قله آزادکوه از وارنگه رود یک روزه

February 2, 2019
June 2018

near Savār Bār, Alborz (Iran)

Viewed 1957 times, downloaded 101 times

صبح جمعه ساعت سه و نیم از كرج با يك دستگاه سواری از مسير جاده چالوس بسوي روستاي وارنگه رود (مبدا صعود) براه افتاديم و ساعت پنج و بیست دقیقه به روستا مي رسيم.(2400) پس از بستن و مهيا كردن وسايل ساعت 45/5 دقيقه صعود را در امتداد مسير رودخانه و در دل دره زيباي وارنگه رود فر آغاز مي كنيم. بعد از حدود یک ساعت پیمایش در کنار این رود زیبا و دقایق کوتاهی استراحت به دوراهی دره سوتک (یا بقول محلی ها دره شیر کمر) می رسیم ،ردر مسير دره شير كمر و در امتداد رودخانه چندين چشمه با آب نسبتا فراوان كه در اين هنگام از سال در نوع خود جالب است ديده مي شود و همچنين منظره هاي بديع و گونه هاي مختلف گياهي و فراواني كم نظير آنها در اين فصل زيباي سال و رنگهاي متنوع و دلنشين آنها كه ذهن خيالپرداز انسان را بسوي نقشواره هاي زيباي بهار پرواز مي دهد و سختي مسير وطولاني بودن راه را تا حد زيادي از ذهن انسان مي برد. نكته اي كه بايد در اينجا بدان اشاره كرد اين است كه بدليل حفاظت نسبي منطقه توسط محيط باني منطقه از پوشش گياهي نسبتا غني و مناسبي برخوردار است و گونه هاي مختلف گياهي در آن ديده مي شد.
با هماهنگي و پيوستگي مشخصي بدون توقفهاي بيجا و با توجه به طولاني بودن مسير در این دره پر پیچ و خم که بکباره ارتفاع می گیرد به حركت ادامه مي دهيم و ساعت 30/7 به محل محيط باني مي رسيم. در اين محل يك اتاقك فلزي بچشم مي خورد كه مشخص است كه اخيرا مورد استفاده قرار گرفته اند هر چند كه د راين زمان كسي را در آنجا نديديم. ضمن اینکه چشمه زیبای این محل و چشم انداز دل نشین آن همه اعضا را بشوق می آورد و گروه دیگری از تهران هم در مسیر ملاقات می کنیم. حدود یک ساعت در این محل صبحانه و استراحت می کنیم ، و مسیر را به سمت گردنه سوتک ادامه می دهیم.

به گردنه سوتک می رسیم.در روبه رويمان قله های زيباي سوتك بزرگ،كمان كوه،سه چال و سکه نوخودنمايي مي كنند. در حاليكه هنوز منظره اي از قله زيباي آزاد كوه مشاهده نكرده ايم اين 4 قله زيبا و بويژه كمان كوه با ابهت و يژه و منحصر بفرد خو د نظر ما را بخود جلب كرده است. پیمایش را ادامه می دهیم و در ادامه قله زیبا و با شکوه آزاد خود را بما نشان می دهد که اولین و زیباترین منظره این قله می باشد. با دوستان عکسهای زیبایی به یادگاری می گیریم ودر ادامه قلل زیبا ی یخچال و سرماهو را نیز در کنارمان می بینیم. در پای قله یخچال معمولا در این وقت سال برکه ای که حاصل از آب شدن یخچالهای دامنه آن می باشد بوجود می آید، تقریبا یخچالها بسرعت در حال آب شدن می باشند و از پراکندگی این آبها اطرافمان را تماما آب گرفته است ، ساعت 10به برکه کمان کوه میرسیم ،

یکساعت در این محل استراحت میکنیم ، مسیر را ادمه می دهیم.ازاينجا به بعد تقريبا چشمه اي در مسير نديديم و فقط در انتهاي دره مي توانستيم اثري از آب كه حاصل از آب شدن يخچالهاي كوچكي بود مشاهده كنيم. مسير را بصورت تراورسی بصورت صعود وفرود ادامه مي دهيم ودرنهايت بعد از گذشتن از يك شيب نسبتا تند به بالاي منطقه اي مي رسيم كه به گردنه چورن معروف است . در این محل چند نفر دیگر از دوستان را که از مسیر روستای کلاک بالا و صبح امروز وارد منطقه شده بودند می بینیم و بعد از احوالپرسی و استراحتی 5دقیقه ای و آماده کردن کوله ها برای صعود نهایی، حرکت بسمت قله را آغاز مي كنيم حدود ساعت 13:15بعد از 2 مورد استراحت كوتاه در طول مسير به قله مي رسيم و بعكسي مشترك و بيادگار مي گيريم و براي بهروزي ايران سرافراز سرودي بيادگار مي خوانيم.

هوا بسيار عالي و بياد ماندني است و در قله هم به همين شكل بود و حدود یک ساعت درقله برای استراحت و صرف نهار حضور داشتيم و ساعت15/14 از قله بسمت پايين فرود مي آييم . ساعت 30/15 به محل برکه کمان کوه می رسیم

وپس از 30دقیقه استراحت درکنار این برکه زیبا به مسیرادامه میدیم و ساعت 17 به محیط بانی سوتک میرسیم و دوستان همنوردمان را که از قله سوتک برگشته بودند دیدیم و یک ساعت در این محل استراحت کردیم و سپس به سمت روستا راه میافتیم و در ساعت 30/19به روستاي زيباي وارنگه رود مي رسيم و ساعت20از روستا حركت كرده و ساعت 22 با توجه به ترافیک خوب جاده به كرج مي رسيم و پس از يك صعود موفقيت آميزبه قله زيباي آزاد كوه در كنار دوستان و همنوردان ، به اميد صعودهاي بهتر همه دوستان را به خداوند مهربان مي سپاريم.
اطلاعات برنامه

سلام برکه کمان کوه همون دریاچه اییه که توی عکس ها هست ؟

• Photo of Amoo Faraz
    Amoo Faraz Jun 19, 2022

خدا قوت، آیا در روستای کلاک یا نسن امکان اقامت هست؟ خونه روستایی ای چیزی که فقط شب بخوابیم و صبح زود حرکت به سمت قله کنیم