Photo ofPirineus (Cardós): Roca Espana, Pic de Mariola, Pic de Montarenyo, Roc de l'Estany Xic Photo ofPirineus (Cardós): Roca Espana, Pic de Mariola, Pic de Montarenyo, Roc de l'Estany Xic Photo ofPirineus (Cardós): Roca Espana, Pic de Mariola, Pic de Montarenyo, Roc de l'Estany Xic

September 6, 2023
September 2023

near Tabescán, Catalunya (España)

Sortida als cims que envolten l'estany de Mariola: Roca Espana, Pic de Mariola, Pic de Montarenyo i Roc de l'Estany Xic.
A excepció de l'accés a l'estany de Mariola, tota la ruta per les crestes és per un entorn d'alta muntanya on cal saber progressar sense camins, fent algunes grimpades i sortejant obstacles. Tècnicament no és gaire complicat, però hi ha trams amb molta exposició i pendents forts. Mireu les fotografies associades als waypoints per fer-vos una idea del què esperar.

L'excursió la podem dividir en tres parts: Roca Espana, cresta Mariola - Montarenyo, Roc de l'Estany Xic. Podeu decidir fer-ne una, dues o totes com a la ruta. De totes maneres, si només us interessa fer un puja-baixa a la Roca Espana o al Roc de l'Estany Xic, us recomano llegir l'apartat corresponent per a tenir una millor idea de l'itinerari més senzill.

Roca Espana

La majoria de tracks (tampoc n'hi ha masses) que pugen a la Roca Espana ho fan des del coll de la Ribereta, on s'hi pot arribar rodejant l'estany de Mariola. Per exemple, aquest track d'en Josep de Tera: https://ca.wikiloc.com/rutes-alpinisme/pleta-palomera-quanca-roca-espana-2542-m-pic-de-mariola-2663-m-i-pic-de-montarenyo-punta-sw-2623-m-48451200 o aquest de Serafina de Mas: https://ca.wikiloc.com/rutes-alpinisme/roc-de-lestany-xic-2491-m-i-roca-espana-2543-m-des-de-pleta-palomera-tavascan-38905993.
Com ens agraden massa les circulars, seguim la proposta d'en Joan Ramon Segura descrita al seu blog i que puja pel sud: http://excursionsdeljoanramon.blogspot.com/2019/06/roca-espana-roca-estimada.html

Havent fet la travessa S-N podem donar alguns comentaris personals: la pujada pel sud és molt dreta, però més senzilla i menys sensació de buit. En canvi, la cresta nord té trams on avancem per lleixes estretes, de roca o herba, amb tota la caiguda al costat, no apta per a gent a qui li afecti l'exposició. Això no vol dir que baixar pel sud, per on hem pujat, sigui tasca senzilla. Possiblement no i sigui preferible baixar per la cresta N com fem, ja que són desgrimpades, mentre que pel sud és un pendent molt costerut sense agafadors bons i una relliscada ens faria baixar lliscant fins l'estany...

Cresta Mariola - Montarenyo

Aquesta està prou ressenyada a molts altres tracks. Així que us recomano la seva lectura.
Per exemple, el d'en Josep de Tera té moltes fotografies i un bon text que l'acompanya: https://ca.wikiloc.com/rutes-alpinisme/pic-de-mariola-2663-m-i-pics-de-montarenyo-punta-sw-2623-m-i-punta-ne-2618-m-des-de-la-pleta-palome-34070947
O el d'en Daniarkansas, més recent: https://ca.wikiloc.com/rutes-alpinisme/pic-de-mariola-100-cims-feec-pic-de-muntanyola-i-pic-de-montarenyo-des-de-quanca-114291551

Com a resum molt ràpid: des del coll no sembla senzill per on pujar al Mariola. Cal anar fent el costerut pendent cap a la base de les parets fins veure una canaleta en diagonal ascendent a la nostra dreta, per on ens enfilarem a la carena sud del Mariola. Entre el Mariola i el Montarenyo anirem seguint majoritàriament la cresta. Alguns obstacles els podem evitar, normalment pel vessant nord.

