Photo ofPic de Tristaina (100 Cims). Ruta circular Estanys i Pic de Tristaina (2878 m), des d'Ordino Arcalis (Andorra) Photo ofPic de Tristaina (100 Cims). Ruta circular Estanys i Pic de Tristaina (2878 m), des d'Ordino Arcalis (Andorra) Photo ofPic de Tristaina (100 Cims). Ruta circular Estanys i Pic de Tristaina (2878 m), des d'Ordino Arcalis (Andorra)

September 22, 2020
September 2020

near El Serrat, Ordino (Andorra)

[CAT] + [ES]

>> Català:

Andorra compta amb 65 cims de més 2500 m. d'altura i el pic que ostenta la primera posició d'aquesta llista és el Comapedrosa amb 2942 msnm.
Una bona part d'aquests cims constitueixen la barrera natural que fa de frontera entre els dos estats que envolten el Principat.

El pic que ens ocupa l'atenció en aquesta ocasió no és una excepció. Es tracta del Pic de Tristaina, que amb els seus 2878 m. d'altitud presideix una de les valls més boniques d'Andorra, el Circ de Tristaina.

El pic de Tristaina està inclòs en la llista/repte dels "100 Cims" de la FEEC.

En aquesta proposta de senderisme/alpinisme farem una visita integral als quatre Estanys de Tristaina i el Pic de Tristaina en una ruta circular.

La ruta comença en la mateixa estació d'Esquí d'Ordino Arcalis, en la Coma d'Arc, on disposem d'un ampli aparcament així com de serveis de restaurant i cafeteria amb terrasses.
No és possible arribar en cotxe fins aquest lloc a l'hivern quan la neu talla la carretera d'accés que no netegen.

Per anar escalfant, el primer tram ja és de pujada fins arribar al collet on gaudirem de bones vistes a dues bandes. En aquest recorregut trobareu un curt tram rocós equipat amb una cadena per a agafar-se (no és perillós).
Ja veiem el Circ de Tristaina, la silueta de l'Estany del Mig i al fons el gran protagonista de la jornada, el Pic de Tristaina.

Una suau baixada i arribarem a una cruïlla de camins senyalitzada, a l'esquerra el camí a l'Estany de Creussans i el camí que voreja el Circ de Tristaina. Continuem baixant fins arribar al desviament cap el Primer Estany, a la dreta.
Una curta baixada més i arribarem a aquest bonic estany envoltat de muntanyes.
Li donarem la volta i continuarem per la dreta i amunt en direcció a la Llacuna Superior. En aquest camí tindrem unes bones vistes dels tres estanys.

Arribem a la Llacuna Superior, on comencen els camins de pujada al Refugi de l'estany Forcat, Port de l'Albeille i Pic de Tristaina.
La majoria de visitants giren cua en aquest lloc i segueixen la ruta circular, ara de baixada per a visitar la resta dels estanys.
Nosaltres tenim l'objectiu més amunt, a 2887 m., o sigui que ens queden 465 m. de desnivell+ per fer el cim.

Trobareu la ruta ben senyalitzada, amb rètols i marques de pintura groga que ens indiquen en tot moment el camí. En més d'una ocasió veureu un avís alertant-nos que el grau de dificultat és "Molt Difícil" i amb risc de caiguda, teniu-lo en compte, no és cap broma.
Arribareu a una bifurcació on un pal de direccions diu "1h 05min Pic de Tristaina (2878 m)", per l'esquerra i "Pic de Tristaina (2878 m) 1h", per la dreta. Hem triat la més curta però la més costeruda també, la de la dreta.
Des d'aquest punt ens queden 403 m. de desnivell+ en just un quilòmetre de distància, una pujada amb un desnivell del 40%.

El darrer tram (uns 100 m. verticals), és rocós i força vertical, tindrem que grimpar. No és molt difícil però compte, pot ser perillós en cas de caiguda. Assegureu bé peus i mans i aneu poc a poc.
Com anècdota, darrera meu pujaven dos francesos de 35 i 45 anys aprox. Quan van veure la grimpada van abandonar i van girar cua cap a baix.

