Photo ofPunta Penia (Marmolada) 3343 m (Dolomites, Alps italians) des del Llac Di Fedaia Photo ofPunta Penia (Marmolada) 3343 m (Dolomites, Alps italians) des del Llac Di Fedaia Photo ofPunta Penia (Marmolada) 3343 m (Dolomites, Alps italians) des del Llac Di Fedaia

10 hours one minute
July 18, 2023
July 2023

near Ciamp dello Stanzon, Veneto (Italia)

Punta Penia (3.343 m) és el cim més alt de la Marmolada , de totes les Dolomites així com de la Regió del Vèneto . Es troba a la frontera entre la província de Belluno ( Veneto ) i la província de Trento ( Trentí-Alt Adige ).
En la cara nort hi ha l'única gran glacera als Dolomites (la Glacera de la Marmolada, Ghiacciaio della Marmolada).

La cresta està composta per diversos cims, de més a menys i d'oest a est: Punta Penia (3.343 m), Punta Rocca (3.309 m), Punta Ombretta (3.230 m), Monte Serauta (3.069 m) i Pizzo Serauta (3.035 m).

La Marmolada és la Reina dels Dolomites i tothom, tard o d'hora, vol pujar-hi.
L'ascens per l'espectacular West Ridge no decebrà, ni pels bonics passatges i el compromís, ni per les panoràmiques, senzillament immenses.

Un itinerari assistit que combina les clàssiques dificultats de les vies ferrades amb un entorn alpí sever.

La travessa clàssica, amb baixada per la ruta normal que recorre la glacera de la Marmolada fins a Pian dei Fiacconi, requereix una bona experiència alpinista i bones condicions meteorològiques.

La Ferrata Cresta Oest de la Marmolada segueix una ruta utilitzada durant la Gran Guerra, construïda l'any 1903, és la més antiga de les Dolomites.

Seguint el cable es puja amb l'ajuda d'un seguit de graons fixats a la roca, per després passar lloses llises i compactes que condueixen a la creu cimera de la Punta Penia a 3343 metres. Al cim hi ha un refresc en un petit però acollidor refugi.

El descens per l'itinerari comú que discorre per la glacera de la Marmolada requereix una bona experiència alpinista i s'aborda amb l'ús de corda, piolet i grampons.

El punt de partida de l'itinerari és la presa de l'estany Fedaia. Pugem pel camí 606 fins al refugi Pian dei Fiacconi 2626m (1h i 30), des d'aquí primer en baixada i després vorejant el pilar nord, s'entra a la glacera que s'enfila fins a un tram rocós que porta a Forcella Marmolada. Des d'aquí per la llarga via ferrada per la carena Oest fins arribar al cim, a més de 3300m.

El temps de recorregut de la via ferrada ( 450m) és d'aproximadament 3 hores, mentre que el temps total de l'excursió és d'entre 9 i 10 hores per un desnivell total de més de 1400 metres.

Donat el gran desnivell i el gran esforç físic és possible dividir el viatge en 2 dies (recomanat) pernoctant al refugi Pian dei Fiacconi (48€ mitja pensió).

He pujat i he baixat per la via Ferrada que està en bon estat de conservació excepte un parell de punts una mica afluixats i uns pocs esglaons doblegats. Hi ha un forat d'una mina a mitja via ferrata (a 2890 m) i el refugi del cim. A uns 2300 m també hi ha un búnquer (tres llocs on poder refugiar-se. Quan estava baixant a uns 2500 m s'ha desencadenat una tempesta amb una forta pedregada (grans de glaç de mida gran) amb fort vent i baixada ràpida de la temperatura. He trobat un mini abric en un petit forat de la roca on m'he pogut aixoplugar parcialment. Per sort no ha durat més de mitja hora però el riu costava de passar degut que baixava molt crescut.
La part de gelera per la que he pujat i baixat degut al pendent fa necessari l'ús de grampons.