قله بل-اقلید-فارس

"زندگی زیباست ای زیبا پسند
زنده اندیشان به زیبایی رسند
آنقَدَر زیباست این بی بازگشت
کز برایش می توان از جان گذشت"
برنامه صعود به قله بل _ طرح سیمرغ ۳۱ قله
مختصات جغرافیایی قله:
30°46'39.03" N 52°45'01.28" E
شرح منطقه:
کوه بِل یا بُل (در زبان پهلوی به معنای بلند)، بام استان فارس و بلندترین قله کوهستان سفید واقع در جنوب شرقی رشته کوه زاگرس می باشد. این قله با ارتفاع ۳۹۴۴ متر، بلندترین قله در استان فارس در جنوب شهرستان اقلید به زیبایی خودنمایی می کند.
قله صخره ای و سنگلاخی بل توسط گردنه مرتفعی از سمت جنوب به کوه سفید و از سمت شمال شرقی به کوهستان مرتفع ۳۵۰۰ متری گورک متصل و از سایر جهات کاملا آزاد می باشد.
دارای مسیرهای متعدد صعود میباشد:
۱. دره لای شکفت(مسیرغربی): مسیر مناسب و مالرو جهت صعود های تابستانی و زمستانی می باشد که به پناهگاه منتهی می شود.
۲- دره زمستانه(شمال غربی) ۳- دره ریواس(شمالی) ۴- چشمه لگنی (شمال شرقی) ۵- باغ ضرغامی(شرقی) ۶- دره سبز (جنوبی) ۷- دره قبله (جنوب غربی)
شرح برنامه:
در تاریخ ۲۵ خردادماه ۱۴۰۲، طبق برنامه ریزی انجام شده در ساعت ۱۴ به اتفاق ده نفر از همنوردان باشگاه ردپا با سه خودرو شخصی شیراز را به مقصد اقلید ترک کردیم
از مسیر اتوبان شیراز اصفهان و سه راه سورمق در ساعت ۱۸ به شهرستان اقلید رسیدیم.شهرستان اقلید در شمال فارس دارای آب و هوایی سرد و کوهستانی بوده و از قدیم این دیار را کلید گشودن و فتح مملکت فارس به شمار آورده اند تا جایی که نام قدیم آن کلید بوده است. فتح قله بل برای بسیاری از کوهنوردان به راستی همان پیش نیاز فتح قله دماوند یا کلید فتح بام ایران است.
قرار بر این بود که شب را در اقامتگاه بومگردی ناظمی واقع در شهر اقلید سپری کنیم. در ساعت ۱۸ و سی دقیقه به اقامتگاه رسیدیم. خانه ای دوطبقه با نما و دکور سنتی با اتاق هایی به نام دو دری و سه دری که جوی آب از میان حیاط با صفایش می گذشت.
بعد از گذاشتن وسایل و استراحتی کوتاه، همنوردان ردپا به اتفاق همگی در مرکز و بازار شهر اقلید به مدت یکساعت پیاده روی و وسایل مورد نیاز خود را خریداری کردند.
ساعت ۲۰/۳۰ بود که به رستورانی برای صرف شام رفتیم پس از آن در ساعت ۲۲ به اقامتگاه رسیده، وسایل صعود را آماده و شب را سپری کردیم.
روز جمعه ۲۶ خردادماه، طبق برنامه اعلام شده توسط سرپرست باشگاه، در ساعت ۳ بامداد بیدار شده، صبحانه را در کافه اقامتگاه صرف کردیم و در ساعت ۴/۱۵ بامداد به سمت کوه بل به راه افتادیم
در جنوب شهر وارد کمربندی شده، روبروی کارخانه قند اقلید و بعد از کارخانه شن و ماسه، وارد جاده خاکی که تابلو کوه بل در ابتدای آن نصب شده بود شدیم.