Després de la grimpada arribarem al collet i carena fronterera, on trobarem una gran fita de pedres. El cim ens queda darrera d'aquesta fita, només uns pocs metres més!

Com ja és habitual en quasi tots els pics d'Andorra, miris on miris, les vistes són impressionants, gaudiu-les!

La tornada la farem desfent el mateix camí. De nou, compte en la grimpada i baixada de fort desnivell.
Farem la resta del circuit visitant els Estanys de més Amunt i del Mig, amb unes aigües tan cristal.lines com fredes. Gaudiu de la pau d'aquest entorn que sembla màgic.

Pujarem al Collet de la Coma del Forcat i només ens quedarà el camí de baixada fins l'aparcament.

En els waypoints i peu de les fotos trobareu més informació d'interés, consulteu-la! (en la versió web per a ordinadors, no disponible en la versió per a mòbils).

Espero us agradi aquesta proposta i si la feu, ja ens comptareu la vostra experiència.

Salut i muntanya!

>> Castellano:

Andorra cuenta con 65 cumbres de más 2500 m. de altura y el pico que ostenta la primera posición de esta lista es el Comapedrosa con 2942 msnm.
Una buena parte de estas cumbres constituyen la barrera natural que hace de frontera entre los dos estados que rodean el Principado.

El pico que nos ocupa la atención en esta ocasión no es una excepción. Se trata del Pic de Tristaina, que con sus 2878 m. de altitud preside uno de los valles más bonitos de Andorra, el Circ de Tristaina.

El pico de Tristaina está incluido en la lista/reto de los "100 Cims" de la FEEC.

En esta propuesta de senderismo/alpinismo haremos una visita integral a los cuatro Estanys de Tristaina y el Pic de Tristaina en una ruta circular.

La ruta empieza en la misma estación de Esquí de Ordino Arcalis, en la Coma d'Arc, donde disponemos de un amplio aparcamiento así como de servicios de restaurante y cafetería con terrazas.
No es posible llegar en coche hasta este lugar en invierno cuando la nieve corta la carretera de acceso que no limpian.

Para ir calentando, el primer tramo ya es de subida hasta llegar al collado donde disfrutaremos de buenas vistas a dos bandas. En este recorrido encontraréis un corto tramo rocoso equipado con una cadena para cogerse (no es peligroso).
Ya vemos el Circ de Tristaina, la silueta de l'Estany del Mig y al fondo al gran protagonista de la jornada, el Pic de Tristaina.
Una suave bajada y llegaremos a un cruce de caminos señalizada, a la izquierda el camino al Estany de Creussans y el camino que bordea el Circ de Tristaina. Continuamos bajando hasta llegar al desvío hacia el Primer Estany, a la derecha.
Una corta bajada más y llegaremos a este bonito lago rodeado de montañas.
Le daremos la vuelta y continuaremos por la derecha y arriba en dirección a la Llacuna Superior. En este camino tendremos unas buenas vistas de los tres lagos.

Llegamos a la Llacuna Superior, donde empiezan los caminos de subida al Refugi de l'Estany Forcat, Port de l'Albeille y Pic de Tristaina.
La mayoría de visitantes dan la vuelta en este lugar y siguen la ruta circular, ahora de bajada para visitar el resto de los lagos.
Nosotros tenemos el objetivo más arriba, a 2887 m., o sea que nos quedan 465 m. de desnivel+ para hacer la cumbre.

Encontraréis la ruta bien señalizada, con letreros y marcas de pintura amarilla que nos indican en todo momento el camino. En más de una ocasión veréis un aviso alertándonos que el grado de dificultad es "Muy Difícil" y con riesgo de caída, tenedlo en cuenta, no es ninguna broma.
Llegaréis a una bifurcación donde un palo de direcciones dice "1h 05min Pic de Tristaina (2878 m)", por la izquierda y "Pic de Tristaina (2878 m) 1h", por la derecha. Hemos elegido la más corta pero la más empinada también, la de la derecha.
Desde este punto nos quedan 403 m. de desnivel+ en justo un kilómetro de distancia, una subida con un desnivel del 40%.

