Ορθοπλαγιά Φαφούτα-Κούτπας (κυκλική με ΣΕΟ Πάτρας «Ωλενός»)

Photo ofΟρθοπλαγιά Φαφούτα-Κούτπας (κυκλική με ΣΕΟ Πάτρας «Ωλενός») Photo ofΟρθοπλαγιά Φαφούτα-Κούτπας (κυκλική με ΣΕΟ Πάτρας «Ωλενός») Photo ofΟρθοπλαγιά Φαφούτα-Κούτπας (κυκλική με ΣΕΟ Πάτρας «Ωλενός»)

May 8, 2022
May 2022

near Áno Áyios Vlásios, West Greece (Greece)

WWW.KATELANOS.BLOGSPOT.GR

Ορθοπλαγιά Φαφούτα-Κούτπας κυκλική (με ΣΕΟ Πάτρας «Ωλενός»)

Η καταγραφή της διαδρομής αρχίζει λίγο μετά τα τελευταία σπίτια του χωριού, από τον ασφαλτόδρομο που οδηγεί στα Σοβολακίτικα και στις εγκαταστάσεις της κατασκήνωσης της «Χριστιανικής Ένωσης Αγρινίου» και αποτελεί τμήμα του σηματοδοτημένου μονοπατιού «Κεντρική πλατεία Αγίου Βλασίου-Προφήτης Ηλίας-Κούτπας». Στο σημείο εκκίνησης Κουλούρι (αναζητήστε στο google maps) υπάρχει ξύλινη ταμπέλα που υποδεικνύει την αρχή του μονοπατιού προς το εκκλησάκι του Προφήτη Ηλία και τις κορυφές του ομώνυμου βουνού, μια από τις οποίες είναι και η -άκρως εντυπωσιακή- Φαφούτα. Η σήμανση είναι κόκκινα σημάδια βαμμένα κατά μήκος ολόκληρης της διαδρομής, μέχρι την κορυφή του Κούτπα.

Το πρώτο τμήμα του μονοπατιού, ανηφορίζει άλλοτε αρκετά απότομα και άλλοτε πιο ήπια, μέσα σε πολύ πυκνό ελατόδασος. Σχεδόν 1χλμ μετά την εκκίνηση, συναντάμε την διακλάδωση του μονοπατιού, η οποία δεξιά οδηγεί προς την ορθοπλαγιά της Φαφούτας και αριστερά προς το εκκλησάκι. Κινούμαστε προς τα δεξιά και ανηφορίζουμε απότομα, φτάνοντας ακριβώς κάτω από την βόρεια βάση του πέτρινου όγκου του Προφήτη Ηλία, τον οποίο από εδώ και στο εξής παρακάμπτουμε έως ότου βρεθούμε στην δυτική πλευρά της Φαφούτας, στην βάση της ορθοπλαγιάς. Στο σημείο αυτό (2,1χλμ μετά την εκκίνηση), η σήμανση μάς υποδεικνύει ότι πρέπει να κινηθούμε ευθεία πάνω, μέσα σε απότομο λούκι με αραιή σήμανση. Από το σημείο αυτό και μέχρι την κορυφή της Φαφούτας είναι απαραίτητη η χρήση κράνους. Ακολουθούμε συνεχώς το λούκι και κινούμαστε άλλοτε μέσα σε αυτό και άλλοτε στα πρανή του, ανάλογα με τα εμπόδια. Περίπου στα μέσα της διαδρομής του λουκιού, συναντάμε απροσπέλαστο βράχινο εμπόδιο το οποίο παρακάμπτουμε από αριστερά, ακολουθώντας τα σημάδια και κινούμενοι μέσα σε υπέρ-αιωνόβιο δάσος από μαλόκεδρα. Ξαναμπαίνουμε στο λούκι -το οποίο γίνεται όλο και πιο φαρδύ- και στο τέλος του, κινούμαστε δεξιά. Εκεί συναντάμε το πιο εντυπωσιακό τμήμα της διαδρομής, καθώς έχουμε να σκαρφαλώσουμε αρκετά βράχια, πάντοτε με θέα προς τους χαώδεις, κάθετους γκρεμούς εκατοντάδων μέτρων, της Φαφούτας. Το έδαφος στο σημείο αυτό είναι πολύ σταθερό και τα περάσματα είναι ελάχιστα έως καθόλου εκτεθειμένα, οπότε δεν απαιτείται αναρριχητικός εξοπλισμός, παρά μόνο η εξοικείωση του αναβάτη σε βράχινα περάσματα καθώς απαιτείται η χρήση χεριών (scrambling) και η πιστή ακολούθηση της σήμανσης, αποφεύγοντας τις σχισμές των βράχων. Μετά από λίγα μέτρα βγαίνουμε στην κορυφογραμμή και στο τριγωνομετρικό κολωνάκι της κορυφής στα 1.568μ. υψόμετρο (3 ώρες μετά την εκκίνηση), απ’ όπου έχουμε υπέροχη θέα προς το υπόλοιπο Παναιτωλικό, την λίμνη Κρεμαστών και τα βουνά της Πίνδου.

