Photo ofقله دوخواهرون از روستای نمار و دشت دریوک - جاده هراز آمل مازندران - دوخواهران شرقی و غربی Photo ofقله دوخواهرون از روستای نمار و دشت دریوک - جاده هراز آمل مازندران - دوخواهران شرقی و غربی Photo ofقله دوخواهرون از روستای نمار و دشت دریوک - جاده هراز آمل مازندران - دوخواهران شرقی و غربی

July 18, 2018
July 2018

near Namār, Māzandarān (Iran)

با گذر از دشت ها و سرچشمه ها و گردنه ها و رودخانه ها، بخت یار بود و دست بر دامان بلند دوخواهرون انداختیم. کوهی به بلندای بیش از ۴۳۳۰ متر که سومین آبپخشان (خط الراس) بلند البرز لقب گرفته و پیمایشی ۴۰ کیلومتری و دوروزه را برای آنان که از روستای نمار هوای این کوه را کرده اند رقم می زند

برای رسیدن به روستای نمار باید وارد جاده هراز شد و ۵۰ کیلومتر مانده به آمل از راه دور برگردان به سمت دیگر جاده رفت و به دوراهی جاده نمارستاق رسید. جاده ای آسفالته و کوهستانی که با گذشتن از چند روستا ما را به نمار می رساند. در نظر داشته باشید که در میانه راه به دوراهی امامزاده عبدالمناف می رسیم که باید راه سمت راست را بر گزید. در روستای نمار نیز تابلوی دریوک ما را به سمت جاده خاکی معدن هدایت می کند. پس از ۳ کیلومتر جاده خاکی به پارکینگ معدن می رسیم و آماده آغاز پیمایش می شویم

در همان آغاز راه از پل چوبی رد می شویم و کمی بعد به چشمه ای می رسیم اما شگفتی از زمانی شروع می شود که دشت زیبای دریوک و رودخانه چند شاخه اش رخ می نماید. این دشت به سان چهار راهی است که مسیر شرقی ما را به آبشار بزرگ دریوک، مسیر غربی ما را به سمت قله ناظر بزرگ و مسیر جنوبی ما را به دوخواهرون می رساند. پس ما نیز مسیر جنوبی را پیش گرفته و پا به سرمای استخوان سوز رود دریوک می گذاریم و در همان میانه دشت جایی که رود پهن تر است و خروشش کمتر، به سمت ساحل غربی می رویم و ادامه راه پاکوب را به سمت بلندی های جنوب طی می کنیم

پس از حدود چهار کیلومتر از آغاز مسیر به یکی دیگر از دیدنی های مسیر می رسیم که همانا چشمه آب معدنی اشلک است که آبی ولرم دارد و بوی گوگرد از آن به مشام می رسد. البته هنوز شگفت انگیز ترین جای مسیر در کیلومتر ششم انتظارمان را می کشد. چشمه آسونه کِر که سرچشمه اصلی رود دریوک است زیبایی و تازگی را به اوج خود می رساند. کوهی در روبروی شما قرار می گیرد که از هر شکافش آبی به زلالی اشک می جوشد. زیبایی این صحنه روح شما را تسخیر می کند و خنکا و گوارایی آبش انرژی پیمایش باقیمانده را مهیا می سازد

پس از صرف صبحانه در کنار چشمه، راهی دشت لهرا و گردنه پر شیب و طولانی سه سنگ می شویم. با پشت سر گذاردن سه سنگ، دشت سرسبز سیاهرود پیش روی ما قرار می گیرد که البته به خاطر حضور گله های گوسفندان پر از مگس و پشه می باشد و علی رغم سرسبزی و خنکی رودخانه اش جای مناسبی برای ماندن نیست. در کیلومتر دوازدهم مسیر از رودخانه سیاهرود رد می شویم و در چادر گله دارانی که مشغول سیخ و سنگشان بودند! جرعه ای چای می نوشیم. چوپانان می گویند در این چند ماه اخیر شما تنها گروهی هستید که از این مسیر قصد صعود کرده است

از راه دره مسیر گردنه تخت برفی را پیش می گیریم و قبل از غروب به محل شبمانی در ارتفاع ۳۷۰۰ متری و کیلومتر ۱۶ می رسیم. جایی که اثری از پشه و مگس و گله نیست و از آب رود نیز می توان نوشید، چادر برپا می کنیم و پس از خوردن شام می خوابیم. سه ساعت پس از بامداد بیدار شده و سه ربع بعد از آن عزم صعود در دل تاریکی می کنیم. به همت جلودار مسیری را که به سختی می شد نام آن را پاکوب گذاشت می پیماییم و با طلوع خورشید به گردنه تخت برفی و یخچال دایمی آن می رسیم. نرسیده به گردنه کاسه ای وجود دارد که صعود زمستانه را بسیار سخت و خطرناک می کند