El último tramo (unos 100 m. verticales), es rocoso y bastante vertical, tendremos que trepar. No es muy difícil pero cuidado, puede ser peligroso en caso de caída. Asegurad bien pies y manos e id poco a poco.
Como anécdota, detrás mío subían dos franceses de 35 y 45 años aprox. Cuando vieron la trepada abandonaron y se dieron media vuelta hacia bajo.

Después de la trepada llegaremos al collado y carena fronteriza, donde encontraremos un gran hito de piedras. La cumbre nos queda detrás de este hito, solo unos pocos metros más!

Como ya es habitual en casi todos los picos de Andorra, mires donde mires, las vistas son impresionantes, disfrutadlas!

La vuelta la haremos deshaciendo el mismo camino. De nuevo, cuidado en la destrepada y bajada de fuerte desnivel.
Haremos el resto del circuito visitando los Estanys de més Amunt y del Mig, con unas aguas tan cristalinas como frías. Disfrutad de la paz de este entorno que parece mágico.

Subiremos al Collet de la Coma del Forcat y solo nos quedará el camino de bajada hasta el aparcamiento.

En los waypoints y pie de las fotos encontraréis más información de interés, consultadla! (en la versión web para ordenadores, no disponible en la versión para móviles).

Espero os guste esta propuesta y si la hacéis, ya nos contaréis vuestra experiencia.

Salud y montaña!

PictographCar park Altitude 0 ft

Inici ruta. Coma d'Arc (2235 m)

Ens trobem en l'aparcament de les instal.lacions d'esquí de Ordino Arcalís, punt de sortida de la ruta.

Photo ofVista del camí i de l'entorn (2253 m) Photo ofVista del camí i de l'entorn (2253 m) Photo ofVista del camí i de l'entorn (2253 m)

Vista del camí i de l'entorn (2253 m)

Photo ofCollet de la Coma del Forat (2321 m) Photo ofCollet de la Coma del Forat (2321 m) Photo ofCollet de la Coma del Forat (2321 m)

Collet de la Coma del Forat (2321 m)

Vista del Estany Primer (2312 m)

PictographLake Altitude 7,565 ft
Photo ofEstany Primer de Tristaina (2260 m) Photo ofEstany Primer de Tristaina (2260 m) Photo ofEstany Primer de Tristaina (2260 m)

Estany Primer de Tristaina (2260 m)

PictographBridge Altitude 7,549 ft

Photo ofGirem a la dreta, camí cap amunt (2260 m) Photo ofGirem a la dreta, camí cap amunt (2260 m) Photo ofGirem a la dreta, camí cap amunt (2260 m)

Girem a la dreta, camí cap amunt (2260 m)

Photo ofVista als Estanys Primer i del Mig (2322 m) Photo ofVista als Estanys Primer i del Mig (2322 m) Photo ofVista als Estanys Primer i del Mig (2322 m)

Vista als Estanys Primer i del Mig (2322 m)

Photo ofVista als tres Estanys de Tristaina (2350 m) Photo ofVista als tres Estanys de Tristaina (2350 m) Photo ofVista als tres Estanys de Tristaina (2350 m)

Vista als tres Estanys de Tristaina (2350 m)

Portem 60 min

Photo ofFita de pedres i recomanació (2423 m) Photo ofFita de pedres i recomanació (2423 m) Photo ofFita de pedres i recomanació (2423 m)

Fita de pedres i recomanació (2423 m)

Important. Una mica més endavant d'aquesta fita de pedres de la foto trobareu un pal indicador que diu: "Pic de Tristaina (2878 m) 1h 20 min". Veureu que el track de la ruta no segueix aquest camí i gira a la dreta, cap a la Llacuna Superior i el brollador per a agafar aigua (dóna una mica més de volta). Si no voleu fer aquesta volta, seguiu les indicacions del pal indicador i en poca estona retrobareu el track de la ruta de nou.

