Photo ofPirineus (Vall Ferrera): carena del Pic de Gerri al Pic de Sanfons / Pics de Gerri, Palomer, Escorbes i Vallpeguera Photo ofPirineus (Vall Ferrera): carena del Pic de Gerri al Pic de Sanfons / Pics de Gerri, Palomer, Escorbes i Vallpeguera Photo ofPirineus (Vall Ferrera): carena del Pic de Gerri al Pic de Sanfons / Pics de Gerri, Palomer, Escorbes i Vallpeguera

October 5, 2023
October 2023

near Tor, Catalunya (España)

Abans de res, si heu observat la ruta i heu dit: i el Pic de Sanfons? Doncs sí, reconec que he aprofitat el "tiron" de tenir 2 "centcims" al nom del track... Clickbait total! ;) Ara en serio, era idea fer-lo però un cop a baix al collet previ va fer molta mandra remuntar els 100m fins al cim, ja que el cim el teníem fet de fa bastants anys. Però com no suposa cap dificultat afegida (tenint en compte el tipus de terreny i la ruta que ja hem fet del Pic de Gerri fins aquí) he deixat un waypoint marcant el cim i confio que qualsevol seguidor d'aquest track interessat en juntar els dos cent-cims se'n sortirà sense problemes.

Fa ja un temps que tenia planificada una sortida per les carenes sud de la Vall Ferrera incloent els quatre Pics: Gerri, Palomer, Escorbes i Vallpeguera. Monteixo i Norís ja els tenia d'abans.
Com sempre que puc faig una circular, havia vist i desat al meu directori de projectes futurs aquesta ruta d'en Josep de Tera (https://ca.wikiloc.com/rutes-alpinisme/pic-de-gerri-2859m-per-la-canal-nw-i-pics-de-palomer-2829m-i-escorbes-2789m-20090941) i una altra més curta de Serafina de Mas (https://ca.wikiloc.com/rutes-alpinisme/pic-de-gerri-2860-m-i-pic-de-palomer-2829-m-pel-clot-de-lolla-gran-canal-i-la-coma-de-lorri-27210281).
Tots dos parlen que l'accés pel Clot de l'Olla té una tartera feixuga i acaba per una inclinada canal inestable. Sent com sóc, si s'ha de fer per fer una circular, es fa i cap problema. Però si puc trobar algo millor... Així que vaig mirar el mapa de l'Alpina i vaig veure una traça marcada entre el pont sobre el Barranc del Clot de l'Olla i la Portella de Comella Verda (sense nom al ICGC). Per sorpresa meva, ningú havia pujat al Gerri per allà i penjat el corresponent track a wikiloc! (Que ja sabem que la gent, especialment els locals, fan moltes rutes sense anunciar-les pel món). Vaig veure aquest track de Can Casadellà (https://ca.wikiloc.com/rutes-alpinisme/refugi-de-vallferrera-tor-per-la-portella-de-la-comella-verda-38653504) on pugen de Vallferrera a la Portella per després baixar a Tor, fent aproximadament el que marca el mapa Alpina. Comenten que no hi ha camí però cap dificultat. També hi ha aquest altre track de Magí Mercé (https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/areu-pla-darcalis-pic-de-noris-pic-monteixo-areu-10449137) on pugen al Norís per aquest senderó, que ja diuen molt perdut al 2015.
Així doncs, em vaig animar a intentar el Gerri per allà i el resultat ha sigut més que satisfactori. Crec que podríem parlar d'una via "normal" prou còmoda des de Vallferrera, amb opció a circular allargant al gust. Trobareu més informació dels diferents accessos/baixadors de la carena a la ressenya.

RESSENYA

Sortim de la Molinassa i seguim el GR cap al refugi de Baiau (no baixeu al Pla de Boet ni preneu el trencant cap al port homònim).
Quan arribem al primer pont de fusta, que creua el Barranc del Clot de l'Olla, no creuem el barranc i ens comencem a enfilar pel fort pendent fent ziga-zagues entre arbusts de neret i bàlec. En general sempre trobem pas net (octubre 2023), mai arribem a trepitjar plantes. Cap als 2150m el terreny aplana i els arbusts es dispersen, deixant pas a terreny obert i amb una mica d'aiguamoll.

Ja veiem la Portella de Comella Verda. Ens hi dirigim a vista, cap fita. Tampoc cap dificultat. Tot i que de lluny semblava molt dreta, el pendent final resulta bastant moderat i senzill. A més, gairebé tot ho podem fer per herba, trepitgem poca tartera. A la part superior, fins i tot sembla que hi hagi una traça en zig-zag.

