Pica d'estats, Verdaguer, Coma de Riufred i Montcalm

Photo ofPica d'estats, Verdaguer, Coma de Riufred i Montcalm Photo ofPica d'estats, Verdaguer, Coma de Riufred i Montcalm Photo ofPica d'estats, Verdaguer, Coma de Riufred i Montcalm

October 6, 2022
October 2022

near Marc, Occitanie (France)

Pica d'estats per l’Ariege.
Aparcarem el cotxe a l'ultima corba abans del poble de l'Artigue on trobem una central elèctrica.
Avui trobem pocs cotxes dons som a finals de temporada i en un dia de treball.
Sortim del aparcament com sempre de fosc i pugem a la carretera i al entra al revol trobem una edificació i ja tenim el camí que hem de seguir hi ha un gran rètol indicador.
Aquesta sortida no té cap mena de pèrdua, tot l'itinerari està marcat amb EL GR. I senyals de color groc.
Comencem a caminar pel costat del riu, però ràpidament guanyem alçada i el riu en seguida queda bastant avall.
Durant la primera hora la farem per mig del bosc. A la sortida del bosc trobem a la nostra esquerra el Orri de Nauzère una petita cabana de pedra i una mica més endavant Els Orris de Basurs aquets queden a la nostra dreta i per sota nostre Poc desprès que s'acabi, trobem una cruïlla de camins. Els dos camins tenen senyals grogues, per tant podem tria el que més ens interessa. Nosaltres triem per pujar el de la dreta i baixarem pel de la esquerra que passa pel Estany de Sourd.
Un cop arribats al refugi a 2.246 metres que hem tardat 2 hores i quart i ja portem 1.100 metres de desnivell positiu, continuem seguint les senyals grogues i GR pendent amunt.

Un xic abans de l'Estany d'Estats a 2.400 metres, cal estar alerta i seguir be les senyals ja que hi ha un camí que baixa fins l'estany. Si agafem aquest últim, el desnivell per arribar a l'Estany de Montcalm, serà molt més gran.
A partir d'aquest segon estany el del Montcalm a 2557 metres, no hi ha cap problema per seguir el camí fins al cim.
Comencem a trobar neu i tenim d’anar en precaució, doncs esta glaçada.
Trobem un altre llac el de la Cometa a 2900 metres el vordejem i seguim pujant.
En aquesta sortida podem realitzar 4 cims de mes de 3000 metres. A questa vegada comencem per el Montcalm que no el veiem, el nou cim el Cap de la Coma de Riufred, la Pica d'Estats, i a 10 minuts tenim el Pic Verdaguer.
Pujant al primer cim el Montcalm de 3.077 metres ja tenim a prop el primer 3000.
Ja tenim a la vista gaire be tots els 3000 de la Pica, només falta el Rodo de Canal Bona, Punta Gabarró, Pica, Verdaguer i el Sotllo.
Baixem fins el Coll de Riufred i pugem al Cap de la Coma de Riufred.
Un cop al Cap de la Coma de Riufred de 3.042 metresja veiem cada cop mes pròxim i possible fer els altres dos cims.
Continuem per l’aresta fins el coll que ja puja a la Pica queden 200 metres.
Arribem a la Pica d’Estats el cim principal i el més alt de Catalunya de 3.143 metres, contens anem a per el últim, però amb molta cura, doncs trobem moltes plaques de gel.
Estany d’Estats i el de Sotllo per la via clàssica i catalana
Una petita pujada i ja tenim el Verdaguer de 3.125 metres, veiem to el recorregut fet i els cims que hem pujat, ara si ja tenim els nostres objectius fets, però queda lo mes feixuc la baixada
Per tornar al refugi, agafarem el mateix camí de pujada i aprofitant alguna pala de neu.
Un cop al refugi mengem una mica, doncs ja son les 4 de la tarda i des de el mati que gairebé no havíem menjat res i bevem una coca cola de muntanya boníssima.
Agafarem el camí que surt de darrera el refugi i baixa cap a l'Estany Sourd, per nosaltres millor camí que per el quin em pujat.
Un cop al Estany continuem baixant fins a trobar l'encreuament que hi ha prop del bosc i d'aquí pel camí conegut fins al cotxe.
Al tractar-se d'una sortida llarga i amb un desnivell important, en total hem estat gairebé 12 hores 19 Km. 400 metres i un desnivell positiu de 2250 metres és recomanable realitzar-la en dos dies, fent nit al refugi, o acampant al seus voltants. Si el primer dia es pujar una mica més i no està nevat, hi ha un lloc per acampar al costat de l'Estany de Montcalm.
En cas que vulgueu dormir al refugi, penseu a reservar les places amb antelació que sinó, no tindreu lloc.