یخچال زیر پایتان نقش بسته است
یک مطلبی در ویپوینت مربوط به قله نوشتم که ذکرش در این متن هم خالی از لطف نیست و به تکرارش می ارزد ... قبلا  روی قله در داخل جعبه نماد هرم سه یک دفتر ثبت اسامی بود که افراد و گروههای صعود کننده اسم و تاریخ صعود و یک بیت شعر و یادگاری داخلش مینوشتند که متاسفانه  دفتر قبلی ثبت خاطرات هرم سه رو از بین برده بودند و امروز ما یک دفتر دیگه اینجا به یادگار گذاشتیم از طرف گروه آخار ، این دفتر هیچ ارزش مادی ندارد و فقط ارزش معنوی آن هست که بخاطر نقش بستن اسامی افراد و گروههای صعود کننده به این قله برای کوهنوردان به یادگار میماند،لطفا اگر این متن را میخوانید در حفظ و نگهداری آن حساس باشید و ارزش معنوی آن را از بین نبرده و نیست و نابودش نکنید

لذت این صعود و پیمان چندین باره رفاقتمان بماند به یادگار از تاریخ 1401.04.17 بر فراز قله هرم سه

اردتمند همه دوستان و همنوردان جانم ...ا
مهدی طبیب وند _گروه کوهنوردی آخار

The stable mountain range that every person from Ardabil gets excited to see in the morning and his eyes sparkle and even many people like me who use the smallest opportunity and angle of view available to watch it and get lost in its magnificence, majesty and unparalleled beauty, has a Sultan named Savalan. who has strong and soaring children around him and his back is warm to them
One of the descendants of Khalaf Sultan of Savalan is his pyramids, which are no less than the Sultan in their strength and glory, and they always stand next to him with all their strength and show off.
Today we were lucky to be on top of a peak from which watching the majesty of Sultan Savalan is a different pleasure and perhaps cannot be described in the game of words.
Today, Harem 3, his favor included me and my fellow travelers, who put our feet on his head and hosted us with his good face and saw us off safely.
The popular location of Pyramid Three is the place where you can see Sultan Pyramid One on the left shoulder of Sultan Savalan from Ardabil city, the middle of Pyramid Two and the third Pyramid Three, which stand out side by side.
As mentioned, the Savalan mountain range has many peaks, which must be more than the number of fingers and toes of any person, and each of them has a unique charm and beauty, which is the fact that distinguishes this mountain range from other mountains in Iran and even the world.
Today, I, along with three of my dear friends, went to visit Pyramid Three from the Golestan resort, which is located exactly three kilometers above the Alvares ski resort and is considered one of the most beautiful and greenest resorts in the Savalan range.
The distance traveled from Golestan Yilaghi to the peak is exactly 5.5 km with a height difference of 1,200 meters, which was covered in a useful time of 5.5 hours, and depending on the group members and the song, it can be traveled even faster or maybe it will take a little more time, but In total, 5 to 6 hours is the useful and usual time to reach the top of the pyramid of Golestan
After walking for two and a half hours and covering 600 meters of height in a length of 3.5 kilometers, we stopped at the beginning of the slope of Dede Korkud to rest and have breakfast, and after an hour's break, we set off again.
We covered the remaining two kilometers in three hours and stepped on a stable peak from which you can see many peaks around you, which if you are a mountaineer and its stubbornness, you will really experience a unique feeling and you will completely forget the fatigue of the climb. will deposit
On one side, Sultan Savalan and Pyramid One and Pyramid Two are in front of you, and on the other side, the peaks of Kasri, Bala Savalan, Ai Daghi, and even a little further away, the beautiful peaks of Aiqar and Haji Zal stand out, and on the other side, Takle, Qezal peaks. You can see Dagh, Jut Bajilar and Baba Maqsood, and maybe more exciting and attractive than all of this is watching the glacier sit with the greatness of the pyramid, which you are right on top of, and the perfect picture of this glacier is imprinted under your feet.
I wrote an article about the peak in Vpoint, which is worth mentioning in this text and it is worth repeating... Previously, there was a register of names on the peak, inside the box of the Pyramid Three symbol, where the names and dates of the climbing individuals and groups And they wrote a verse of poetry and a memorial in it, which unfortunately they had destroyed the previous record book of the three pyramids, and today we left another record here on behalf of the Akhar group, this record has no material value and only its spiritual value because of The inscription of the names of the people and groups who climbed this peak will be remembered by the climbers. Please, if you read this text, be sensitive in its preservation and do not destroy its spiritual value.