جوی پرآبی از کنار مسیر از بالادست به پایین در جریان بود. پس از طی مسافت حدود ۹ کیلومتر در جاده خاکی به یک باغ و سپس پارکینگ و حوضچه آب رسیدیم که شروع پیمایش کوهنوردان محسوب می شد. ماشین ها در محوطه پارک شد، کوله ها را برداشته و آماده صعود شدیم.
مسیر صعود انتخاب شده مسیر رایج قله بل، دره لای شکفت از جبهه غربی بود. در همان محل شروع به گرم کردن کردیم و در ساعت ۵/۲۵ دقیقه پیمایش خود را از ارتفاع حدود ۲۷۰۰ متر آغاز کردیم.
نسیم خنکی می وزید و هوای دلچسب صبحگاهی نوید یک صعود عالی را می داد. مسیر به صورت پاکوب و مشخص بود و از میان بوته های بلند خِوِشک، گون، کتیرا، گوش بره، خرگوشک، ارژن و بومادران با گل های زردرنگش می گذشت. همچنین در طول مسیر سنگ چین و تابلو برای راهنمایی به سمت پناهگاه و قله وجود داشت.
شیب در ابتدا ملایم بود و رفته رفته بیشتر می‌شد. دو مرتبه برای نوشیدن آب، توقف و استراحت کردیم.
بعد از ۳/۷ کیلومتر پیمایش و گذراندن شیبی تند و نفس گیر، در ساعت ۷/۴۵ دقیقه بود که به پناهگاه قله بل در ارتفاع ۳۵۵۰ رسیدیم. پناهگاه یک ساختمان سیمانی بود که در کنار آن شیر آبی از آب چشمه نصب شده بود. گروه در کنار پناهگاه توقف کرد و در ساعت ۸ به سمت قله به راه افتادیم.
شیب مسیر بعد از پناهگاه زیاد بود. مسیر ریزال هم وجود داشت که برای صعود از مسیر پاکوب کنار ریزال پیمایش کردیم. این محل پوشیده از گیاه سریش ایرانی با گلهای سفیدرنگ خوشه ای بود که زیبایی کوه را دوچندان کرده بود.
حدود ساعت ۹ بود که به خط الراس رسیدیم و پس از نیم ساعت پیمایش، قله بل قابل مشاهده بود.
در قله متوجه تجمع تعداد زیادی از کوهنوردان شدیم، به همین دلیل نیم ساعت در زیر قله توقف کردیم تا کمی از تعداد جمعیت کاسته شود. هوا آفتابی بود کمی باد می وزید و گونه ای پرنده با بالهای سفید و سیاه خود آوایی زیبا در کوهستان طنین انداز کرده بودند.
در نهایت در ساعت ۱۰ همنوردان باشگاه ردپا بام استان فارس، قله بل اقلید را با گام های استوارشان فتح کردند ارتفاع قله ۳۹۴۴ متر و مسیر پیمایش شده ۶ کیلومتر محاسبه شد.
متاسفانه شاهد درگیری گروه های متعدد بر سر عکس گرفتن با تابلو قله بودیم و با وجود شلوغی قله، سریع عکس گرفته شد و بعد از ۲۵ دقیقه فرود را از همان مسیر صعود در پیش گرفتیم.
اینبار از مسیر ریزال به صورت شن اسکی فرود آمدیم در پناهگاه کمی استراحت کردیم سپس مسیر را ادامه دادیم. ساعت ۱۳/۱۵ بود که به محل پارکینگ خودروها رسیدیم. در کل ۱۲ کیلومتر پیمایش ثبت گردید.
بعد از اینکه در کنار جوی پر آب و خنک چشمه کمی استراحت کردیم سوار خودروها شده و به سمت اقامتگاه به راه افتادیم. حدود ساعت ۱۴ به اقامتگاه رسیدیم، بعد از کمی استراحت و استحمام، نهار صرف شد و سپس در ساعت ۱۷/۱۵ دقیقه به سمت شیراز حرکت کردیم.
در نهایت در ساعت ۹ به فلکه معلم رسیدیم و صعود و سفر ما با صحت و سلامتی و شادی به پایان رسید.