قله ۴۰۵۰ متری شیرکوه، گروه حوزوی آفاق

Photo ofقله ۴۰۵۰ متری شیرکوه، گروه حوزوی آفاق Photo ofقله ۴۰۵۰ متری شیرکوه، گروه حوزوی آفاق Photo ofقله ۴۰۵۰ متری شیرکوه، گروه حوزوی آفاق

January 27, 2018
January 2018

•   4.8 3 Reviews

near Maḩalleh-ye Marzā, Yazd (Iran)

برنامه شماره ۱۱ ، گروه کوهپیمایی حوزوی آفاق (یادبود شهید ابراهیم هادی)؛

صعود زمستانه به قله ۴۰۵۰ متری شیرکوه ، از قلل نزدیک به روستای ده بالا،شهر تفت استان یزد

تاریخ و ساعت : جمعه ۶ بهمن١٣٩٦ از ساعت ۷ تا ساعت ۱۸:۳۰

ساعت ۱۸:۵۰توقف در حوزه علمیه جعفریه یزد و حرکت به سمت قم
ساعت ۲:۳۰ نیمه شب قم

توضیحات :
ارتفاعات شیرکوه در جنوب شهر یزد در مرکز ایران واقع شده است.
گرچه از نظر تقسیم‌بندی کوه‌های منفرد ایران از آن یاد شده لیکن در حقیقت بخشی از رشته‌کوه مرکزی می‌باشد. ارتفاع بلندترین نقطه آن از سطح آب‌ آزاد در حدود ۴۰۵۰ متر است.

برای صعود به آن مسیرهای گوناگونی وجود دارد از جمله:

لایخچال
لاگردو
آب‌ریز
آب‌ریز دارای دو مسیر فرعی به نامهای دره نجیب و لاسرگون می‌باشد. وجه تسمیه آن نیز وجود تنگه‌ای است با شیب تند و طولانی به نام دره نجیب که مشکل‌ترین بخش صعود می‌باشد.

برای رسیدن به شیرکوه باید به شهر تفت در سی کیلومتری یزد و از آنجا به منطقه ای ییلاقی به نام ده بالا رفت که ۲۶۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و حدود ۲۰ کیلومتر از شهر تفت فاصله دارد و این مسیر حدود یک ساعت و نیم طول می‌کشد. شیرکوه بلندترین ارتفاع استان یزد را داراست و در بیشتر فصول سال پوشیده از برف است و یکی از منابع تأمین آب روستاهای اطراف تفت، یزد ومهریز می‌باشد. شیرکوه همچنین یکی از نقاط سردسیر و خوش آب وهوای استان محسوب می‌شود
. به نظر می‌رسد وجه تسمیه این کوه به دلیل شباهت آن به یک شیر خفته از فاصله دور می‌باشد.

شیر کوه مجموعه کوه‌هایی است واقع در استان یزد که مساحتی معادل سه هزار کیلومتر مربع را شامل می‌شود. این کوه‌‌‌ها از جنوب‌غربی شهر یزد شروع و تا جنوب‌شرقی آن ادامه دارند. در مغرب یزد پهنای آن ۱۰ کیلومتر و طول آن حدود ۷۵ کیلومتر می‌باشد. این کوهستان که غالباً در زمستان از برف و یخ پوشیده است، لطيف کننده هوا و تأمين کننده آب بسياري از قنوات يزد(عروس کویر) است و به همين دليل در دل مردم جايگاه ويژه اي دارد و به حق، مادر استان یزد لقب گرفته است. شیرکوه همچنین یکی از نقاط سردسیر و خوش آب وهوای استان محسوب می‌شود و بیشتر توانمندان یزدی ویلایی در روستاهای اطراف این کوه بویژه در ده بالا ، طزرجان و بنادک سادات دارند

کانال گروه کوهپیمایی حوزوی آفاق:

قله 4070 متری شیرکوه بام استان یزد

جانپناه و آنتن ها مرتفع خورشیدی

مسیر پاکوب مناسب

مسیر متفاوت از مسیر معروف که بسیار پاکوب مرغوب و خوبی داشت ، نقشه یا فایل جی پی اس رو دنبال کنید و مستقیم تا تابستانخانه برید