May the pleasure of this ascent and the promise of our friendship remain as a memory of the date of 04.17.1401 on the top of the three pyramids.

I respect all my friends and companions...
Mehdi Tabib Vand_Axar Mountaineering Group

منظره

منظره زیبا از طلوع آفتاب و ییلاق اول مسیر

صبحانه و استراحت

قبل از شروع شیب دده قورقود ، جاییست که برای صبحانه و استراحت مختصر توقف نمودیم رخ روبرویی از هرم سه پیش رویمان است و عظمتش از همینجا به وضوح مشخص می باشد

سنگ دده قورقود

سنگی که در تصویر شاهد اون هستید معروف به دده قورقود میباشد سنگی کاملا طبیعی که گویی حاصل دسترنج استاد پیکرتراشی ماهر است که نیم رخی از یک انسان تراشیده است از محل صبحانه تا بالای این سنگ یکی از شیب های بارز مسیر هرم سه را باید پیمود تا به پای قله رسید

شیب آخر پای قله

اینجا پای شیب نهایی قبل از قله هست و از این نقطه تا قله یک کیلومتر مسافت با سیصد متر ارتفاع باقی مانده است که با یک ساعت و نیم پیاده روی میتوانید بر فراز قله بیاستید

قله هرم 3

اینجا بر فراز قله هرم سه هستیم،جایی که عظمت پروردگار را بیشتر از همیشه میتوان حس کرد،بر بلندای کوهی استوار که از روی قله میتوان قله ها و مناظر بینظیری را دید و لذت برد کافیست بر فراز آن باشید و نظاره گر عظمت سلطان ساوالان و فرزندان خلفش از جمله هرمهای1 و 2 و کسری و بالا ساوالان و بابا مقصود و آیقار و آیی داغی و ککیللی قیه و جوت باجیلار و تکله و قزل داغ و ییلاقهای سرسبز و محشر تندیرلی و نئوتدی و گلستان و قوجا قار و ... درود بر عظمت پروردگار لازم به توضیح است که قبلا روی قله در داخل جعبه نماد هرم سه یک دفتر ثبت اسامی بود که افراد و گروههای صعود کننده اسم و تاریخ صعود و یک بیت شعر و یادگاری داخلش مینوشتند که متاسفانه دفتر قبلی ثبت خاطرات هرم سه رو از بین برده بودند و امروز ما یک دفتر دیگه اینجا به یادگار گذاشتیم از طرف گروه آخار ، این دفتر هیچ ارزش مادی ندارد و فقط ارزش معنوی آن هست که بخاطر نقش بستن اسامی افراد و گروههای صعود کننده به این قله برای کوهنوردان به یادگار میماند،لطفا اگر این متن را میخوانید در حفظ و نگهداری آن حساس باشید و ارزش معنوی آن را از بین نبرده و نیست و نابودش نکنید

دو راهی مسیر برگشت

اینجا مسیر برگشت هست که با شن اسکی فرود میآییم و حتما موقع فرود از قله این مسیر رو انتخاب نمایید که خیلی راحت و سریع بتوانید ارتفاع کم کنید ولی چندان مناسب صعود نیست چون همونطوری که عرض کردم شیب تندی دارد و دارای سنگریزه و ماسه های بسیار ریز و سر خورنده ای هست کا باعث اتلاف انرژی و وقتتان میشود

دو راهی مسیر رفت و برگشت

دو راهی که موقع صعود با قله مسیر سمت چپ و هنگام فرود مسیر سمت راست را باید پیمود مکان : ابتدای شیب دده قورقود که توضیحاتش را در ویپونت مربوطه نوشتم حتما رعایت این نکته رو بفرمایید و در انتخاب مسیر دقت کافی داشته باشید چون در صورت عدم توجه ممکنه به مشکل بخورید

دورنمای قله ککیللی

دورنمایی از قله معروف ککیلی قیه که در تمام طول مسیر و حتی از قله به زیبایی معلوم است در تصاویر پایین چند عکس از جاهای مختلف مسیر از این قله قابل مشاهده میباشد

نهار و استراحت

نزدیکی ییلاق گلستان جاییست که برای نهار توقع کردیم ولی بارش غیر منتظره و بهویی باران مختصر برنامه مان را بهم زد و فوری به پا خواستیم قرار بود ساعتی برای رفع خستگی و لذت بردن از مناظر و قله های اطراف اینجا بشینیم که قسمت نشد