با رسیدن به گردنه در حقیقت پا بر روی خط الراس دوخواهرون یا همان خط الراس چپکرو گذاشتیم و از پای قله مخروط سر به سمت تیغه دوخواهرون رفتیم و با عبور از یال سنگی به قله شرقی صعود کردیم و چندی بعد قله غربی را نیز در نوردیدیم و عزم فرود کردیم

پیش از ظهر اردوگاه را برچیدیم و آماده برگشت شدیم و حدود ساعت ۱۹ به پارکینگ معدن نمار رسیدیم و سوار بر خودرو به سمت جاده هراز آمدیم. در میانه های جاده نمارستاق در یک کافه درنگی کردیم و دوغ و آش دوغ محلی شگفت انگیزی خوردیم و ادامه راه را تا تهران آن هم در ترافیک جاده گذراندیم

نکته ۱: مسیر ارائه شده با دستگاه جی پی اس گارمین ۶۴ اس توسط آقای علیرضا منتها ثبت گردیده است

نکته ۲: ابتدای مسیر رفت اردوگاه تا قله به علت پیموده شدن در تاریکی، انطباق کمتری با مسیر پاکوب دارد و در مسیر برگشت این انطباق بیشتر شده است

نکته ۳: برای صعود به قله مخروط سر بهتر است به ابتدای یال سنگی دوخواهرون رفت و از سمت غربی مخروط سر و از روی یال و در مسیر برگشت از دوخواهرون به مخروط سر صعود کرد

آبشار کوچک

در این منطقه دره تنگ تر و رود خروشان تر می شود

تیغه دو خواهرون شرقی

از گردنه بین قله مخروطه سر و قله دوخواهرون شرقی و همچنین از قله دوخواهرون شرقی تا گردنه دوخواهرون، یالی سنگی و تیغخ ای شکل وجود دارد

دشت دریوک

دشت دریوک یکی از دیدنی های دهستان نمارستاق شهرستان آمل می باشد و بسیار پرآب و سرسبز است

دشت لهرا در میانه آبشار آسونه کر و گردنه سه سنگ واقع شده و جای مناسبی برای برپایی چادر برای آنانی است که می خواهند به قله کهون صعود کنند

دوخواهرون شرقی

قله دوخواهرون شرقی حدود ده متر لز دوخواهرون غربی کوتاه تر است

دوخواهرون غربی

قله دوخواهرون غربی حدود ده متر از دوخواهرون شرقی بلندتر است

رودخانه دریوک

آب این رودخانه بسیار خنک است و برای رد شدن باید از جایی که رودخانه پهنایش بیشتر است و خروشش کمتر رد شد

سرچشمه دریوک

سرچشمه سیاهرود

این سرچشمه درست در زیر یخچال طبیعی گردنه تخت برفی قرار گرفته و چمن زاری مناسب برای برپایی چادر است

سیاه رود

سیاهرود دشت و رودخانه ای است بین گردنه سه سنگ و خط الراس دوخواهرون

PictographMine Altitude 7,461 ft

شروع - پارکینگ معدن

جاده ای خاکی از روستای نمای به طول حدود 3 کیلومتر ما را به پارکینگ معدن راهنمایی می کند

PictographSummit Altitude 0 ft

قله ای بین گردنه تخت برفی و دوخواهرون شرقی که سنگی و ریزشی است و بهتر است از یال غربی صعود شود

محل شبمانی

در منطقه ای سنگی و به دور از مگس هایی که در چمن زار ها بودند چادر زده شد

پای قله مخروطه سر

پایان

چشمه آب معدنی اشلک

این چشمه با آبی نسبتا ولرم است که بوی گوگرد از آن به مشام می رسد

چشمه آسونه کر

آسونه کر که یکی از سرچشمه های اصلی دریوک است، زیباترین چشمه ای است که تا آن لحظه دیده بودم. صخره ای بزرگ که از هر شکافش آب می جوشید و بسیار خنک و گوارا بود

کاسه

گردنه تخت برفی

این گردنه به خاطر ظاهر تختش و وجود یخچال طبیعی بدین نام خوانده می شود

گردنه دوخواهرون

گردنه ای بین دو قله دوخواهرون شرقی و غربی است

گردنه سه سنگ

گردنه ای که بر روی آن سه سنگ با فاصله های حدود صد متر از هم دیده می شوند و شیبی تند و طولانی دشت لهرا را به این گردنه وصل می کند

