قله دماوند مسیر شمال شرقی از گردنه سر ناندل و تخت فریدون - Damavand Summit

Photo ofقله دماوند مسیر شمال شرقی از گردنه سر ناندل و تخت فریدون - Damavand Summit Photo ofقله دماوند مسیر شمال شرقی از گردنه سر ناندل و تخت فریدون - Damavand Summit Photo ofقله دماوند مسیر شمال شرقی از گردنه سر ناندل و تخت فریدون - Damavand Summit

one day one hour 54 minutes
January 21, 2019
August 2018

near Nāndal, Māzandarān (Iran)

دماوند نشانه تاریخی یک ملت است و عشق بدان بسیاری را کوهنورد کرده. ابهت و زیبایی مثال زدنی آن همه ساله هزاران نفر از سراسر ایران و دنیا را به سوی خود می کشد و مسیرهای گوناگونی برای صعود دارد که یکی از محبوب ترین مسیر های آن یال شمال شرقی می باشد که مشرف به دره معروف و زیبای یخار است. بسیاری مسیر شمال شرقی را زیباترین مسیر دماوند می دانند، مسیری که سختی های خود را دارد و می تواند کوهنوردان را به چالش بکشاند. دماوند با ارتفاع 5609 متر بلندترین چکاد فلات ایران است و با ارتفاع مطلق 4667 متر، دوازدهمین کوه برجسته خشکی های زمین و چهارمین آتشفشان برجسته خشکی های زمین است و همین بزرگی است که در کنار تقارن، این آتش فشان را یکی از زیباترین کوه های دنیا کرده. کوهی که از فواصل بسیار دور چند صد کیلومتری نیز با چشم غیر مسلح قابل دیدن است

و اما گزارش صعود قله دماوند از مسیر شمال شرقی از گردنه سر روستای ناندل
همراه با همنوردان باشگاه توچال – مرداد ماه ۹۷
ساعت دو نیمه شب ۱۸ مرداد ۹۷ از میدان آرژانتین تهران عازم جاده هراز شدیم تا با پیمودن مسیر ۱۴۵ کیلومتری به روستای ناندل شهرستان آمل برسیم. ابتدای مسیر فرعی ناندل بسیار پر پیچ و خم بود و راننده مینیبوس را به زحمت می انداخت. به هر ترتیبی که بود حدود ساعت ۷ صبح خود را به خانه کوهنورد ناندل رساندیم. خانه کوهنورد با سرپرستی آقای صالحی دارای امکاناتی همچون محل اقامت و سرویس بهداشتی می باشد و میعادگاه کوهنوردانی است که مسیر شمالی و شمال شرقی دماوند را در پیش دارند. پس از رسیدن به ناندل با دو نیسان که از پیش هماهنگ شده بودند به گردنه سر رفتیم که راهی ناهموار داشت. در گردنه سر نیز در میان شلوغی جمعیت، قاطرهایی که هماهنگ کرده بودیم را یافتیم وهمنوردانی که مایل بودند بخشی از بار خود را به قاطر بسپارند، وسایلشان را در گونی هایی که آورده بودند قرار دادند و بار قاطر کردند. سر انجام در ساعت ده و نیم صبح راه افتادیم و از گردنه سر با ارتفاع ۲۸۰۰ متر قدری بالا رفتیم و بساط صبحانه را پهن نمودیم و پس از ۴۵ دقیقه حدود ساعت یازده و نیم پیمایش شروع شد
پس از پیمودن حدود سه و نیم کیلومتر از مسیر پیمایش و دست یافتن به ارتفاع ۴۰۰۰ متری به دشت کوچک و سرسبزی رسیدیم که با عنوان چمن زار از آن یاد می شود و بسیاری همانجا را برای شبمانی بر می گزینند، به ویژه اینکه لوله آبی در آن محوطه وجود دارد که برفابه ها را هدایت می کند و آب قابل آشامیدن را در اختیار کوهنوردان قرار می دهد. ما اما به قصد شب مانی در تخت فریدون، ادامه راه را بر گزیدیم. از چمن زار تا تخت فریدون مسیر سنگلاخ است و خسته کننده که همین باعث کاهش سرعت پیمایش می شود. به ویژه برای کسانی که کوله کشی می کنند
در پایان پیمایش روز نخست و با پیمودن ۵ کیلومتر از مسیر و رسیدن به ارتفاع کمتر از ۴۴۰۰ متری حدود ساعت ۱۸:۴۵ به پناهگاه و محوطه تخت فریدون رسیدیم و اقدام به برپایی چادر نمودیم. سپس در چادر ها اقدام به صرف شام نموده و مشغول استراحت شدیم تا ساعت ۳ بامداد که صعود به سوی قله با کوله بار سبک را در تاریکی شب آغاز نمودیم. در مجموع از گروه ۲۵ نفره یک نفر اقدام به صعود نکرد و پس از اندکی از ۳ همنورد دیگر که آثار اولیه ارتفاع زدگی در آنها دیده می شد نیز خواسته شد تا به چادرهایشان بازگردند و تیمی ۲۱ نفره که ۱۷ نفر از آنها اولین تجربه صعود خود به بام ایران را پیش رو داشتند عازم قله شدند
پس از ۳ ساعت پیمایش شبانه به ارتفاع ۴۹۰۰ متری رسیدیم. این قسمت از مسیر که بر روی یال اصلی قرار دارد صخره ای بوده و حتی در برخی موارد نیاز به دست به سنگ شدن دارد. البته مسیر فنی نیست و بدون تجهیزات فنی می توان به راحتی و البته با دقت از روی این گرده عبور کرد. به ویژه اینکه دقیقا زمانی به گرده رسیدیم که آفتاب سر زده بود
در ساعت ۹:۴۵ دقیقه به انتهای گرده در ارتفاع ۵۳۰۰ متری رسیدیم و چکاد دماوند و یخچال ها و برفچال هایش پیش روی ما بود. با گذشتن از میان برف و یخ در ساعت ۱۲:۴۵ به دهانه آتشفشان و چکاد زیبای دماوند رسیدیم و مشغول خوشگذرانی و گرفتن عکس یادگاری شدیم

