Photo ofقله بالا ساوالان از ییلاق نئوتدی (1400.05.15) / bala savalan summit from neotdi summer Photo ofقله بالا ساوالان از ییلاق نئوتدی (1400.05.15) / bala savalan summit from neotdi summer Photo ofقله بالا ساوالان از ییلاق نئوتدی (1400.05.15) / bala savalan summit from neotdi summer

August 7, 2021
August 2021

near Panāhgāh-e Sabalān, Ardabīl (Iran)

برنامه امروز یکی از جذابترین برنامه های اخیر گروه آخار بود که واقعا یک روز بیادماندنی و زیبا برایمان رقم خورد و در دفتر خاطراتمان ماندگار گردید
قله بالا ساوالان (سبلان کوچک) که به آنی داش هم معروف هست ،هدف صعود امروز بود که خوشبختانه با همت و پشتکار اعضای گروه با موفقیت حاصل شد
این قله جزو یکی از معدود قله های بالای 4000 متر منطقه و استان های همجوار میباشد که ارتفاع آن چیزی حدود 4430 متر میباشد در واقع اگه بخواهیم این چند قله را نام ببریم میتوان به قله های سلطان ساوالان،هرم یک،هرم دو،هرم سه،کسری،بالا ساوالان،جنوار،یارپاخ و
آیی داغی اشاره کرد
عموما مسیر صعود به قله از دو سمت میسر میباشد که یکی از سمت موئیل و سایت زمین گرمایی هست و دیگری از سمت پیست اسکی آلوارس که ما امروز صعود کردیم،در مسیر موئیل معمولا ابتدا با صعود به قله جنوار و سپس طی دره مابین قله جنوار و بالا ساوالان میتوان این قله زیبا را فتح کرد
این قله زیبایی منحصربفرد و ویژه گی های بخصوصی دارد که اشاره خواهم کرد،اول اینکه بر روی قله دو تخته سنگ بزرگ و زیبایی در فاصله کمی از هم قرار دارند و زیبایی آنها که به واسطه آتشفشانی بودن و تخلخل های جالب توجه بوجود آمده است،عظمت خاصی به این قله بخشیده و علت نامیده شدن این قله به آنی داش هم وجود این دو تخته سنگ میباشد
ویژگی دوم بالا ساوالان موقعیت قرارگیری آن هست که دقیقا در پای قله کسری جا خوش کرده است و به خوبی میتوان به قله کسری نگاه کرد و عظمتش را از فاصله نزدیکی لمس نمود، که البته میتوان از این قله به کسری داغی هم صعود کرد که در مدت زمان 3 ساعت امکانپذیر میباشد
و اما ویژگی جالب توجه این قله اشرافیت کامل به طرف دیگر رشته کوه ساوالان است که میتوان شهرهای مشگین شهر و موئیل و همچنین قله های جنوار و آیقار و ییلاقهای تندیرلی و ساری گونی را مشاهده کرد و حسابی لذت برد
برای صعود به قله از سمت پیست اسکی آلوارس ابتدا باید به ییلاق نئوتدی بروید که اگه با ماشین بخواهید این مسافت رو طی کنید حدود بیست دقیقه در راه خواهید بود و اگر بخواهید پیاده بروید هم حول و حوش یک و نیم ساعت، زمان برای رسیدن به این ییلاق نیاز دارید
با عبور از ییلاق سرسبز نئوتدی و طی کردن مسافتی حدود دو و نیم کیلومتر با شیب نسبتا مناسب ،به سما راست پیچیده و به سمت قله ادامه مسیر میدهیم
عموما با چهار الی پنج ساعت پیاده روی از محلی که ما استارت زدیم میشود به قله صعود کرد که بستگی به سرعت حرکت و افراد گروهتون داره و با سه الی چهار ساعت پیاده روی هم میتوانید خود را از قله به پیست اسکی آلوارس برسانید

Today's program was one of the most interesting recent programs of Axar group, which was a really memorable and beautiful day for us and remained in our diary.
The bala Savalan peak (Little Sabalan), also known as Anni Dash, was the goal of today's climb, which was fortunately achieved with the efforts and perseverance of the group members.
This peak is one of the few peaks above 4000 meters in the region and neighboring provinces, the height of which is about 4430 meters. In fact, if we want to name these few peaks, we can refer to the peaks of Sultan Savalan, Pyramid One, Pyramid Two, Pyramid Three , Kasra, Bala Savalan, Janvar, Yarpakh and Ayii daghi
Generally, the ascent to the peak is possible from two sides, one from Moil and the geothermal site, and the other from the Alvarez ski slope that we climbed today.
In the path of Moail, usually by climbing the peak of Janvar and then through the valley between the peak of Janvar and bala Savalan, this beautiful peak can be conquered.
This peak has a unique beauty and special features that I will mention, firstly, on the peak, two large and beautiful boulders are located at a short distance from each other, and their beauty is due to their volcanic nature and interesting porosity. It has given a special grandeur to this peak and the reason why this peak is called Anni Dash is the existence of these two boulders.
The second feature of bala Savalan is its location, which is located exactly at the foot of Kasra peak, and it is possible to look at Kasra peak and feel its greatness from a close distance, which of course can be climbed from this peak to a kara daghi, which in Duration of 3 hours is possible
But the interesting feature of this peak is the complete aristocracy to the other side of Savalan mountain range, where you can see and enjoy the cities of Meshginshahr and Moail, as well as the peaks of Janvar, Aiqar, Tandirli and Sari Goni summers.
To climb the peak from the Alvarez ski slope, you must first go to Neotdi summer, if you want to travel this distance by car, it will take you about twenty minutes, and if you want to walk, it will take about an hour and a half, time to reach You need this summer
Passing through the green Neotdi summer and traveling a distance of about two and a half kilometers with a relatively suitable slope, we turn right to Sama and continue our way to the summit.
Generally, with a four to five hour walk from the place where we started, you can climb the peak, which depends on the speed of movement and the people in your group, and with a three to four hour walk, you can reach the Alvarez ski slope.