• Photo of ALIREZA MONTAHA
    ALIREZA MONTAHA Jul 18, 2018

فوق العاده 👏👏👏👏👍💪

• Photo of mhmasumi
    mhmasumi Jun 19, 2019

سلام ممنون از اطلاعات کامل
    برای دریاچه دوخواهران هم همین مسیر طی میشه؟

بهادر Jun 21, 2019

درود، در این مسیر که پیمودم دریاچه ای ندیدم. مطمین نیستم چنین چیزی اونجا باشه، جستجویی هم در اینترنت کردم که تصویری میاد که کاملا بعیده مربوط به دوخواهرون باشه، بر اساس گزارشی یک برف گیر هست که در تابستان آب میشه و در ادامه دره سیاهرود رو به غرب قرار داره و از بزرگی اون بی اطلاعم. اگر همون منظوره میشه از همین مسیر رفت و به سیاهرود رسید و به جای رفتن به سمت خط الراس دوخواهرون و قله هایش، مسیر سیاهرود را باید به غرب پیمود تا بدانجا رسید. قطعا مسیر یا مسیرهای دیگری هم بدان موقعیت جغرافیایی وجود دارد. احتمالا یکی از سمت جنوبی دوخواهرون و دیگری از سمت غرب سیاهرود که بنده طی نکردم.

• Photo of A. Jalali
    A. Jalali May 23, 2020

درود
    سپاس از مسیر دقیق و گزارش عالی

• hamed kh Jul 6, 2020

سلام و درود آقا بهادر عزیز. کل مسافت طی شده چقدر بود و آیا یک روزه قابل اجرا هست؟

بهادر Jul 7, 2020

درود آقا حامد، همان طور که در نقشه مشخص است مسافت کل رفت و برگشت بیش از ۳۸ کیلومتر بوده و طبیعتا دو روزه اجرا شده است. اینکه شما بتوانید چند ساعته این مسیر را طی کنید بستگی به آمادگی شما دارد که من از آن بی اطلاعم.

• hamed kh Jul 7, 2020

ممنون از راهنماییتون استاد🙏🙏

• Reza Rohani Sep 6, 2022

مسیر نیسان رو نیست با نیسان کمی از مسیر رو رفت تا یکم مسافت پیاده روی کمتر بشه

اگه ترک مسیر رو دارین بی زحمت برام بفرستین

بهادر Sep 6, 2022

درود. ترک مسیر که همینجا هستش. کافیه اون بالا دانلود رو بزنید. البته از تو سایت باید اقدام به دانلود کنید و نه تو اپلیکیشن. چون دانلود اپلیکیشن در حالت رایگان فعال نیستش.
    مسیر هم کلا پیاده هستش و نیسانی در کار نیست. مسیر دیگری داره که از دشت لار و ورارو با ماشین های آفرودی فدراسیون و البته با مجوز ورود و نامه فدراسیون (این هفته ها سخت گیر شدن) می تونید مسیری طولانی رو تا پای کار برید و مسیر کوتاهی رو تا قله برید که طبیعتا هیچ یک از جذابیت های مسیر ارائه شده رو نداره.

• Reza Rohani Sep 6, 2022

متشکرم بابت توضیحات کامل تون

از اون بالا دانلود نشد

بهادر Sep 7, 2022

شما از تو کامپیوتر وارد ویکی لاک و حسابتون بشید. دانلود رو بزنید. سربرگ فایل رو بزنید. تیک ارجینال (تیک دوم) و مکان ها (تیک چهارم) رو بزنید. دانلود رو بزنید. فایل جی پی ایکس این مسیر در پوشه دانلودهای کامپیوتر شما ذخیره میشه. نتونستید در تلگرام پیام بدید تا لینک کانال آموزشی خودم رو براتون بفرستم. شما ه من در پروفایل ویکی لاک من هست.

• Photo of My Digital Pic
    My Digital Pic Feb 10, 2023

💯💯👍👍👍👍👍

• Photo of S. Amir hossein
    S. Amir hossein Apr 5, 2023

اطلاعات مفید بود ممنون
    یه سوال داشتم. اردیبهشت برای رفتن به دشت و برپایی کمپ مناسبه؟ چون اغلب بعد خرداد میرن

بهادر Apr 5, 2023

درود. زمان مناسبش تو فصل گرما هستش و اردیبهشت شاید زیادی خنک باشه. به ویژه اینکه تو همین عید هم بارش برف داشتیم. قطعا جایی که ما کمپ زدیم با ارتفاع بالایی که داره مناسب نیستش. دشت دریوک کمی اوضاش بهتره، دشت لهرا هم هست که به ویژه کوهنوردانی که می خوان برن قله کهون اونجا اردو می زنن. به هر حال اونجا هم اگه تو اردیبهشت برید بعید نیست که تنها افرادی باشید که شبمانی می کنن. شماره محیط بان منطقه رو می دم پیش از رفتن از اوضاع منطقه جویا بشید. آقا اسماعیل 09116723708

• Photo of S. Amir hossein
    S. Amir hossein Apr 5, 2023

خیلی ممنونم از راهنماییتون
    پیروز باشید

• Photo of Melli Bookstore(ali babazadeh)