Peña de las 10, 11 y Mediodía

June 16, 2023
June 2023

near Plan, Aragón (España)

La Peña de las 10 ( 2568m), de las 11 ( 2658m) i la del mediodía ( 2465m) limiten per la vessant nord el massís del Cotiella.
Reben aquest nom en funció del moment del dia en què el sol les ilumina.
Durant molt segles havia servit d'orientació per el habitants de la Vall de Chistau.
Són un gran mirador dels Pirineus: Bachimala- Culfredas, Maladetas, Posets, tres serols, Punta Suelza.. Entre moltes altres.
L'altre gran atractiu que té la ruta, és l'ibon de Plan.
Considerat com un dels més bonics dels Pirineus, són nombroses les llegendes que s'hi expliquen.
La més coneguda és que la nit de Sant Joan les persones d'ànima pura, si es mullen la cara veuran una bella mora dançant.
L'itinerari és parcialment circular i comença a Plan.
Des d'aquí hem de seguir les indicacions cap a ibón de Plan. Tot el camí està perfectament senyalitzat.
Un cop visitat, hem de retrocedir i seguir cap al refugi d'Armeña ( GR-15).
Hem d'estar pendents i el primer encreuament hem de deixar el GR i seguir les fites en direcció a la Peña del Mediodía.
No hi ha un camí idoni. Tot és tartera on dones un pas endavant i dos endarrere.
Tot i amb això la pedra és força estable.
Just abans d'arribar, tenim una canal on serà necessari l'ús de les mans per poder progressar.
Desde el primer cim, no hi ha pèrdua.
S'ha de resseguir tota la carena.
Tret d'algun tram molt puntual, tota es fa caminant.
Per la tornada, un cop hem arribat a la Peña de les 10, hem de seguir en direcció a la punta sud.
El primer monticle de pedres es l'inici del camí cap al coll de l'ibón.
Està força ven marcada. Hem d'anar tirant cap a l'esquerra.
Un cop arribem al coll, seguim el camí de la dreta per tornar fins l'ibón de Plan. La senyalització no està.
La primera part del camí és molt fàcil d'avançar però a mesura que ens acostem, tindrem terreny caòtic on trobarem grans blocs de pedres que haurem de superar.
Quan arribem a l'ibón només haurem de desfer el camí per tornar el punt d'inici.

Nota: La ruta no té dificultats tècniques remarcables, tret d'algun tram molt puntual on serà necessari l'ús de les mans per poder progressar.
La ruta està fet en sentit contrari a les agulles del rellotge.
L'he fet així perquè preferia fer la pedrera en pujada.
Com es veurà també, en l camí de tornada, abans d'arribar a l'ibón, m'he desviat en un parell d'ocasions per recollir aigua.
Per últim, a la Peña de les 11, quan ja estàs arribant, les fites et fan perdre força altura.
Recomano obviar-les i seguir tot el tram per carena.

21.9km i 1730D+. IBP: 174. Temps en moviment 9h10 minuts.