Photo ofقله دماوند از مسیر شمال شرقی و روستای ناندل - Damavand Peak from the northeast route and Nandal Village Photo ofقله دماوند از مسیر شمال شرقی و روستای ناندل - Damavand Peak from the northeast route and Nandal Village Photo ofقله دماوند از مسیر شمال شرقی و روستای ناندل - Damavand Peak from the northeast route and Nandal Village

July 27, 2019
July 2019

near Nāndal, Māzandarān (Iran)

درود
این برنامه در تاریخ 98/05/03 و 98/05/04 به همراه گروه کوهپوش اجرا شد. صبح روز سوم مردادماه ساعت 05:30 وارد جاده هراز شدیم. بین تونل 7 و 8، به سمت روستای ناندل که تابلویی هم دارد از جاده خارج شدیم. اول خروجی به اندازه 1 کیلومتر خاکی است ولی در ادامه جاده آسفالت و ضمناً پرشیب می شود. از روستا با نیسان ها به گوسفندسرای گردنه سر در ارتفاع 2900 متری رفتیم. به علت بدقولی راننده خیلی دیر به نیسان ها رسیدیم برای همین ساعت 11:30، پس از صرف صبحانه، مسیر پاکوب رو شروع کردیم. در گوسفندسرا دستشویی نصفه نیمه ای نیز وجود دارد و همچنین آب برف که با لوله کشی به آنجا انتقال داده شده است. مسیر تا خود پناهگاه تخت فریدون و قله دارای پاکوب مشخص می باشد که در این فصل کاملاً پیداست. ساعت 15:30 به منطقه ای معروف به دشت در ارتفاع 4000 متری رسیدیم که دارای آب برف است و همچنین به دلیل چمن های موجود، برای شب مانی مناسب است. ولی طبق برنامه ریزی مسیر را تا پناهگاه تخت فریدون در ارتفاع حدود 4350 متری ادامه دادیم که ساعت 18:00 وارد محوطه پناهگاه شدیم. به غیر از گروه ما، در محوطه اطراف پناهگاه، گروه های دیگری هم وجود داشتند ولی خوشبختانه جا برای برپایی حداقل 50 چادر موجود است فقط شاید کمی دورتر از پناهگاه. برای تهیه آب باید به یخچال های اطراف پناهگاه مراجعه و از آب برف استفاده کنید. از پناهگاه شاهد منظره خوبی به جاده هراز و روستاهای روبرو هستید که برای عکاسی مناسب است. نزدیک غروب، تمام جاده در مه فرو رفت که منظره زیبایی بود.
صبح روز چهارم مردادماه، ساعت 04:30 پناهگاه رو ترک کردیم. مسیر تا قله دارای شیب تندی است. کمی جلوتر بخشی از مسیر بر روی یال مشرف به دره خطرناک یخار می گذرد. در ادامه قسمتی از مسیر، صخره ای می شود که گاهاً نیاز به دست به سنگ شدن دارد. در ارتفاع 5100 متری بخش هایی از مسیر برفی شده و نیاز به دقت بیشتر دارد چون احتمال لیزخوردن وجود دارد. مشکلات ناشی از فشار هوا رو هم در نظر بگیرید. ضمناً از همین ارتفاع هوا تغییر کرد و بارش برف شروع شد که تا قله ادامه داشت ودر مسیر برگشت هم تا همین ارتفاع ادامه داشت. البته برف تابستانی بود و خیلی مزاحم نبود. از ارتفاع 5400 متری بوی گوگرد گاهی به مشام می رسید ولی اصلا مزاحمتی نداشت. در نهایت ساعت 12:45، گروه با تمام اعضا پا بر بام ایران گذاشت. بعد از گرفتن عکس مسیر برگشت رو پیش گرفتیم که به علت شیب زیاد مسیر، خستگی اعضای گروه، جمع آوری چادرها در پناهگاه و ... کمی دیر به محل شروع یعنی گردنه سر رسیدیم.
نکات:
1- به غیر از جاهایی که برای برداشت آب ذکر شد، منبع آب دیگری ندیدم.
2- خیلی از گروه ها در منطقه موسوم به دشت شب مانی داشتند.
3- شماره موبایل قاطرچی: آقای مختاری 09117385195
4- ترک مسیر با موبایل آیفون ایکس ثبت شده است. به همین دلیل اندازه دقیق ارتفاعات، محل تردید است. برای همین ارتفاع قله 5460 متر ثبت شده است.
5- به نظر بنده، مسیر قله خلنو به صورت یک روزه از مسیر شمال شرقی دماوند، سنگین تر است. برای مقایسه ذکر کردم.