قله ۴۲۵۰ متری ناظر بزرگ (شکرلقاز)، گروه حوزوی آفاق

Photo ofقله ۴۲۵۰ متری ناظر بزرگ (شکرلقاز)، گروه حوزوی آفاق Photo ofقله ۴۲۵۰ متری ناظر بزرگ (شکرلقاز)، گروه حوزوی آفاق Photo ofقله ۴۲۵۰ متری ناظر بزرگ (شکرلقاز)، گروه حوزوی آفاق

July 27, 2020
July 2020

near Namār, Māzandarān (Iran)

برنامه شماره ۹۹ ، گروه کوهپیمایی حوزوی آفاق (یادبود شهید ابراهیم هادی)؛

صعود به قله ۴۲۵۰ متری ناظر بزرگ (شکرلقاس یا شکر لقاز)؛

تاریخ برنامه: پنجشنبه و جمعه ۲ و ۳ مرداد ۱۳۹۹
تعداد شرکت کنندگان: ۱۲ نفر
️مسافت طولی طی شده : حدود ۲۹.۸ کیلومتر
ارتفاع صعود شده : حدود ۲۲۰۰ متر
سطح برنامه : فوق سنگین

توضیحات:

قله ناظر بزرگ در رشته کوه البرز مرکزی به ارتفاع ۴۲۵۰ متر ، در غرب دشت دریوک ، شمال دشت لار و خط الرأس عظیم دوخواهران و البته شمال غربی دماوند قرار دارد. این قله منفرد بوده و در مجاورت آن قله کهون و کمی دورتر مجموعه قلل خط الرأس دوخواهران قرار دارد که همگی آنها بالای ۴۰۰۰ متر ارتفاع دارند.

دو مسیر صعود به این قله وجود دارد که یکی از منطقه نمارستاق و دیگری از روستای هتر جاده یوش بلده آغاز می گردد. با توجه به مقدار صعود بالای این قله، غالبا در برنامه های دو روزه صعود می شود.

نود و نهمین برنامه گروه آفاق و از سری برنامه های مقدماتی برای صعود دماوند، به هدف صعود قله ناظر بزرگ برگزار شد که در نهایت با صعود موفق ۸ نفر به پایان رسید. روز اول برنامه که با کوله کشی سنگین همراه بود، از پارکینگ دریوک روستای نمار آغاز شده و تا محل کمپ در ارتفاع ۳۰۰۰ متر ادامه یافت که حدود ۸۵۰ متر صعود سنگین انجام شد. صعود مابقی مسیر تا قله که ارتفاعی بالغ بر ۱۲۵۰ متر می شد، سهم روز دوم برنامه شد که پس از نماز صبح و صرف صبحانه آغاز و نهایتا تا ساعت ۱۲ پایان یافت.

برنامه قله ناظر بزرگ ، علیرغم سختی ها و سنگینی مسیر صعود و فرود اما با جذابیت ها و مناظر رویایی همراه شد. اولین جاذبه برنامه ، مسیر زیبای جاده روستایی نمار بود که با مناظر جذاب کوهستانی و فاصله نزدیک ابر و جاده ، تسبیح حق تعالی را بر زبان جاری می ساخت. آغاز مسیر کوهپیمایی از پارکینگ تا دشت دریوک ، با رودخانه خروشانی همراه بود که با گذر از دشت ناچار باید از آن عبور می کردیم. عریض ترین منطقه رودخانه برای عبور انتخاب شد و سرمای آبی که تا زانویمان می رسید از مغز استخوان نیز عبور کرد. رسیدن گروه به کمپ همزمان شد با گسترش ابرها و ایجاد منظره رویایی دریای ابر. از منظره که بگذریم ، وضوگرفتن و اقامه نماز مغرب و عشا وسط ابر و در آن سرما، جهادی بود و اقامه نماز صبح در هوایی بس سردتر، ما را تا شهادت پیش می برد . روز دوم صعود با شیبی تند و نفسگیر آغاز شد و قله دماوند نیز رفته رفته خود را نمایاند. پوشش گیاهی متنوع ، هوای نیمه ابری و خنک، توده های برفی نسبتا بزرگ و حضور گله های گوسفند و بز در ارتفاع بالای ۳۸۰۰ متر از خستگی مسیر صعود می کاست. در محدوده قله، گروه های دیگری نیز که از مسیر نمار و دیگر مسیر ها صعود نموده بودند حضور داشتند. با توجه به ارتفاع بالایی که این قله داشت، بیشتر قلل البرز مرکزی از جمله خلنو، آزادکوه، وروشت، دوخواهران و ... را به آسانی مشاهده نمودیم. نمای قله دماوند هم که با عظمت بر تمام رشته کوه سایه افنکنده بود. مسیر بازگشت از قله تا مبدا نیز با یک مرحله استراحت در محل کمپ به آرامی انجام گرفت و شبانه به محل خودروها رسیدیم.
با تشکر از اعضای گروه مخصوصا برادرانی که زحمت وسیله را کشیدند. ورزشکار و با خدا باشید.