در ادامه مقاله ای از اینجانب درباره ارتفاع درست قله دماوند:
ارتفاع درست قله دماوند چقدر است؟
احتمالا شما هم به خاطر عددهای گوناگونی که به بلندای بام ایران نسبت داده می شود دچار سردرگمی شده اید. در این نوشتار به اختصار پیرامون مباحث مربوط به اندازه گیری ارتفاع، ارتفاع نسبی و مطلق، سطح مبنای اندازه گیری، بلندترین نقاط کره زمین، علت اصرار کوهنوردان ایرانی در به کارگیری عدد غلط ارتفاع دماوند و ... می پردازیم. اما پیش از آن باید گفت ارتفاع دقیق دماوند ۵۶۰۹/۲ متر است و عدد غلط ۵۶۷۱ متر و یا اعداد غلط دیگر وجاهتی ندارند
ارتفاع بر دو گونه است
ارتفاع نسبی مانند ارتفاع سر شما از کف خیابان که اگر در طبقه سوم ساختمان باشید این ارتفاع نسبی بیش از زمانی است که در طبقه اول ساختمان هستید
ارتفاع مطلق مانند اندازه قد شما که فارغ از اینکه در کدام طبقه از ساختمان هستید همواره ثابت است
عددی که برای ارتفاع نقاط جغرافیایی به کار می رود در حقیقت یک ارتفاع نسبی است و این ارتفاع نسبت به یک سطح مبنای مشخص اندازه گیری می شود. فرض کنید در طبقه سوم ساختمان ایستاده اید و می خواهید بدانید ارتفاع نسبی شما چقدر است. طبیعتا اولین سوال این است که ارتفاع نسبی نسبت به کدام سطح مبنا؟ نسبت به خیابان؟ نسبت به همکف؟ نسبت به طبقه اول؟ ... می بینید که ارتفاع نسبی با تغییر سطح مبنا دستخوش تغییر می شود
در اندازه گیری های ارتفاعی، دو سطح مبنا بیش از بقیه کار برد دارند
بیضی گون (الیپسوئید) که زمین را شبیه یک بیضیگون در نظر گرفته و پستی و بلندی های آن را به نسبت این سطح بیضی شکل می سنجد
زمین گون (ژئوئید) که همخوانی بیشتری با شکل ظاهری پستی و بلندی های سطح زمین دارد و در دریاها با سطح میانگین آب های آزاد ( که در زبان عامیانه به آن ارتفاع از سطح دریا نیز می گویند) برابری می کند
تمام نقاط ارتفاعی از سطح زمین گون اندازه گیری می شوند. مثلا وقتی می گوییم ارتفاع قله اورست ۸۸۴۸ متر است یعنی نوک قله اورست از سطح مبنای زمین گون در آن منطقه ۸۸۴۸ متر بالاتر است
نکته مهم اینجاست که دستگاه های جی پی اس ارتفاع را از سطح بیضی گون می سنجند و بنابراین نیاز است در هر منطقه ای که از دستگاه جی پی اس جهت سنجش ارتفاع استفاده می شود، ارتفاع بیضی گون را از ارتفاع زمین گون کم کرد که این موضوع نیازمند اطلاع از پارامترهای ژئودزی منطقه بوده و از تخصص کوهنوردان خارج است. طبق همین موضوع نمی توان ارتفاع خوانده شده از دستگاه جی پی اس را ارتفاع مناسب دانست و نیاز به اصلاح دارد. جدای از اینکه خود دستگاه جی پی اس نیز خطایی تعمدی در ارائه اطلاعات مختصاتی بروز می دهد
همچنین ارتفاع سنج هایی که از دستگاه بارومتر (فشارسنج) استفاده می کنند نیز دقت بالایی در سنجش دقیق ارتفاع ندارند. از این دستگاه ها در ساعت های مچی و برخی دستگاه های دیگر استفاده می شود
