Pirineus: Pic de la Mainera i Pala Pedregosa de Llessui

Photo ofPirineus: Pic de la Mainera i Pala Pedregosa de Llessui Photo ofPirineus: Pic de la Mainera i Pala Pedregosa de Llessui Photo ofPirineus: Pic de la Mainera i Pala Pedregosa de Llessui

July 11, 2022
July 2022

near Caregné, Catalunya (España)

Magnífica circular a dos grans cims fronterers del PN Aigüestortes, més una punteta innominada però molt atractiva!

M'he basat en la ruta proposada per Serafina de Mas: https://ca.wikiloc.com/rutes-alpinisme/pala-pedregosa-de-llessui-2882-m-i-pic-de-la-mainera-2909-des-del-pas-de-la-mainera-83386348
Aquesta ruta pot ser una mica més senzilla per a realitzar l'enllaç entre Mainera i Pala Pedregosa. Al meu track, en canvi, faig la cota intermitja entre els dos cims, sense nom als mapes però d'una estètica ben atraient... I per evitar tornar enrere o baixar més del compte, gràcies a la foto satèl·lit vaig decidir investigar un pas un cop allà sobre terreny que permet perdre menys alçada (si es fa la cota aquesta intermitja, clar, altrament no compensa pujar a buscar-lo i és preferible fer com al track a dalt enllaçat...).

Accés

Nosaltres hem pujat des d'Espot. Abans d'arribar als apartaments d'esquí, surt una pista cap a l'esquerra. Llaaaaarga i amb alguns bots de l'aigua, però amb un cotxe alt es fa bé sense 4x4. El pitjor tram és des d'una mica abans de la bassa del Clot dels Estanyets (a dalt de les pistes, on arriben els remuntadors) fins a la Creu d'Eixol. Aquí està bastant malmesa i el pendent fa poc recomanable aturar el vehicle, cal passar amb decisió i habilitat. A partir de la Creu d'Eixol segueix una pista amb un curt tram que baixa també amb ganes (atenció al tornar, de pujada) fins al refugi forestal Quatrepins. A partir d'allà, la pista és bastant millor però llarga, estreta i amb bona caiguda...

Ressenya

Fins la Mainera no trobarem masses problemes. A diferència del track citat, no pugem cap a la Collada de la Mainera sinò que ens desviem (seguint fites i els mapes del OpenStreetMap) cap a la dreta en pujada per anar a buscar l'aresta SE del pic. Aquesta part és xula i còmoda. Després, la part final de pujada, és herbada i dreta, amb algun tram una mica més inestable. Fent ziga-zagues, però, s'acaba de pujar bé.

El Pic de la Mainera és fantàstic, un gran mirador. Compte però, el cim és petit i estret, exposat al buit.
M'acosto també a la punta Nord-oest, que segons els mapes també passa els 2900m i només és 5m més baixa que el cim principal. Vistes similars, una mica més obertes cap a Colomina.

Baixem fins al coll de la Mainera. A partir d'aquí ens separem, seguiré en solitari cap a la Pala Pedregosa i quedem en retrobar-nos a l'estany xic una estona més tard. Dubto si jugar amb prudència i seguir el track tal qual de Serafina de Mas, o si seguir el meu instint explorador... La veritat és que la cota aquesta intermitja té MOLT bon perfil... L'atracció és massa gran, i la Sílvia em confirma que veu la pujada des d'on es troba ella, així que em dóna confiança i decideixo pujar sent conscient que potser toca desfer-ho tot, que no he de superar el límit del que pugui desgrimpa per si em toca tornar al collet de la Mainera i seguir el track previst.

La pujada fins la cota 2865m resulta ser molt més senzilla de l'esperat (forta pendent d'herba, a tenir en compte), fins i tot el bloc rocós cimer no ofereix cap problema tot i l'aspecte que tenia vist des de la Mainera. Des del cim, però, em queda clar que la cresta no la puc seguir sense material. Vaig baixant direcció Sud seguint l'aresta. A la foto satèl·lit del ICGC (sort de tenir cobertura!) he vist uns metres més avall un tram continu herbat. Si no és massa dret, pot ser una opció per baixar fins a la zona de grans blocs sota la Pala Pedregosa, on m'ajuntaria amb el track de Serafina de Mas. Bingo! La canal existeix i es deixa fer sense patir. És més, després no em cal seguir baixant. Veig una petita feixa herbada que, seguint-la, em porta directament al peu de les canals. He perdut molta menys alçada del que pensava! M'ha sortit bé la jugada. Això sí, mirant enrere no és gens evident per on he baixat... Entenc doncs, que les rutes que fan en sentit Pala Pedregosa -> Mainera no hagin contemplat aquesta opció. Al revés, en canvi, sabent que existeix aquesta canaleta sota la cota 2865, un cop es troba és evident per on seguir.

Ara toca pujar a la Pala Pedregosa. La primera i ampla canal NO l'hem d'agafar, doncs ens portaria sota unes altes parets que ens tallarien el pas. Després arribem a una doble canaleta herbada, separades per una mena d'esperó rocós. A la de la dreta hi ha un bloc encastat a dalt de tot. Nosaltres anirem a buscar la de l'esquerra. Abans d'arribar a dalt, sortim fent una Z primer cap a l'esquerra i després dreta per arribar una mica al nord del cim de la Pala Pedregosa. Disfruto de les vistes, especialment cap a la cota 2865m. Tot i que Mainera i Pala Pedregosa són cims més alts, més prominents, i amb més vistes... si hagués de destacar un cim del dia, seria aquesta cota innominada... La satisfacció de quan fas una ruta "a vista" i et surt bé, com ha sigut la meva baixada.

Avanço ara seguint la cresta de la Pala Pedregosa. Es fa lent fins al cim sud, doncs hi ha molts blocs, alguns grans, i si ens volem mantenir sempre per dalt caldrà fer força puja-baixes i (des)grimpades. Un cop al cim sud, la baixada ja esdevé més còmoda fins als promontoris vermellosos i descompostos. Havia llegit que es poden evitar baixant cap al coll i rodejant-los, però decideixo fer-los els dos per dalt (el segon en puja-baixa pel mateix costat).

Un cop a la Collada, indicis de camí ens dirigiran sense problemes fins al clot sota els estanys (Canal dels Estanys al mapa) i pel dret arribem a l'Estany Xic. A l'altre costat del riu ja veiem els pals grocs que baixen de l'Estany Gran, que pugem en un moment a veure'l. La tornada la fem seguint aquests pals.

TEMPS TOTAL: 7h

Estany gran

• Photo of Serafina de Mas
    Serafina de Mas Aug 24, 2022

Un afegit preciós, aquesta cota. Bravo! I una ressenya magnífica: nihil subsole novum.