قله فیل زمین از لواسان بزرگ

November 28, 2022
November 2022

near Lavāsān-e Bozorg, Tehran (Iran)

دوشنبه مورخ ۷ آذر ۱۴۰۱

قله فیل زمین با ارتفاع ۳۳۵۰ متر از قلل منطقه لواسانات بوده و از شمال به دشت لار و از جنوب به روستای لواسان بزرگ مشرف است.
این قله در مرز بین ۳ منطقه حفاظت شده لار، ورجین و خجیر قرار دارد.
خط الراسی که این قله بر روی آن واقع است از جاده هراز در شرق تا جاده فشم در غرب کشیده شده است.
قلل این خط الراس از شرق به غرب:
گل زرد، سیاه پلاس، فیل زمین، گاوبینی، سرسیاه غار۳و۲و۱، پرسون، سیاه ریز، ریزان، سیاه لت، آتشکوه، مهرچال، پیرزن کلوم، همهن و اسپیدچال

مسیر های صعود به فیل زمین:
مسیر های صعود این قله اکثرا پر شیب و از طریق یال هستند:
۱. یال جنوب غربی ( طبق مسیر رفت ترک)
۲. یال جنوبی ( طبق مسیر برگشت ترک )
۳. لواسان بزرگ_مسیر خط الراسی از قله گاوبینی
۴. روستای ایرا_ گردنه جنوبی قله ( نارده)_ یال جنوبی _ قله
۵. روستای ایرا_ گردنه شرقی قله_ یال شرقی_ قله
۶. از جبهه شمالی و دشت لار

شرح مسیر ترک:
برای شروع پیمایش بهتره که از کنار امامزاده سلطان خواجه احمد که در بالای روستا قرار دارد اقدام کنید.
بعد از آن باید مسیری رو داخل جاده پیمایش کنید و سپس وارد راه باغات بشوید و با توجه به دوراهی های جاده، به پاکوب سمت چپ و بالای روستا برسید.
با ادامه دادن این پاکوب که به سمت شمال می رود به استخر آب و چشمه ای می رسید که در واقع انتهای باغات روستا است.
با پیمایش بیش تر و کم تر از نیم ساعت به گردنه و ابتدای یال صعود می رسید.
با صعود از این یال که شیب تند و پاکوب واضحی دارد به زیر مناطق صخره ای می رسید که صعود مشکلی ندارند و با چند دست به سنگ ساده قابل صعود هستند.
از گردنه اول تا خط الراس حدودا یک ساعت و نیم تا دو ساعت پیمایش دارد و بعد از رسیدن به خط الراس با گردش به سمت شرق طی ۴۵ دقیقه به قله فیل زمین صعود می کنید

مسیر برگشت:
برای برگشتن بهتره که از یال جنوبی قله به پایین بروید و قبل از گردنه نارده به سمت غرب فرود بیایید و از یال اصلی جدا شوید.
سپس از طریق یال و با شیب نسبتا تندی به مکان رودخانه و سپس پاکوب روستا برسید.

نکات:
۱. فقط یک چشمه در مسیر هست
۲. آنتن دهی در نقاط بالا دست وجود دارد
۳. یک نقطه از مسیر رفت در راه باغیو به اشتباه رفتیم که به نام اصلاح و برگشت نام گذاری شده
۴. صخره ها در مسیر صعود، از سمت راست و چپ هم قابل عبور هستند ولی ما دقیقا از رویشان با دست به سنگ رفتیم.
۵. بعد از امامزاده هم، نقاط مناسبی برای پارک ماشین وجود دارد
۶. در مسیر برگشت و بعد از رسیدن به رودخونه، از یک مسیر فرعی و شیب تندی برای برداشت آب به چشمه رفتم که توصیه میشه از همون پاکوب دره برید

رودخونه و دوراهی جاده سمت چپ

محل رسیدن به خط الراس

قله فیل زمین

قله فرعی

زیر گردنه و فرود به سمت راست(غرب)