جدای از دو سطح مبنای قید شده، یک نقطه مبنای دیگر هم برای سنجش ارتفاع وجود دارد که همان مرکز زمین است. به دلیل اینکه زمین کره کاملی نیست و در استوا برآمده تر است، اگر فاصله از مرکز زمین را ملاک ثبت ارتفاع در نظر بگیریم آن وقت دیگر اورست بلندترین نقطه جهان نیست بلکه قله آتشفشانی چیمبورازو در کشور استوایی اکوادور با اختلاف زیادی نسبت به اورست بلندترین نقطه دنیا محسوب خواهد شد. چرا که فاصله قله اورست از مرکز زمین ۶۳۸۲ کیلومتر است اما فاصله قله چیمبورازو از مرکز زمین ۶۳۸۴ کیلومتر بوده که دو کیلومتر بیش از اورست است و این در حالی است که ارتفاع قله اورست از سطح مبنای زمین گون برابر ۸۸۴۸ متر و ارتفاع قله چیمبورازو از سطح مبنای زمین گون برابر ۶۲۶۸ متر است. همان طور که می بینید با تغییر مبنای اندازه گیری، ممکن است قله ای از قله دیگر کوتاه تر و یا بلندتر شود
اما وقتی صحبت از ارتفاع مطلق به میان بیاید داستان فرق می کند. ارتفاع مطلق کوه ها درست مثل قد انسان با اندازه گیری اختلاف ارتفاع بین پست ترین نقطه کوه که معمولا دره های اطراف آن است با ارتفاع قله کوه سنجیده می شود. برای درک بهتر یک کله قند را در تهران فرض کنید و یک حبه قند را در توچال. ارتفاع نسبی حبه قند بیشتر است و در همان زمان ارتفاع مطلق کله قند بیشتر است. بر همین اساس قله زیبای دماوند با آنکه در لیست مرتفع ترین قله های دنیا با ارتفاع نسبی ۵۶۰۹ متر جایگاهی ندارد، اما با ارتفاع مطلق ۴۶۶۷ متر در جایگاه دوازدهمین کوه برجسته (به لحاظ ارتفاع مطلق) و چهارمین کوه آتشفشانی برجسته بر روی زمین قرار دارد. از همین روی بی شک دماوند یکی از زیباترین کوه های این کره خاکی است چه به لحاظ بزرگی و ابهت ناشی از ارتفاع مطلق بالا و چه به خاطر تقارن ظاهری ناشی از آتشفشانی بودن آن
اما چرا کوهنوردان ایرانی اصرار دارند اعداد غلط ارتفاعی را به کار برند؟
یک پاسخ آن است که قله البروس در روسیه با ارتفاع ۵۶۴۲ متر بام اروپا لقب گرفته و به کارگیری عدد غلط ۵۶۷۱ متر برای دماوند باعث این تصور غلط می شود که بام ایران از بام اروپا بلندتر است و در صورت به کارگیری ارتفاع درست ۵۶۰۹ متر، دماوند از البروس کوتاه تر می شودکه البته از نظر نگارنده، این موضوع اهمیتی نداشته و قله دماوند به عنوان نشان تاریخی یک کشور اهمیت خود را از ملتش وام دارد
عدد غلط ۵۶۷۱ متر ناشی از یک سنجش با دقت پایین توسط افراد غیر مسئول در گذشته بوده در حالی که مرجع رسمی سنجش ارتفاع سازمان نقشه برداری کشور است و در تازه ترین و دقیق ترین سنجش خود از راه روش ژئوفیزیکی گرانی سنجی (ثقل سنجی) ارتفاع ۵۶۰۹/۲ متر را به عنوان دقیق ترین عدد ارتفاعی قله دماوند اعلام داشته است. همین ارتفاع از سوی فدراسیون کوهنوردی نیز پذیرفته شده است
البته برخی این توجیه را نیز می آورند که در سایت ناسا و یا سایت های خارجی دیگر عدد ۵۶۷۱ آمده که باید به ایشان یادآور شد که این سایت ها خود مستقلا اندازه گیری انجام نداده اند و به همان عدد غلط که در گذشته در ایران به کار می رفته ارجاع داده اند. همچنین از آنجا که نام ناسا با فضا و ماهواره عجین شده این تصور غلط به وجود آمده که ناسا با تجهیزات ماهواره ای ارتفاع دماوند را سنجیده است که باید گفت چنین نیست و روش های سنجش از دور نمی توانند با دقت مورد نظر ما ارتفاع نقاط مختلف را مشخص کنند و چنین امری نیازمند عملیات زمینی نقشه برداری و سنجش ارتفاع است
بنا بر همه مباحث یاد شده ارتفاع نسبی دماوند از سطح زمین گون (یا به قول عامیانه ارتفاع از سطح دریا) ۵۶۰۹ متر است و همین عدد باید به عنوان ارتفاع بام ایران به کار رود. ارتفاع مطلق دماوند به عنوان دوازدهمین کوه برجسته (به لحاظ ارتفاع مطلق) بر روی کره زمین نیز برابر ۴۶۶۷ متر است