Roc de l'Estany Xic

El que inicialment ens va semblar el cim més dur del dia, al final resulta que té una via normal senzillíssima i que no havíem vist feta per cap altre track! Ens hi vam fixar mentre pujàvem a la Roca Espana, una diagonal herbada sota la cresta. Si podíem arribar-hi des del cim, baixaríem sense cap problema! I efectivament, la cresta sud del Roc no té cap dificultat fins enllaçar amb aquesta ampla vira, herbada i còmoda. De totes maneres, cal anar amb compte de no relliscar ja que està ubicada sobre un ressalt rocós. Però per temps sec, ofereix una via molt senzilla al cim i menys costeruda que les canals que fan a molts altres tracks anteriors.
Per exemple, ens van servir d'informació:
- Per la cara nord seguint la ressenya d'en Joan Ramon: http://excursionsdeljoanramon.blogspot.com/2018/07/roc-de-lestany-xic-un-nom-lleig-per-un.html
Ell mateix ja comenta que segurament hi ha passos més senzills a l'esquerra d'on hi puja, cosa que farem nosaltres.
- Per la canal W al nord del cim. És per on baixa en Joan Ramon (veure enllaç anterior) i per on puja Serafina de Mas: https://ca.wikiloc.com/rutes-alpinisme/roc-de-lestany-xic-2491-m-i-roca-espana-2543-m-des-de-pleta-palomera-tavascan-38905993
Aquest darrer baixa per una altra canal al sud del cim, diu que molt dreta a la descripció.
- eliesteo fa dues canals de la cara oest, pujant per una al sud del cim (no sembla la mateixa que la de Serafina) i baixant per on ho fa també en Joan Ramon (i per on puja Serafina): https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/roc-de-lestany-xic-des-de-la-pleta-palomera-pallars-sobira-53160620

I què hem fet nosaltres? La pujada nosaltres la fem intentant seguir la nostra circular, per tant des de l'estanyet de Montarenyo un cop hem baixat del cim homònim. Per tant, la ressenya d'en Joan Ramon seria la més similar... però ens ho anem mirant mentre ens apropem i no ens acaba d'agradar l'aspecte dels ressalts d'aquesta cara que sembla fer la ruta d'en Joan Ramon. En canvi, veiem una opció que sembla més senzilla tot i el pendent: fer una Z herbada fins sortir a la cresta est de l'avantcim, la punta de 2465m sobre la canal on coincideixen els tres tracks enllaçats anteriorment. Un cop arribem a la cresta aquesta, la roca es torna molt podrida i exposada fins a l'avantcim aquest de 2465m... El company va preferir baixar uns metres per l'altre costat i remuntar la part superior de la canal herbada a llevant del collet sota el bony 2465, és a dir, l'oposada a la que pugen la resta de tracks. Arribats al collet 2453,7m, una grimpada per blocs més francs i després una cresta caminant ens deixa al cim.

Per baixar seguim la carena sud del Roc de l'Estany Xic, que és ampla i no presenta dificultats, fins que aquesta comença a orientar-se cap a l'esquerra (Est) cap a la cota 2350m. És aquí on hem de girar a la dreta per agafar la feixa herbada senzilla que comentem, en direcció als blocs/tartera. Creiem que aquesta via és la millor opció de descens del cim, i podria ser la via normal si només es vol fer un puja-baixa. Mireu les fotogragies i croquis.

TEMPS TOTAL: 8h 30

Dret, herbós

Canal

Cresta descomposta

Millor: per sota i canal

Punta N

Coll

Roc de l'Estany Xic

Bony rocós

Ampla feixa herbada

Enllaç a sender

• Photo of Serafina de Mas
    Serafina de Mas Sep 14, 2023

Molt ben documentat i molt bones aportacions.

• Photo of osukarusan
    osukarusan Sep 15, 2023

Gràcies pel comentari! Esperem que sigui d'utilitat per fer descobrir aquests cims més abandonats però ben xulos.