پیمایش شمخال به درونگر (Shamkhal to Dorungar)

Photo ofپیمایش شمخال به درونگر (Shamkhal to Dorungar) Photo ofپیمایش شمخال به درونگر (Shamkhal to Dorungar) Photo ofپیمایش شمخال به درونگر (Shamkhal to Dorungar)

July 4, 2021
July 2021

near Shamkhāl, Razavi Khorasan (Iran)

برنامه دو روزه پیمایش دره شمخال تا درونگر
برنامه اجرا شده در تیرماه 1400
در بعضی از ویپوینتها از عکسهای دوستان در ترکهای مختلف استفاده شده است و همه عکسها مربوط به اینجانب نیست
بهترین زمان برای اجرای برنامه از ابتدای خرداد تا انتهای مرداد ماه است
بعد از چند بار پیمایش این مسیر به طرق مختلف به این نتیجه رسیدم که بهترین شیوه پیمایش مسیر در دو روز است
روز اول ساعت 7 صبح سعی کنید پیمایش از ابتدای دره شروع شود
صبحانه در محل اولین چشمه ترک شده در این تریل صرف شود
هوا ازینجا به بعد گرم است و آماده شروع آب بازی خواهید بود
با احتساب استراحت کافی ساعت 3 ظهر در محل کمپ خواهید بود که با توجه به مسیر سخت و طولانی دره فرصت استراحت کافی تا فردا صبح را خواهید داشت
صبح سعی کنید ساعت 10 شروع پیمایش باشد و تا چشمه بعدی که محل مناسب برای صرف نهار است طی کنید
فرصت کافی برای نهار خواهید داشت و اگر ساعت 2 از محل نهار راه بیوفتید قبل از 6 انتهای دره خواهید بود

ورودی و خروجی دره 70 کیلومتر با یکدیگر فاصله دارد و در دو جاده متفاوت قرار دارد
اگر با ماشین شخصی قصد دارید به ابتدای دره برید محل مناسب برای پارک ماشین در روستا وجود داره
وقتی از دره بیرون بیاید با ماشینهای دربست میتونید به ابتدای دره برگردید که هزینه هر سرویس بین 200 تا 250 تومان است

ما در این سفر با آقای شرافت که اهل روستای امام قلی بود آشنا شدیم
ماشینها رو در این روستا و در حیاط منزل ایشون پارک کردیم و با ماشین ایشون تا شمخال رفتیم و برای برگشت نیز با خودشون هماهنگ کردیم که ما رو برگردونن از انتهای دره
شمارشون رو اینجا میذارم تا اگه دیدید به درد خورد بهشون زنگ بزنید

09159820851
آقای شرافت که واقعا مثل فامیلشون مرد شریفی هستن

A two-day plan to navigate the Shamkhal Valley to the Dorungar in July 2021
The best time to run this trip is from the beginning of June to the end of August
After navigating this route several times in different ways, I came to the conclusion that the best way to navigate the route is in two days.
On the first day at 7 am, try to start the trek from the beginning of the valley
Breakfast will be served at the location of the first spring specified in this trail
With adequate rest, you will be at the camp at 3 pm, which will have enough time to rest until tomorrow morning due to the long and difficult route in the valley.
In the morning, try to start the walk at 10 o'clock and go to the next spring, which is a good place for lunch
You will have enough time for lunch and if you leave this place at 2 o'clock, you will be the end of the valley before 6 pm.
The entrance and exit of the valley are 70 km apart and are located on two different roads
If you plan to go to the valley by car, there is a parking in the village
When you come out of the valley, you can return to the beginning of the valley by taxi, the cost of each service is between 10 to 15 $.

If you are planning to travel to Shamkhal and you do not have any guidance, you can contact me and I will guide you.