بهادر ساکت تبار
باشگاه کوهنوردی توچال

نکته : مسیر ارائه شده با دستگاه جی پی اس گارمین مدل ۶۴ اس ثبت گردیده است

برای شرکت در برنامه های کوهنوردی و آموزشی باشگاه توچال از طریق تلگرام با این جانب در ارتباط باشید
@BahadorS

این لوله، برف آبه های بالادست را جمع آوری می کند که برای آشامیدن مناسب است

میان ده

ناندل

ناندل روستایی از منطقه دلارستاق شهرستان آمل و میعادگاه کوهنوردانی که می خواهند از مسیر های شمالی و شمال شرقی بر بلندای بام ایران بایستند

ورودی کاسه آتش فشان از مسیر شمال شرقی

PictographMountain hut Altitude 0 ft

پناهگاه تخت فریدون

منطقه ای نسبتا صاف و سنگلاخی همراه با یک پناهگاه

گردنه سر

اینجا پایان جاده خاکی است و نیسان در این نقطه کوهنوردان مسیر شمال شرقی را پیاده می کند. همچنین قاطرها نیز در این مکان به مقصد چمن زار و یا تخت فریدون بار می زنند

یال اصلی

• m.fatemipour Aug 11, 2019

سلام، با تشکر برای اطلاعات مفیدی که ارائه کردید. اما ارتفاع نسبی و ارتفاع مطلق رو به جای هم استفاده کردید