گلستان ییلاقی

ییلاق مشهور و فوق العاده زیبای گلستان که پر هست از عشایر و دامهایشان که بسیار سرسبز و محشر میباشد واقعا با شرح و دیدن تصاویر نمیتوان زیبایی و عظمتش را توصیف نمود و فقط باید اونجا بود و از نزدیک نظاره گر زیباییهای بینظیرش بود

دورنمای پیست اسکی آلوارس

نزدیکی ایستگاه بالایی پیست اسکی آلوارس

پیست اسکی آلوارس

و اینجا هم ایستگاه بالایی پیست اسکی آلوارس و انتهای مسیر امروز که برنامه را خاتمه دادیم و با تله سیژ به ایستگاه پایین رفته و سوار ماشین شدیم

پایان

پایان لذتبخش ماجراجویی یکروزه گروه آخار که به همت و همراهی عزیزان همیشه همراه به خوشی هر چه تمامتر رقم خورد و مطمئنا سال ها یکی از برنامه های ماندگار گروه آخار خواهد بود و همیشه در ذهنمان باقی خواهد ماند آقا منصور و آقا فرزاد و آقا بهنام عزیز دوستان گرانقدری که بهمراه من در خلق این روز زیبا و ثبت مسیر و برنامه امروز نهایت بزرگواری و همت را به خرج دادند منت دار همه عزیزان هستم

• Photo of Ahmad dehghani
    Ahmad dehghani Jul 9, 2022

خسته نباشید
    همیشه بر فراز❤❤

• Photo of Axar group
    Axar group Jul 10, 2022

سپاس و درود فراوان بر دوستان و همراهان دوستداشتنی که باعث رقم خوردن یک روز خاطه انگیز و ماندگار شدند
    🌹🌹🌹🌹🙏🙏🙏🙏

• Photo of Mansur.Foroghifard
    Mansur.Foroghifard Jul 10, 2022

یک کوه نوردی عالی ولذت بخش با دوستان عزیز وهمنوردی بسیار خوب آقای فرزاد گلزاریان😍😍😘😘😘😍همگی خدا قوت به امید تکرار اینچنین برنامه زیبا👏👏👏🌷🌷🌷👌👌👌⚘⚘⚘

• Photo of farnoosh.forughifard
    farnoosh.forughifard Jul 10, 2022

یاشاسین گروه با اراده و قوی آخار،همیشه بر فراز و برقرار😍😍😍😍😍

• Photo of Behnam.mousavi
    Behnam.mousavi Jul 10, 2022

سپاس و تشکر فراوان از گروه آخار و دوستان گرامی که در تدارک این برنامه زیبا حسابی زحمت کشیدند

• Photo of mirhasan azizzadeh

• Photo of mehdi.tabibvand
    mehdi.tabibvand Jul 12, 2022

@Arash elahi
    سپاسگزار و ممنونم آقا آرش بزرگوار و عزیز،فقط اگه لطف کنید برای کامنت هایی که میزارید ۵ ستاره هم بدهید با بالا رفتن امتیاز مسیر، مسیر های ثبت شده زودتر بالا میاد تا اگه کسی خواست و سرچ کرد بتونه استفاده کنه
    🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏

💗💗💗💗💗

• Photo of wilfred.jons
    wilfred.jons Jul 14, 2022

What a wonderful summit and beautiful pictures, congratulations to Axar team
    The highest is very high, it's ok

• Photo of Toofan.5718
    Toofan.5718 Jul 18, 2022

ماشالا گروه، همیشه اوجالاردا 🌹🌹🌹🌹

• Photo of n.kahnami6816
    n.kahnami6816 Jul 20, 2022

ماشالله ،عالی سوز داداش،همیشه اوجالاردا 👏👏👏🌹🌹🌹

• Photo of farhad.ashrafi
    farhad.ashrafi Aug 13, 2022

درود و خداقوت خدمت تیم قدرتمند آخار،واقعا مناظر و عکسهای زیبایی را به تصویر کشیده اید،امیدوارم همیشه در اوج قله های موفقیت و سلامتی باشید،درود بر شما

• Photo of Hoshyariesa

بسیار عالی و بینظیر،مخصوصا متن پر از احساس و فوق العاده دلنشین

• Photo of ebadollhzadhamin1387
    ebadollhzadhamin1387 Feb 5, 2023

امیدوارم روزی برسد ، من هم در کنار شما موفق به دیدن این قله های دوستداشتنی بشم 😌😌😌😌