Photo ofPirineus (Aigüestortes): Pala Alta de Sarradé, Crestes Barrades, Colieto, Contraix i Sarradé Photo ofPirineus (Aigüestortes): Pala Alta de Sarradé, Crestes Barrades, Colieto, Contraix i Sarradé Photo ofPirineus (Aigüestortes): Pala Alta de Sarradé, Crestes Barrades, Colieto, Contraix i Sarradé

September 6, 2023
September 2023

near Boí, Catalunya (España)

Repòquer de 2900 al parc d'Aigüestortes: Pala Alta de Sarradé, Crestes Barrades, Colieto, Contraix i Sarradé.

Les Crestes Barrades i els Crestalls de Colieto no apareixen llistats al llibre "Els 2.900 de Catalunya" de Víctor de Mas Canals. En Pako Sánchez, al llibre "Crestas pirenaicas vol. 2", itinerari 17 "Cresta de la Pala Alta a la Punta Alta" menciona el Vértice Colieto-Barrades on la cresta canvia de direcció, on jo he posat el waypoint Crestes Barrades 2970m. Tant els mapes ICGC com Alpina es limiten a anomenar amb Crestes Barrades i Crestalls de Colieto a les crestes cap al SW i NW d'aquest vèrtex, respectivament, sense anomenar cap cim concret. Tanmateix, si 10 tristos metres serveixen per llistar tresmils, per què no el cim de les Crestes Barrades (2970m, 83m de prominència) o els de Colieto (2969m amb 40m de prominència, 2946m amb 49m de prominència)? Fins i tot segons els criteris dels Alps (30m de prominència) es considerarien cotes independents.

Divagacions apart sobre quants cims/cotes/puntes de 2900m es fan en aquesta ruta (entre 3 i 9 segons el gust de qui miri el mapa), és una ruta molt exigent. Tant per la distància, el desnivell, algunes dificultats tècniques, i la duresa del terreny (hores i hores per blocs, blocs, blocs i més blocs... ja he dit que hi ha molts blocs?).
Podríem plantejar-nos escurçar una mica distància i desnivell amb els taxis fins a l'estany de Llebreta, però això només ens reduirà un parell d'hores, les úniques que són comodes. A més, degut als seus horaris adaptats a turistes i no a muntanyencs, acabaríem fent o l'anada o la tornada a peu de totes maneres.

RESSENYA

Fins l'estany de Sarradé trobem pals grocs. A partir d'allà seguim fites per superar un mur a la dreta orogràfica de la desembocadura de l'estany. Després creuem un caos de blocs i pugem una pala herbada per anar a buscar la canal d'accés a la pala de la Pala Alta... Podem avançar per diversos llocs de la pala, nosaltres ho fem prop de la cresta fins al cim.

De la Pala Alta a l'avantcim 2975m és on trobarem els passos més delicats. Algunes desgrimpades de II al principi, seguides d'un curt pas lateral bastant exposat.

Les crestes barrades mantenen la tònica del dia de blocs mitjans i grans, però ja més senzill. Si no volem fer el cim 2970m i els Colieto, podem traçar una diagonal directament des del coll entre les cotes 2948 i 2970 de les Crestes Barrades fins al Coll de Colieto, per sota del cim 2970m pel vessant sud (Sarradé). Si volem fer els Colieto, pujarem al cim 2970m de les Crestes Barrades, baixarem a la bretxa entre aquest i el primer Colieto, i ens enfilarem una mica a l'esquerra de la cresta. Després seguirem cap al següent progressant uns metres sota la cresta per l'esquerra (vessant estany Gelat) fins al collet per on ens enfilarem a la cota 2939m. Fàcilment assolim la següent, la 2946m. A partir d'aquí, segons la ressenya d'en Pako, la cresta es complica i de totes maneres ja on hi ha cap punta més destacada, així que torno a les Crestes Barrades flanquejant per sota els Crestells de Colieto.

Del coll de Colieto ens enfilem al Contraix per l'aresta SW. Alguns blocs grans i grimpades una mica atlètiques, tot i que fàcils, ens fan suar una mica. Es nota ja el cansanci acumulat. La baixada del Pic de Contraix al coll de Sarradé, per l'aresta sud o SE, ens sembla més senzilla. A tenir en compte aquells que només vulgueu fer el contraix. També es pot accedir a aquest coll des de l'estany de Contraix.

La pujada al Sarradé es fa seguint la cresta, o prop d'aquesta, sense gaire complicacions. Al track veureu que a la tornada passo uns metres per sota. Això és perquè vaig baixar del cim una mica cap al sud per fer una cota addicional que ens obre una mica la vista cap al S, i al tornar vaig voler evitar les remuntades. Es pot fer (de fet, bona part de la pala no ofereix dificultats) però millor si seguiu com a la pujada.

El retorn fins l'estany de Sarradé manté la temàtica del dia: blocs! Ara, però, seguint algunes fites de tant en tant. La canal sota la bassa de Sarradé impressiona més que no pas és difícil, es baixa prou bé.

Durant la tornada, encara tinc un xic d'energies per remuntar uns metres fins l'ermita de Sant Nicolau, per tal d'evitar la pista... En canvi, a la Palanca de Pei decidim anar a buscar la pista dels taxis, ja que si creuem el pont i fem el camí, ja sabem de l'anada que té algun petit puja-baixa, mentre que la pista és tot pla i avall...

Arribem a l'aparcament moltes hores després. Cansats però satisfets de la matada que acabem de fer...