Στη συνέχεια μετά την κορυφή μπορούμε να κινηθούμε (προαιρετικά) 300μ. νότια-νοτιοδυτικά μέσα από μη σηματοδοτημένο μονοπάτι (γιδόστρατα) μέχρι το χαρακτηριστικό σημείο θέασης ολόκληρης της νότιας άποψης της ορθοπλαγιάς. Έπειτα επιστρέφουμε προς τα πίσω και η διαδρομή κινείται σε γυμνό πεδίο, περνά από το εκκλησάκι του Προφήτη Ηλία (1.550μ) και συνεχίζει μέσω του σηματοδοτημένου μονοπατιού προς την κορυφογραμμή που οδηγεί στον Κούτπα. Παρακάμπτουμε τις προ-κορυφές του Κούτπα όπως αποτειπώνεται στην καταγραφή. Αφού βρεθούμε στην τελευταία από αυτές, συνεχίζουμε και βρισκόμαστε στην βάση της κορυφής του Κούτπα. Από το σημείο αυτό και μέχρι το διάσελο Κυνηγού είναι απαραίτητη η χρήση κράνους. Τραβερσάρουμε με προσοχή τη νοτιοδυτική και σαθρή πλαγιά του, ακολουθώντας πιστά την σήμανση στα βράχια. Στη συνέχεια συναντάμε το δυσκολότερο σημείο της ανάβασης, ένα πέρασμα (μήκους 3-4 μέτρων) με εσοχές για πατήματα, το οποίο απαιτεί σκαρφάλωμα στα βράχια με την χρήση των χεριών (scrambling). Το σημείο αυτό είναι εκτεθειμένο σε μεγάλο γκρεμό και η πρόσβαση ουσιαστικά γίνεται με ελεύθερη αναρρίχηση. Μετά το βράχινο πέρασμα, η διαδρομή τραβερσάρσει ακριβώς πάνω από αυτό και μέσω του σαθρού λουκιού ανεβαίνουμε στην κορυφή του Κούτπα (1.795μ.), 6,2 χλμ και 5 ώρες μετά την εκκίνηση (απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή στο λούκι λόγω πιθανών λιθοπτώσεων).Για την επιστροφή, κατεβαίνουμε από την κορυφή με προσοχή μέσω της νότιας κόψης (η σήμανση είναι πολύ παλιά και σχεδόν δεν διακρίνεται) στο διάσελο και τον οικισμό του Κυνηγού, παίρνουμε τον χωματόδρομο μήκους 7,5χλμ που κατηφορίζει προς Άγιο Βλάσιο και φτάνουμε πάλι στο σημείο εκκίνησης.
Πόσιμο νερό βρίσκουμε στον χωματόδρομο στην πέτρινη βρύση «Αρκουδόβρυση» (800μ. από το διάσελο του Κυνηγού).

Επισημαίνεται ότι πρόκειται για καθαρά ορειβατική διαδρομή και σε καμία περίπτωση δεν ενδείκνυται για αρχάριους, χωρίς να υπάρχει η εξοικείωση του αναβάτη σε βράχινα περάσματα. Προτιμήστε αυτή τη διαδρομή σε εποχές όπως το καλοκαίρι, η άνοιξη ή το φθινόπωρο, αποφεύγοντας ημέρες με υψηλή υγρασία ή περιόδους βροχοπτώσεων, καθώς σε αυτή την περίπτωση τα βραχώδη περάσματα στην ορθοπλαγιάς της Φαφούτας και η αναβαση-κατάβαση του Κούτπα θα είναι άκρως επικίνδυνα, λόγω αυξημένης ολισθηρότητας. Αν και η πηγή που συναντάμε στον χωματόδρομο, διαθέτει νερό όλο τον χρόνο, καλό θα ήταν να έχετε μαζί σας την απαραίτητη ποσότητα νερού, τουλάχιστον. Τέλος, η ακριβώς αντίστροφη διαδρομή -δηλαδή ανάβαση στον Κούτπα απο τον Κυνηγό, στην συνέχεια κατάβαση από αυτόν και κατάβαση από την ορθοπλαγιά της Φαφούτας- αν και δεν είναι απαγορευτική, δεν προτείνεται, διότι είναι αρκετά πιο δύσκολη και επικίνδυνη, ειδικά χωρίς την χρήση σχοινιού κατά το κατέβασμα στα δύσκολα περάσματα , τα οποία περιγράφηκαν παραπάνω.
ΠΡΟΣΟΧΗ: ΣΕ ΠΟΛΛΑ ΤΜΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΔΙΑΔΡΟΜΗΣ, ΥΠΑΡΧΕΙ ΜΕΓΑΛΟΣ ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΛΙΘΟΠΤΩΣΕΩΝ, ΕΙΔΙΚΑ ΓΙΑ ΠΟΛΥΠΛΗΘΕΙΣ ΟΜΑΔΕΣ. Δείξτε την απαραίτητη προσοχή και έχετε μαζί σας ορειβατικά κράνη. Ο κίνδυνος λιθοπτώσεων συνεχίζει να υπαρχει ακόμη και για μικρές ομάδες ορειβατών καθώς ενδέχεται να προπορεύονται άγρια ζώα.

Περισσότερες φωτογραφίες και βίντεο στο άρθρο μας: https://katelanos.blogspot.com/2022/05/anavasi-se-fafouta-kai-koutoupa-panaitolikou-me-seo-patras-olenos.html