مسجد روستا

تابلوی اطلاعات دره

در این محدوده تقریبا 5 چشمه کوچک و بزرگ قرار دارد که اگر با دقت نگاه کنید میتوانید همه آنها را ببینید

منطقه برای کمپ مناسب است

سوئیت مناسب جهت شب مانی در داخل دره برای گروه هایی که سعی دارند یک و نیم روزه دره را پیمایش نمایند. تا این ناحیه تراکتور قابلیت تردد دارد هر سرویس تراکتور 150 تومان است (رفت) آقای جهانپور مسئول سوئیت ها هستند اینم شمارشون 09151807157 هزینه هر سوئیت 300 تومان و هر سوئیت تا 8 نفر ظرفیت داره (قیمت سال 1400) وسائل خواب و خوردنی رو با خودتون باید ببرید

اطلاعی از سالم بودن یا خراب بودن آن ندارم

ارتفاع تخته سنگ تقریبا 5 متر است که یک نردبان فلزی روی آن نصب شده است. البته در سالهای مختلف که این دره رو پیمایش کردم این نردبان در بعضی مواقع کنده شده ولی با توجه به اینکه طی سالهای اخیر تعداد گروه های کوهنوردی زیادی به دره میان احتمالا این نردبان همیشه نصب بماند همچنین اگه اهل هیجان باشید میتونید کوله رو بدید پایین و خودتون بپرید توی حوضچه پایین آبشار ارتفاع حوضچه زیاد نیست شاید کمتر از یک متر باشد

حوضچه این آبشار برای پرش مناسب تر از حوضچه آبشار قبل است ارتفاع تخته سنگ بزرگ تقریبا 2.5 متر است که برای پایین اومدن نیاز به کمک خواهید داشت

PictographRisk Altitude 4,214 ft

ارتفاع تخته سنگ تقریبا 6 متر است که جهت رد کردن این محدوده بایستی از یک طناب سیمی که روی دیواره سمت راست تصویر نصب شده استفاده نمایید و کم کم ارتفاع کم کنید تا به سطح رودخانه برسید

این آبشار حوضچه عمیقی دارد و بایستی مراقب باشید در این محل نیز جدیدا نردبان نصب شده است محل عبور از بالای آبشار است این ناحیه سخت ترین محل پیمایش دره است که 3 چالش عبور از سنگهای بزرگ پشت سر هم قرار گرفته است

چشم انداز زیبایی دارد

محل مناسب کمپ برنامه چنانچه در دو روز اجرا گردد محل مناسب برای کمپ شب اول اینجا خواهد بود تقریبا نقطه میانی دره کبوترخانه است ده متر نرسیده به کبوترخانه یک چشمه در سمت راست رودخانه وجود دارد

دوآبی

محل تلاقی رودخانه دره دربادام با رودخانه دره شمخال آب رودخانه دربادام معمولا چند درجه گرمتر از آب دره شمخال است از این محل عرض دره بزرگتر میشود

چشمه در سمت چپ رودخانه قرار دارد و بایستی از داخل آب حرکت کنید تا از محل چشمه رد نشید

کافه

درونگر

انتهای مسیر

• Photo of kazem yar...
    kazem yar... Jun 23, 2022

سلام،من قبلاً که رفتم بعضی از جاهای مسیر نیاز به نردبان داشت که نردبان حذف شده بود،شما که رفتین نردبان بود یا از طناب استفاده کردید؟

• Photo of Amir Mostafaei
    Amir Mostafaei Jun 23, 2022

سلام. طی سالهای مختلف نردبان رو دیدم که کنده شده و مجدد سالهای بعد هم نصب شده. در سالهای مختلف متفاوت بوده. ولی سال ۱۴۰۰ که رفتم محلهای سخت رو نردبان گذاشته بودن. ولی بد نیست طناب به همراه داشته باشید.

• Photo of kazem yar...
    kazem yar... Jun 23, 2022

باشه ،ممنون، برای محکم کاری طناب هم برمی‌دارم که بتونم تا آخر مسیر برم.

• alireza arshadi Jul 13, 2023

با سلام
    اگه ممکنه فایل gpx و یا لینک دانلود این پیمایش رو ارائه کنید
    ممنونم 🙏🌼💚🌼🙏

• Photo of Amir Mostafaei
    Amir Mostafaei Jul 13, 2023

سلام اگه از طریق نسخه تحت وب وارد بشید امکان دانلود وجود داره. اپلیکیشن برنامه دارای محدودیت دانلود هسن دوست عزیز