PictographLake Altitude 11,620 ft

گول

برکه آب (گول) که از آب شدن یخچال های قله های اطراف بوجود آمده است و امسال کم آب هم میباشد

طلوع آفتاب

منظره زیبای طلوع آفتاب

گردش به راست

در این محل به سمت راست حرکت میکنیم،مسیر مستقیم میره به طرف قوجا قار و آیی اولن

دو راهی هرم سه و بالا ساوالان

دو راهی هرم سه و بالا ساوالان که سمت راست میره به طرف هرم سه و حتی کسری و مسیر متمایل به چپ منتهی میشه به بالا ساوالان

دورنمای قله ککیلی قیه

دورنمای قله ککیلی قیه که واقعا زیباست

دورنمای قله آیقار

قله بالا ساوالان

قله بالا ساوالان یا بعبارتی سبلان کوچک که یکی از قله های زیبای منطقه می باشد ارتفاع قله هم قریب به یقین 4400 متر میباشد که من بعد از دیدن تابلو متوجه شدم 4280 نوشتند چون ترک جی پی اس 4 نفر از دوستان رو کنترل کردم و همه حول و حوش 4400 متر بود با یکی دو متر اختلاف

دور نمای قله جنوار

تخته سنگ جالب

تخته سنگ جالب در مسیر برگشت از قله

دو راهی مسیر رفت و برگشت

دو راهی مسیر رفت و برگشت که اگه مخالف جهتی که ما رفتیم و برگشتیم حرکت کنید بسیار به مشکل میخورید چون از مسیری که ما فرود آمدیم صعود بسیار سخته به خاطر شن و ماسه بودن مسیر و در عوض فرود خیلی راحت تره چون با شن اسکی فرود می آیید والبته از مسیر صعود ما هم اگه بخواهید فرود بیایید به خاطر وجود سنگهای بزرگ و گاها ناپایدار و لق ممکنه خطرناک باشه و حادثه ناگواری پیش بیاد پس توصیه من به شما اینه که حتما و دقیقا از مسیری که من ثبت کردم استفاده کنید و ریسک نکنید

دو راهی مسیر صعود و فرود

دو راهی مسیر صعود و فرود که ما در برگشت از دره ا‌مدیم ولی موقع صعود مسیر دره کمی زمانبر شاید باشه

ییلاق نئوتدی

ییلاق سرسبز و زیبا و معروف نئوتدی

نهر آب

نهر آب زلال و بسیار خنکی که ییلاق نئوتدی را تبدیل به بهشت کرده است

عشایر

عشایر صادق لو در ییلاق ملقب به گلستان یایلاقی سکنی گزیده اند

ایستگاه بالایی تله سیژ آلوارس

ایستگاه بالایی تله سیژ آلوارس که تصمین گرفتیم برنامه را اینجا خاتمه داده و با تله سیژ به پایین برگردیم

پایان

انتهای برنامه امروز و پایان بینظیر یک روز فوق العاده جذاب و بیاد ماندنی

• Photo of Axar group
    Axar group Aug 7, 2021

(گینده یاشاسین آخار که همچنان آدینا متکی دی نه آداما)
    یک روز لذتبخش و فوق العاده که به زیبایی هر چه تمامتر به پایان رسید

یک صعود جانانه با دوستان و همنوردان عزیز😍😍😍😍⚘⚘⚘⚘🌺🌺🌺🌺

• Photo of Pablo de Gárate
    Pablo de Gárate Aug 10, 2021

Excellent high mountain route. !Congratulations!

• Photo of Jorditoms
    Jorditoms Aug 10, 2021

OMG!! 4.404 m it´s very highhhhhhhhh congratulation for this route! and the images are so prettyyyyy

• Photo of Jamal.amani
    Jamal.amani Aug 10, 2021

ماشالا دوستان عزیز، صعود خاطره انگیز به یک قله زیبا و بینظیر،دست همه دوستان درد نکند
    ❤❤❤❤❤❤

mehdi.tabibvand Aug 10, 2021

Thank you m.r pablo 🙏🙏🙏🙏

Yes my friend, thank you for rating and your comment m.r jordi 👍👍👍👍👍

• Photo of farnoosh.forughifard

ماشتلا هامموزا ❤❤❤❤❤❤

• Photo of wilfred.jons
    wilfred.jons Aug 10, 2021

Incredible height, you are really at the top
    What is the meaning of bala Savalan?

• Photo of Mehran Tabibvand
    Mehran Tabibvand Aug 10, 2021

باشوز ساغ اولسین دوستلار،همیشه اوجالاردا سلامت یاشیاسوز
    🌹🌹🌹🌹🌹💪💪💪💪💪💪

• Photo of Rezaebadollhzadeh
    Rezaebadollhzadeh Aug 10, 2021

واقعا زیبا بود ،یک روز بیاد ماندنی

mehdi.tabibvand Aug 10, 2021

یاشاسین تمام عزیز دوستلاریمیز کی بو گوزل گونده بیزه همراه اولدیلار و خوش خاطره یاراتدیلار

• Photo of n.kahnami6816

هزار ماشالا عزیز یولداشلار

• Photo of bahman azad
    bahman azad Jun 29, 2022

مرسی از توضیحات،کامل و زیبا بود...