قله برفخانه , طزرجان , تفت , یزد

May 22, 2017
May 2017

near Maḩalleh-ye Bāgh-e Gardak, Yazd (Iran)

در 28مین روز از اردیبهشت ماه 1396 به همراه همنوردان عزیز گروه کوهنوردی اوج کویر یزد جهت صعود به قله 4005 متری (البته شاید ارتفاع صحیح آن 3990متر باشد) به روستای ییلاقی طزرجان و منطقه افشارآباد رفتیم. در یک بعد از ظهر بهاری و در هوایی بسیار مطبوع و با مناظری دیدنی و طبیعتی سرسبز که بعد از چندین سال به لطف بارندگی های بهاری امسال پدید آمده بود، ساعت 17:30 از مسیر دره پونه به سمت پناهگاه حرکت نمودیم. با یک کوهپیمایی پیوسته و روان بعد از 2.5 ساعت به پناهگاه رسیدیم.
ابتدا چادرها را برپا نمودیم. البته پناهگاه نیز خلوت بود ولی برای لذت بردن از هوای بسیار عالی منطقه تصمیم برآن شد تا شب را در چادر سپری کنیم. سپس تدارکات شام دیده شد و در کنار آن از خاطرات دوستان نیز استفاده نمودیم. ساعت 11 نیز خاموشی برقرار شد.
صبح راس ساعت 5:30 گروه به سمت دره امید مسیر را تراورس نمود و در یک کورس 1.5 ساعته به ابتدای دره پونه رسیدیم. صبحانه صرف شد و ساعت 7:30 به سمت قله حرکت نمودیم. یک گروه 20 نفره از کوهنوردان شیراز نیز در مسیر بعد از ما به سمت قله در حرکت بودند.
باتوجه به اینکه 4نفر از همنوردان برای بار اول به قله برفخانه صعود می کردند، تاحدودی صعود طولانی شد و راس ساعت 9:30 بر روی قله بودیم. آقای گلشن نیا و اسداللهی نیز از مسیر زیر تیغه صعود کرده بودند و در حال صرف صبحانه بودند.
بعد از نیم ساعت حضور بر روی قله و گرفتن عکس مسیر دره امید را برای فرود در پیش گرفتیم و ساعت 12 پایین دره و ابتدای تراورس بودیم. نهایتا نیز ساعت 13 به پناهگاه رسیدیم.
بعد از صرف چای و استراحت طی 2 ساعت کوهیمایی از مسیر دره پونه به منطقه افشار آباد رسیدیم. برنامه راس ساعت 15:45 به پایان رسید.
در کل مسیر آنتن دهی موبایل همراه اول وجود داشت و حتی تا قله در برخی نقاط اینترنت همراه نیز قابل دسترس بود.
بعد از پناهگاه تقریبا آب آشامیدنی در دسترس نبود و می بایست آب کافی برای رفت و برگشت قله به همراه داشت.
از پناهگاه تا ابتدای دره امید یک مسیر پاکوب و تراوس مفرح می باشد.
به دلیل براش برف مناسب در دره امید در یکی دو نقاط که هنوز برفها آب نشده بود می بایست از مسیرهای دست به سنگ جایگزین استفاده نمود که دشواری خاصی نیز نداشت.
با رسیدن به انتهای دره امید و بعد از مسیر شن اسکی به تیغه ای میرسم که با سنگ چین مسیر دست به سنگ را مشخص نموده اند و بر خلاف ظاهر آن که دشوار و سخت به نظر می رسد بسیار ساده می باشد.
در مسیر برگشت و از مسیر شن اسکی باید بسیار مراقب ریزش سنگ بود چراکه سیب تند و سنگها بسیار روان می باشند. در مسیر برگشت بهتر است از مسیر سمت راست دره فرود انجام شود.

پی نوشت:
ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که صعود گروه کوهنوردی اوج کویر یزد به قله برفخانه مصادف بود با دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران که با درایت و همبستگی مردم جناب آقای روحانی برای یک دوره 4ساله دیگر به ریاست جمهوری انتخاب شدند. با آرزوی موفقیت وسربلندی ایران عزیز

دره استخرها بنادک لاسوته

بدلیل بارشهای بسیار خوب بهاری کلیه آب بندها و سدهای دره لاسوته بنادک سادات پرآب بود. ضمن آنکه از بنادک سادات نیز می توان از همین دره به قله برفخانه یا پناهگاه صعود کرد.

تنها چشمه آب ساکنی که بعد از پناهگاه در دسترس بود

مزرعه ای در منطقه پشتگوه یزد که به نظر برای صعودهای سریع و با فرصت کم گزینه بسار مناسبی باشد. چراکه دارای جاده ماشین رو نیز بود.

صبحانه

در منطقه ای مشرف به روستاها و آبادی های پشتکوه یزد و در هوایی دلپذیر صبحانه صرف شد. تک کوه ارنان نیز در این دشت خودنمایی زیبایی داشت

پایان پاکوب ورود به دره امید

در این نقطه مسیر تراورس از پناهگاه پایان می یابد و به لطف یک تابلو راهنمایی و رانندگی رنگ و رو رفته می توان ورودی دره امید را که به اندازه ورود یک انسان فضا دارد مشخص شده است. البته ینگ چین هایی نیز توسط کوهنوردان تعبیه شده است که مسیر را نشان می دهد. با ابن وجود مسیر دره امید مسیری معمولی می باشد و جدای از شیب تند آن مورد دیگری ندارد

در این نقطه هنوز برفهای حاصل از بارش های زمستانی بدلیل عدم آفتاب گیری وجود دارد که قطر مناسبی نیز دارد.

PictographWilderness hut Altitude 13,097 ft

قله برف خانه

• kejmanmehrab66 Jul 5, 2021

جناب انوری با سلام،ممنون بابت توضیحات و ترک مسیر،جسارتا نظرتون حالا، در مورد انتخاب مجدد حسن روحانی که بادرایت ملت صورت گرفت چیه 😁