De la Portella al Pic de Gerri seguim la carena o una mica per sota. Cap punt difícil, podem moderar l'exposició al gust apropant-nos més a la cinglera o passant més per sota. Arribant al cim ens fixem en la Gran Canal que pujen els tracks mencionats d'en Josep de Tera i Serafina de Mas... No sembla gaire acollidora! Vegeu les fotos al waypoint corresponent i als tracks enllaçats, i valoreu si no preferiu la pujada que proposem ;)

La baixada cap a la bretxa que separa Gerri i Norís passa uns metres per sota la cresta, sense complicacions. Purista que és un, jo segueixo la cresta per la vora. Això em farà desgrimpar algun petit roc, però com dic és evitable si no ens compliquem expressament. A la bretxa coincidim amb un home que ve en direcció contraria. Està considerant fer anada-tornada al Gerri i baixar per aquí, cap a la Coma de l'Orri, com fa el track de Serafina de Mas. Li comentem sobre mapa el que acabem de fer i diu que potser s'anima a baixar per la Portella (si ets tu i per casualitat llegeixes això, comenta què tal va anar!).

Com diu en Josep de Tera, la pujada al Pic de Palomer sembla molt dreta des del Gerri però un cop a la bretxa ja no tant. I a mesura que pugem va afluixant. Sense dificultats arribem al cim.

Ara ve el tram més entretingut del dia. Des del Pic de Palomer fins al Pic d'Escorbes sembla bastant directe a primera vista (des del cim) però la carena ens reserva tot un seguit de puja-baixes, bretxes, alguns blocs que ens obliguen a posar les mans... Des del Palomer, veient tan a prop l'Escorbes, havia previst 30min d'un cim a l'altre. Al final ens hi estem una horeta per enllaçar-los! En un parell de punts ens cal empenyer el cul de la gossa (husky) però la resta ho fa sola, per donar-vos una idea de la dificultat. També podeu mirar les fotos.

A partir del Pic d'Escorbes la carena és ampla i còmoda. En Tera de seguida baixa per una canal i tartera cap als estanys d'Escorbes (he deixat Waypoint). Nosaltres seguim fins a una cota de 2732m (alguns mapes indiquen el Pic de Vallpeguera aquí) i baixem a un ample coll. Aquest és el punt més còmode per abandonar la carena. Una tartera no gaire inclinada i amb ziga-zagues ja formades, seguida d'un prat herbat, ens portaran als estanys de Baiau on enllacem amb el GR-11. Jo segueixo ara en solitari fins al Pic de Vallpeguera on els mapes ara el senyalen (cota 2743m). Com no em quedo gaire convençut ni amb sensació de cim, segueixo fent la resta de puntes. Aquest tram té bastants passos de grimpada, potser una mica més exposats que els que hem trobat abans entre Palomer i Escorbes. Arribo fins la punta 2785m. El ICGC marca un inici de baixada a la bretxa entre aquesta punta i el Pic de Sanfons. A la bretxa trobo una fita, i la tartera no sembla gaire penosa de baixar. Considero fer el puja-baixa des d'aquí al Pic de Sanfons, però entre la mandra i que m'esperen al refugi de Baiau per tornar, deixo córrer la idea i em llenço tartera avall. Divertit i més còmode del que m'esperava. Sense complicacions arribo al refugi.

La tornada pel GR-11 ja no té cap complicació, però les vistes de les carenes recorregudes i de la cresta del Lavans són agraïdes.

TEMPS TOTAL: 8h

Pic de Palomer

Cresteig

Pic d'Escorbes

Bretxa i tartera vers estanys

Baixada bona a Baiau

Canal tartera

• Photo of Jordi Vallès
    Jordi Vallès Oct 5, 2023

👏ja tenim ruta per fer 2 cent cims més 🤗😅

• Photo of osukarusan
    osukarusan Oct 5, 2023

Jordi, us agradarà!! :) I de pas feu de veritat un track on surtin enllaçats els dos cims jejeje

• Photo of Serafina de Mas
    Serafina de Mas Oct 9, 2023

De col•leccionista a col•leccionista. Mentre em mirava aquesta sortida teva, vaig veure el Turó del Clot de l’Olla. No sabia que existia, m’havia passat ben bé per alt. Me n’hi vaig anar, naturalment. Es tracta d’un cim modest per tots els conceptes (altitud, distància, desnivell), però té totes les gràcies. Tota una sorpresa, i ben agradable. Ja ho veus, sense proposar-t’ho...
    Salut!

• Photo of osukarusan
    osukarusan Oct 9, 2023

Vaja, em tens ben calat! Jajaja doncs enveja sana que fas ;) Reconec, de fet, que pujant me'l mirava (a una de les fotos surt el seu perfil esglaonat) però com no anava sol no vaig voler fer esperar sense saber si em costaria gaire trobar accés... ja hi aniré, ja!