PictographLake Altitude 8,128 ft

Llacuna Superior (2439 m)

PictographLake Altitude 8,152 ft

Petita llacuna (2450 m)

Aquesta no té nom ni apareix en els mapes

Punt d'aigua. Brollador (2457 m)

M'he desviat una mica del camí i desplaçat fins aquest punt per a proveir-me d'aigua pura i cristal.lina, en el punt on brolla l'aigua entre les roques

PictographCampsite Altitude 8,188 ft

Un lloc per a pernoctar (2480 m)

Coll mirador (2487 m)

Photo ofCruïlla i vista 360º des d'aquest punt (2475 m) Photo ofCruïlla i vista 360º des d'aquest punt (2475 m) Photo ofCruïlla i vista 360º des d'aquest punt (2475 m)

Cruïlla i vista 360º des d'aquest punt (2475 m)

Ens trobem en una bifurcació de camins identificats en un pal de direccions. El camí de l'esquerra va al Refugi de l'Estany Forcat i al Pic de Tristaina. El camí de la dreta al Pic de Tristaina també. Aquest és l'escollit per a fer l'ascensió.

PictographRisk Altitude 8,802 ft

Benvinguts al punt groc! (2650 m)

A partir d'aquest punt no deixeu de seguir marca de pintura groga que ens conduirà fins el cim. Sense aquesta ajuda el camí és força perdedor, en especial en la zona de grimpada per la roca.

PictographRisk Altitude 9,252 ft

Comença la grimpada (2785 m)

Photo ofVista enrere de la grimpada (2808 m) Photo ofVista enrere de la grimpada (2808 m) Photo ofVista enrere de la grimpada (2808 m)

Vista enrere de la grimpada (2808 m)

Photo ofArribem al collet. Fita de pedres (2826 m) Photo ofArribem al collet. Fita de pedres (2826 m) Photo ofArribem al collet. Fita de pedres (2826 m)

Arribem al collet. Fita de pedres (2826 m)

Ja es veu el cim darrera de la fita!

Cim del Pic Tristaina (2878 m)

Photo ofCamí de retorn, vista enrera (2432 m) Photo ofCamí de retorn, vista enrera (2432 m) Photo ofCamí de retorn, vista enrera (2432 m)

Camí de retorn, vista enrera (2432 m)

PictographLake Altitude 8,124 ft

Photo ofGirem a la dreta cap a baix (2418 m) Photo ofGirem a la dreta cap a baix (2418 m) Photo ofGirem a la dreta cap a baix (2418 m)

Girem a la dreta cap a baix (2418 m)

Photo ofCamí de baixada a l'Estany de més Amunt (2330 m) Photo ofCamí de baixada a l'Estany de més Amunt (2330 m) Photo ofCamí de baixada a l'Estany de més Amunt (2330 m)

Camí de baixada a l'Estany de més Amunt (2330 m)

PictographLake Altitude 7,656 ft

Estany del Mig (2295 m)

Photo ofVista enrera a l'Estany del Mig (2298 m) Photo ofVista enrera a l'Estany del Mig (2298 m) Photo ofVista enrera a l'Estany del Mig (2298 m)

Vista enrera a l'Estany del Mig (2298 m)

Photo ofCollet de la Coma del Forat amb el Pic Tristaina de fons (2310 m) Photo ofCollet de la Coma del Forat amb el Pic Tristaina de fons (2310 m) Photo ofCollet de la Coma del Forat amb el Pic Tristaina de fons (2310 m)

Collet de la Coma del Forat amb el Pic Tristaina de fons (2310 m)

Photo ofFinal ruta. Pàrquing Coma d'Arc (2235 m) Photo ofFinal ruta. Pàrquing Coma d'Arc (2235 m) Photo ofFinal ruta. Pàrquing Coma d'Arc (2235 m)

Final ruta. Pàrquing Coma d'Arc (2235 m)