قله آزادکوه از مسیر کلاک

June 24, 2023
June 2023

near Kelāk-e ‘Olyā, Māzandarān (Iran)

"گروه کوهنوردی و طبیعت‌گردی آلفا"

وضعیت آب و هوا: غالبا ابری بدون بارش
دمای حسی بدن: ۹ تا ۱۷
سرعت وزش باد: ۱۴ تا ۳۷
ارتفاع روستا: ۲.۶۰۰
ارتفاع پای کار از محل پارک خودرو: ۲.۶۳۰
کل مسافت رفت و برگشت: ۱۶/۵
مدت زمان لازم برای صعود و فرود: ۸ تا ۱۲ ساعت
------------------------------------------------------------------
جمعه ۱ بامداد از مسیر آزادراه تهران_شمال (بسته بودن مسیر جاده چالوس به دلیل تخریب توسط سیل باعث شد که ما از آزادراه استفاده کنیم) راهی مسیر شدیم و پس از تونل کندوان جاده فرعی اوزرود_پل زنگوله را باید وارد شوید و در مسیر کوهستانی ادامه دهید از آنجا باید از روستاهای کمربن،نسن و پیل را هم گذراند و پس از رسیدن به روستای میناک از فرعی سمت راست وارد جاده کلاک عُلیا شوید؛
حالا دیگر پوشش گیاهی،آب و هوا و حتی رنگ آسمان متفاوت می‌باشد،توجه داشته باشید در روزهای آخر هفته خصوصا جمعه کوهنوردان بسیاری برای صعود به آزادکوه می‌آیند پس باید اولین چالش یعنی پارک خودرو را در نظر داشته باشید زیرا مسیر روستا و حریم جاده کم عرض می‌باشد و ظرفیت پارک تعداد زیاد خودرو را ندارد و همین امر موجب شد تا به پارکینگ روستا مراجعه کنیم؛
مسیر کوهپیمایی از شروع روستا تا دره کلاک بسیار زیباست تلفیق طبیعت‌گردی و کوهنوردی،رودخانه و جویبار،دشت‌های زیبا و درختان کوتاه و بلند قامت انرژی ادامه مسیر را تامین می‌کند،آواز پرندگان هم که صداهای ناهنجار مربوط به شهر را بیرون می‌کند،نسیم خنک صبح‌گاهی پوست را نوازش می‌دهد و سرسبزی دشت‌ها سوی چشم‌ها را قوت می‌بخشد،آب زلال چشمه‌های مسیر سموم بدن را دفع می‌کند و هوای سالم و پر از اکسیژن ریه‌ها را پاکسازی می‌کند؛
به‌راستی که طبیعت هر آنچه بدن نیاز به آن دارد را بطور خالص رفع می‌کند پس همانطور که از طبیعت لذت می‌بریم در حفظ آن کوشا باشیم...
در مسیر گذر از روستا پس از گذر کردن از چند کوچه به انتهای آن می‌رسیم و در جهت پاکوب نرم با شیب سبک به مسیر ادامه می‌دهیم،چشمه اول همینجا قرار دارد که نکات و نشانه‌های مهم بر روی ترک نشانه گذاری شده؛
رخ و دورنمای آزاد از همین ابتدای کار پیداست و با دیدنش علاوه بر زیبایی مسحور کننده‌اش باید بدانید کار چندان آسانی برای صعودش ندارید پس از همین ابتدای کار جهت رفاه و لذت بیشتر از صعود مهم‌ترین اولویت ما تقسیم انرژی می‌باشد و پس از آن اولویت مهم دیگر مثل نوشیدن آب کافی،مدیریت زمان‌بندی و محل مناسب استراحت،کم و زیاد کردن لایه لباس در مواقع تغییر شرایط جوی و اندازه و نوع خوراک...
اگر قصد صعود دو روزه و لذت شبمانی در کوهستان را دارید دو نقطه مناسب کمپ پوینت گذاری شده،محل اول دسترسی به چشمه ندارد اما آب رودخانه در صورت استفاده از قرص اکوپارت انگل زدا که بسته‌های مخصوص حجم ۲۰ لیتر و ۱/۵ لیتر در فروشگاه‌های لوازم کوهنوردی و کمپینگ موجود است قابل شرب است و یا می‌توانید از نی تصفیه استفاده کنید؛
محل دوم مناسب کمپ پایان دره کلاک و نقطه‌ی شروع شیب منتهی به ابتدای گردنه چورِن می‌باشد در این نقطه شما دسترسی بهتری به چشمه دارید اما محل کمپ به با صفایی محل کمپ اول نیست؛
پس از رسیدن به پایان مسیر دره و گذر کردن از شیب‌های سبک و متوسط به چشمه فصلی رسیده این چشمه در اواسط تابستان با گرم شدن هوا خشک می‌شود اما در زمان صعود ما گرچه کم آب اما هنوز جاری بود؛
گردنه چورِن و نمای اطراف از قلل کمانکوه و خط الراس آن،ناحیه و تلاقی چند مسیر که هر کدام دروازه‌ای به دنیای این طبیعت خاص و زیباست؛
برای شروع به بالا رفتن از گردنه ابتدا تجدید قوا کنید لایه بادگیر را در دسترس بگذارید و بالا رفتن از گردنه سنگین چورِن را با حدود ۵۰۰ متر ارتفاع تا قله آغاز کنید،گام‌های کوتاه بردارید و وارد پاکوب‌های شن اسکی برای صعود نشوید،بلکه از این پاکوب‌ها جهت فرود استفاده کنید،مناظر اطراف قله بسیار زیباست و روح نواز آدمی هرچقدر ببیند سیر نمی‌شود...
برای زمان برگشت برنامه‌ریزی داشته باشید،به افرادی که صرفا برای عکس گرفتن با تابلو آمده‌اند و نه جهت عکس یادگاری و بی توجه هستند به حق و حقوق دیگر کوهنوردان کاملا بی توجه باشید و آرامش و حس خوبتان را از بین نبرید؛
در مسیر برگشت از پاکوب‌های شن اسکی کار شما راحت‌تر،لذت‌بخش‌ و سرعت‌ بهتری را به همراه دارد اما احتیاط همیشه شرط عقل است،صرف ناهار در گردنه انجام شد و ماباقی مسیر را هم که نیاز به توضیح نیست.
نکته مهم: هد لامپ همراه خود داشته باشید و از پاکوب‌های ناشناس و خارج از ترک استفاده نکنید زیرا این پاکوب‌ها مورد استفاده اهالی ییلاقات و گوسفند سراها می‌باشد؛
《زباله‌های خود را همانطور که در زمان صعود زباله نبودند به پایین برگردانیم》
موفق و پیروز در پناه خالق طبیعت باشید

