قله گاوکشان - Gavkoshan Peak

November 23, 2018
November 2018

near Zardavān, Semnān (Iran)

این برنامه در آذر 97 اجرا گردید
نکات برنامه
از دیباج تا پای کار جاده ای به طول 20 کیلومتر وجود دارد که فقط 3 کیلومتر ابتدایی آن آسفالت است و بقیه آن خاکیه. کیفیت جاده اصلا خوب نیست و بهتره با سواری نرید
ابتدای مسیر تنگه زندان باید از کنار آبشار عبور کرد و نیاز به دست به سنگ شدن هست. دقت شود که در زمانی که یخبندان باشد، عبور از آن خطرناک است و در زمانهای دیگر باید با دقت و احتیاط صعود شود
آب داخل تنگه کم بود
در فصول بهار و تابستان چشمه های زیادی در مسیر هست ولی زمانی که ما رفتیم آخرین جایی که میشد آب برداشت، از رودخانه چشمه سیاه که آب برفاب بود میشد آب برداشت
از جایی که صبحانه خوردیم تا قله برف زیادی بود
بین دامغانی ها و گرگانی ها برای موقعیت قله گاوکشان اختلاف نظر وجود دارد. قله های که ما رفتیم از نظر دامغانی ها قله گاوکشان است که غربی تر هم هست. ولی گرگانی ها قله شرقی تر رو که در ترک به اسم قله کهکشان ثبت کردم، قله گاوکشان میدانند و مسیر اصلی صعود آن از روستای شاه کوه سفلی در شمال آن می باشد. دقت شود که برای برای طرح صعود سیمرغ همین قله شرقی به عنوان قله کهکشان شناخته شده و گرو ه ها معمولا آنرا صعود می کنند. نکته ای که هست اینه که این دو قله اختلاف ارتفاعی ندارند
سمت شمال این قله ها گرده ایه و صعود از آن مسیر بسیار فنی
قله های زیادی مثل قله شاهوار رو میشه از بالای این قله دید
ما برای برگشت از مسیر شن اسکی برگشتیم که طولانی تر هست ولی ایمن تر
از همین مسیر میشه قله گاوکشان شرقی رو هم صعود کرد ولی نسبت به مسیر شمالی طولانی تر می باشد