Profeta Elies (2405 m). Serralada del Taíget (Taiyetos Oros). Peloponès

Photo ofProfeta Elies (2405 m). Serralada del Taíget (Taiyetos Oros). Peloponès Photo ofProfeta Elies (2405 m). Serralada del Taíget (Taiyetos Oros). Peloponès Photo ofProfeta Elies (2405 m). Serralada del Taíget (Taiyetos Oros). Peloponès

April 29, 2023
April 2023

near Krionérion, Peloponnese (Greece)

Bonica ascensió al cim més alt del Peloponès i de la serralada del Taiget (altres noms: Taighetos o Taÿgéte). Es tracta del “Profeta Elies” de 2.405 m; des del qual i en un dia clar, tindrem una vista espectacular.
La pujada es pot fer iniciant el recorregut al refugi situat a l’indret anomenat Varvara a 1550 m, on s'arriba seguint una pista forestal que surt a l’esquerra de la zona de pícnic de Maganiari (veure foto amb la xarxa de carreteres i pistes forestals). Si escollim aquesta opció, escorcem l’horari però ens perdem la bellesa del bosc i del camí des de Maganiari fins al refugi.
Si anem al mes d’abril i tenim sort, sentirem el reclam del gall fer.
En funció de l’època de l’any que vulguem fer el cim haurem d’anar preparats. En el meu cas, al tractar-se de mitjans d’abril, encara vaig trobar neu a partir dels 1900. S’ha de travessar alguna canal i fer la diagonal per la lleixa fins sota de la collada. Alguna de les congestes que s'han de travessar són bastant inclinades. Si la neu està dura uns grampons no ens sobraran gens; també ens podran anar bé per fer la carena. És per aquest motiu (eventual utilització de grampons) que l’he classificat fàcil dins d’alpinisme. Si l’ascensió la feu a l’estiu, la classificació és de senderisme i pel desnivell i ambient de la part superior, la podem classificar de moderada.
La meva traça GPS (a partir dels 1900 m aprox.) poder no coincideix exactament amb l’itinerari senyalitzat en vermell, atès que quan l’he enregistrada hi havia congestes de neu i he hagut de fer alguna drecera.
Atenció, important. Quan no hi ha neu, l'itinerari des de la collada (2240 m) fins al cim transcorre per la vessant W de la muntanya. Quan hi ha neu, el més fàcil és seguir per la carena, però hi ha un avenc a mig recorregut que pot estar tapat o semi tapat i és perillós; veieu enllaç a https://es.wikiloc.com/rutas-alpinismo/taigetos-laconia-4604849 .
Per pernoctar i utilitzar el refugi, s’han de demanar les claus a “Greek mountaineering club of Sparta”, correu: eosspa@otenet.gr
Itinerari:
Per arribar a Maganiari, podeu fer servir aquesta referència: https://es.wikiloc.com/rutas-coche/trajecte-en-cotxe-mystras-maganiari-133186883
Tot el recorregut està indicat amb senyals vermelles i es pràcticament impossible perdre el camí encara que hi hagi boira. D’altra part, hi ha uns pals indicadors cada 500 metres, que ens van informant de la distància que portem acumulada des de la Font Maganiari. Un dels darrers està situat a l’arribar a la carena i ens marca 7,5 km.
Iniciem l’excursió a la zona de pícnic de la Font Maganiari (990 m) i seguirem les senyals vermelles que ens acompanyaran durant tot el recorregut. El camí travessa un magnífic bosc de pins i el seu traçat té una inclinació quasi perfecte. Passem al costat de la Font Tripodas (1290 m). Més amunt ens trobem la Font Varvara (1510 m). Arribem al refugi Varvara / Taygetos (1550 m). Tot just passat el refugi, trobarem pins monumentals. Continuem seguint les senyals vermelles. A partir d’aquí i a grans trets, podríem dir que el camí fa dues grans diagonals, una cap a la dreta (N-NW) i una altra cap a l’esquerra (SW); aquesta darrera aprofita una lleixa natural que ens deixarà a sota de la collada. Una petita diagonal a dreta i arribarem a la collada i carena (2240 m). Des d’aquí continuarem fins al cim Profeta Elias (Taÿgète) de 2405 m. Atenció! a la carena hi ha un avenc que pot estar camuflat per la neu; vegeu aquest itinerari: https://es.wikiloc.com/rutas-alpinismo/taigetos-laconia-4604849 Descens pel mateix itinerari de pujada fins la Font Maganiari.
Bibliografia: Les montagnes de Grèce. Georges Sfikas. Efstathiadis Group. Athènes 1980

01. Font Maganiari

PictographMountain hut Altitude 0 ft

04. Refugi

PictographTree Altitude 5,230 ft

06. Inici flangueig per la lleixa

07. Collada

PictographSummit Altitude 0 ft

08. Cim Profeta Elies (2405 m)