ظرفیت پارک برای حدود ۲۰ خودرو وجود دارد و هزینه پارک برای هر خودرو در این تاریخ ۷۰.۰۰۰ تومان می‌باشد

PictographPavement ends Altitude 8,699 ft

PictographBridge Altitude 8,813 ft

قابل شرب و با کیفیت

PictographBridge Altitude 8,893 ft

پل چوبی ۲

روی پاکوب نرم با شیب سبک به مسیر خود ادامه دهید

برای صعود دو روزه می‌توانید در این محدوده برپایی کمپ را انجام دهید و یا برای پیمایش مسافت بیشتر می‌توانید تا محل کمپ بعدی که پوینت گذاری شده به مسیر خود ادامه دهید

کمی خارج از پاکوب،زلال و با کیفیت

چشمه،محل مناسب برای کمپ

در این محدوده با نزدیک بودن به چشمه و رودخانه محل مناسب‌تری نسبت به محل کمپ اول دارید و ظرفیت مناسب برای ۱۰ الی ۱۵ چادر متمرکز وجود دارد

این چشمه فصلی (بهاری) است و آب بسیار سرد و با کیفیتی دارد که با توجه به صعود ما در اول تیر ماه هنوز هم جاری بود اما حجم خروجی آب کم شده بود و رفته رفته خشک می‌شود

گردنه چورِن،تلاقی مسیرهای ناحیه،وارنگه‌رود و خاک سرخ

نوشته روی تابلو: گروه کوهنوردی انجمن امداد به بیماران سرطانی ایران واحد قائمشهر،۸۲/۰۵/۳۱

۴۰۰۰،مسیر طی شده و پیش رو

تقسیم انرژی و گام برداری اصولی،نوشیدن آب مناسب

۲۰۰ متر شیب آخر و مناظر اطراف

در مواقعی که سرعت باد بیشتر از ۳۰ کیلومتر بر ساعت می‌باشد از استراحت بیش از ۳۰ ثانیه اجتناب شود

لایه دوم لباس،بادگیر و یا پلار در دسترس باشد

مناظر اطراف،قلل دماوند،کمانکوه،سرماهو،یخچال،نارچو،دیوخاس و بسیاری از قله‌های دوردست بهترین مسیر برای برگشت همین مسیر ثبت شده می‌باشد