قله آسمان کوه ساوجبلاغ،هیو،شلمزار (زمستانه)

Photo ofقله آسمان کوه ساوجبلاغ،هیو،شلمزار (زمستانه) Photo ofقله آسمان کوه ساوجبلاغ،هیو،شلمزار (زمستانه) Photo ofقله آسمان کوه ساوجبلاغ،هیو،شلمزار (زمستانه)

February 25, 2023
February 2023

near Shalamzār, Alborz Province (Iran)

گزارش کامل صعود به قله آسمان کوه البرز ساوجبلاغ،روستای شلمزار
جمعه ۵ اسفند ۱۴۰۱
وضعیت هوا: آفتابی و نیمه ابری (بدون بارش و مِه)
دمای هوا: ۳- تا ۹-
دمای حسی بدن: ۷- تا ۱۵-
سرعت وزش باد: ۱۷ تا ۴۲ کیلومتر بر ساعت
ارتفاع پای کار: ۱۶۶۰
ارتفاع دقیق قله: ۲۷۵۳
مدت زمان لازم برای صعود: ۳ الی ۵ ساعت

راس ساعت ۱۰:۴۵ به شهرستان ساوجبلاغ،شهرک هیو و سپس روستای شلمزار رسیدیم،به اتاقک نگهبانی میرسیم جاده خاکی مناسب است و می‌توان با خودرو تا آخرین پارکینگ رفت،با پرداخت مبلغ ۲۰.۰۰۰ تومان راهی مسیر امامزاده موسی می‌شویم و نرسیده به بارگاه پارکینگ مناسبی برای پارک تعداد زیادی خودرو وجود دارد.
برای صعود به این قله دو مسیر رایج وجود دارد،مسیر یال از سمت راست قله و مسیر دره امامزاده موسی از سمت چپ قله،حجم سنگین برف و شیب یکنواخت و طولانی بودن مسیر ما را از هر دو مسیر منصرف می‌کند و تصمیم بر این شد که از مسیر دره بین یال و دره امامزاده موسی صعود کنیم،در این مسیر بعلت شیب زیاد و باد خیز بودن برفی ننشسته و می‌توان گام‌های سبک‌تری برداشت.
پس از گذراندن شیب دره به زیر گردنه رسیدیم،حدسمان درست بود اگر قرار بر این بود از این مسیر صعود کنیم زمان زیادی را از دست می‌دادیم،برف‌ها با گذشت چند روز یخ زده و کارمان را دشوار و سرعت را کم می‌کنند،با بستن کرامپون سرعت و ایمنی صعود را بالاتر می‌بریم.
هر ۱۵ دقیقه ۳۰ ثانیه استراحت در نظر گرفته شد به دلیل نبود وقت کافی.
دو شیب سنگین گردنه انرژی بالایی از گروه گرفت اما تنها زمان برای نوشیدن آب داشتیم،
گذر عرضی قبل از شیب منتهی به قله وجود دارد که در صورت نبود پاکوب و آشنا نبودن با مسیر توصیه بنده این است که از آنجا گذر نکرده و از یال بالا که ایمن‌تر است صعود کنید و اینکار نهایتا ۱۰ دقیقه بیشتر وقت می‌خواهد زیرا گذرگاه شیب تندی دارد و حتی با وجود برفکوبی سنگین ریزش و عمق زیادی داشت که امکان آسیب جدی وجود دارد.
سرانجام راس ساعت ۱۴:۴۰ دقیقه گروه در سلامت کامل موفق به صعود قله زیبای آسمان کوه شد.
پس از گذراندن حدود ۱ ساعت روی قله برای هم هوایی بهتر در ارتفاع باد شدیدی با سرعت ۴۵ کیلومتر ما را ناچار به بازگشت کرد،هوا رو به تاریکی است و غروب زیبایی در آسمان شکل گرفته و کوه‌های سر به فلک کشیده و سپید قامت تصویر را در برابر دیدگان رویایی کرده...
در برابر این چنین زیبایی فقط باید سکوت کرد و سکوت و فقط چشم دوخت به هنر ماورایی طبیعت
حالا که شیب گردنه تمام شده و ارتفاع کم شده،باد و سرمای هوا کمتر شده و می‌توان لذت آشپزی در کوهستان هم به برنامه اضافه کرد.
روز سختی را سپری کرده بودیم یک استراحت جانانه و غذای داغ ما را سرحال می‌کند،لایه‌ اولیه برف را کنار زده و با لایه‌های زیرین که پاک هستند غذا درست می‌کنیم،هرچه باشد این هم از لذت‌های صعود زمستانه است.
در نهایت برنامه ساعت ۱۸:۵۰ دقیقه به پایان رسید.