بهادر Aug 11, 2019

درود بر شما و سپاس از توجهتان، محبت کنید و یک بار دیگر و با دقت بیشتر متن و مقاله ای که نوشتم را بخوانید و هر جا حس کردید اشتباه است بفرمایید تا مرجع آن را ارائه کنم. با توجه به اینکه متن نوشته شده در تخصص آکادمیک اینجانب ژئوفیزیک می باشد در صورتی که مایل باشید توضیحات بیشتر خدمت شما ارائه خواهم داد. کلیدواژه هایی مانند ژئوئید و الیپسوئید و ارتفاع نسبی و ارتفاع مطلق شما را در گوگل به نتایج خوبی می رساند. همچنین تصاویر خوبی در ایم رابطه پیدا خواهید کرد که چه بسا از متن گویاتر باشند.

• Photo of mehdi.tabibvand

• shahab valamanesh Jul 17, 2021

سلام، به خاطر اطلاعات مفيدي كه به اشتراك گذاشتيد ممنونم

• aminnnn Jul 24, 2021

سلام و ارادت چطور میتونیم از این مسیری که شما زحمت کشیدید و saveفرمودبثبد استفاده بکنیم

بهادر Jul 24, 2021

درود. خلاصش اینه که دانلودش کنید و بریزید رو گوشی و با نرم افزار های مسیریابی ازش بهره ببرید. مشروحش اینه که سری به کانال آموزش مسیربابی من در تلگرام بزنید. نامش هست: مدرسه جی پی اس

• Photo of Hassan Noori
    Hassan Noori Jul 30, 2021

اطلاعات مفید و کامل یود، بسیار ممنونم.

• Javad Esmaeily Feb 10, 2023

سلام استاد من برنامه وکی لوک را نصب کردم ولی در کوهستان و منطقه نمی تونم استفاده کنم راهنمایی می فرمایید ممنون می شوم چطور میشه مسیر رو اشتباه نرفت از روی برنامه بدون اینکه رفته باشی مسیر را راحت پیدا کرد؟؟با تشکر

بهادر Feb 10, 2023

درود بر شما. باید از یک اپلیکیشن رایگان استفاده کنید. بخش های کاربردیه اپلیکیشن ویکی لاک الان پولیه. در حال حاضر اپلیکیشن geotracker خوبه

• Javad Esmaeily Feb 11, 2023

سلام تشکر زحمت کشیدید راهنمایی کردید۰ برنامه ای معرفی کردید کاربردی؟

در کوهستان آفلاین هم میشه استفاده کرد برنامه ای که معرفی کردید؟

بهادر Feb 11, 2023

شدنش میشه اما پیشنهاد می کنم اول آموزشهای مربوطه رو ببینید و در محیط شهری نرم افزار رو تست کنید.

• Javad Esmaeily Feb 11, 2023

تشکر استاد

• Photo of Aminbahrami87
    Aminbahrami87 Jul 25, 2023

سلام آقا بهادر
    ممنون از توضیحات کامل شما
    قاطرها کیسه ها رو تا کجا حمل می کنن؟ چمن زار یا تخت فریدون؟
    و سوال دیگه اینکه شما روز اول از گردنه سر در ارتفاع 2800 تا تخت فریدون تو ارتفاع 4400 رو طی کردین. با توجه به خسته کننده بودن مسیر شما چادر زدن توی چمن زار رو توصیه می کنید یا تخت فریدون؟

بهادر Jul 25, 2023

درود آقا امین. چادر زدن تو ارتفاع بالاتر یعنی پناهگاه باعث می شه در روز صعود به قله شرایط بهتری داشته باشیم و زمان کمتری صرف کنیم و انرژی بیشتری داشته باشیم برای همین ما تا پناهگاه رفتیم و اونجا چادر زدیم. اما چمن زار هم خوبی های خودش رو داره از جمله وجود آب آشامیدنی. درباره قاطر هم البته چون خودم از قاطر استفاده نمی کنم درست یادم نیست اما کلا قاطر ها تا پناهگاه ها می رن