Puigpedrós i Engorgs

July 24, 2013
July 2013

near Girult, Catalunya (España)

IBP = 153 (Veure detall a l'enllaç a web externa)
Itinerari circular amb inici i final a l'aparcament del refugi de Malniu (http://www.refugimalniu.com/portal/home). Activitats: Senderisme i excursionisme per la zona del Puigpedrós i els llacs de Malniu. Ascensions al Puigpedrós, circ d'Engorgs, Carbassa, Puig Farinós ... Forma part de l'Alta Ruta dels Càtars, Ruta dels Estanys Amagats, GR-11 (Travessa dels Pirineus). També es pot practicar l'esquí de muntanya, raquetes de neu i escalada a la zona de bloc, escola d'escalada clàssica al Roc Colom.
DESCRIPCIÓ DE L'ITINERARI:
Km. 0,00 Refugi de Malniu. Ens dirigim en direcció NE pel que sembla les rastres d'una antiga pista, ens endinsem dins del bosc i anem pujant per on sembla millor, doncs no hi ha camí pròpiament dit, anem trobant fites que ens confirmen el nostre pas.
Km. 0,67 Acaba la pujada i continuem en direcció NW tot vorejant el contrafort que baixa per la nostra esquerra del Serrat de les Perdius Blanques.
Km. 1,45 Enllacem amb el camí que ve de l'Estany de Malniu, ara ja és més fàcil de seguir tot pujant al serrat esmentat.
Km. 1,65 Arribem a la carena i continuem pujant per aquesta de manera constant (NW).
Km. 3,20 Acaba la marcada pujada, evitem per l'esquerra el cúmul de pedres que forma el Pic de les Molleres del Puigpedrós (2739m) i travessem les molleres en direcció al con de blocs de pedra del Puigpedrós que ja és a tocar.
km. 4,76 Cim del Puigpedrós (2913m).Punt geodesic. Magnífic mirador 360º. La Tossa, Penyes Altes, Comabona, Cadí, Engorgs, Pics d'Envalira, Font Negra, Massís del Carlit,... continuem pujant a un cim secundari amb una gran fita i comencem a baixar per l'altre banda (NW).
Km. 6,07 Portella de Meranges (2634m). Ara podem gaudir de la presencia del Roc Colom i la cresta que l'uneix al Peiraforca. D'aquest punt podríem baixar cap a la Coma de Campcardós i enllaçar amb el tram que coincideixen el GR-107 i el GR-7 (N) o també, anar a buscar la base del Peiraforca, passant pel Coll de Marfaing, si volguéssim fer la travessa integral Peiraforca-Roc Colom (E-NE). Continuem per la carena en direcció als Pics d'Engorgs.
Km. 6,93 Pic Oriental d'Engorgs (2819m). Les panoràmiques esplèndides no ens abandonaran en tot aquest trajecte dels Engorgs. Continuem la carena ara baixant fins als 2768m aprox. i tornem a pujar, sempre amb tendència a la banda esquerra de la nostra marxa.
Km. 7,55 Pic Occidental d'Engorgs (2831m). Les vistes sobre les muntanyes d'Andorra es van aclarint més i més. Baixem ràpidament fins els 2804m per continuar pujant al següent cim.
Km. 7,96 Abans d'arribar a la Tosseta de l'Esquella trobem aquest cim (2862m), sense nom al mapa de l'Alpina, marcat amb una gran fita. Fins a la Tosseta la carena es torna ampla formant una planura de dimensions considerables.
Km. 8,32 Tosseta de l'Esquella (2869m) Ara ja albirem el Pic de Ribuls i el de Montmelus. Ara toca baixar rapidament en direcció SW.
Km. 8,66 Collet de Sant Vicenç (2801m). Tornem a pujar.
Km. 8,83 Promontori de la carena sense nom (2834m). Ara ja baixem definitivament.
Km. 9,96 Portella d'Engorgs (2691m). Degut a la congesta de neu que justament s'entesta en mantenir-se ocupant tot el llarg de la portella he de baixar amb precaució per una canaleta terrosa a l'extrem N d'aquesta fins a situar-me a sota i vorejar per la seva base fins enllaçar amb el traçat del GR-11. Inimaginable en aquestes dates. Seguim les marques del GR que no deixarem fins al refugi de Malniu.
Km. 10,26 Passem per la dreta de l'Estany de la Portella.
Km. 10,64 Ara és el torn dels Estanys dels Minyons.
Km. 12,12 Refugi lliure J. Folch i Girona (FEEC) Taula, bancs, estufa de llenya, lliteres amb matalassos i mantes. Estat passable però de bon segur podria estar molt millor si la gent el respectes.
Km. 12,34 Cruïlla. Pal indicador. Per la dreta l'itinerari 101 ens duria a Girul i Meranges pel Pla de Campllong, continuem per la dreta GR-11 i itinarari 102 (veurem marcat aquest numero en groc al llarg del camí) tot travessant el riu Duran per on millor puguem, tot depen del cabal. El camí segueix planejant per dins del bosc sense pujar ni baixar massa però sense ser pla del tot.
Km. 17,02 Després de passar pel costat de l'Estany Sec arribem a l'aparcament. Fi de l'itinerari.

Puigpedrós (2913m)

Portella de Meranges (2634m)

Pic Oriental d'Engorgs (2819m)

Pic Occidental d'Engorgs (2831m)

Punta Oriental de la Tosseta de l'Esquella (2862 m)

Tosseta de l'Esquella 2869 m)

Portella d'Engorgs (2691 m)

PictographWilderness hut Altitude 7,809 ft

Refugi J.Folch i Girona (2380 m)