مسیر قله بلند به چشمه اوبز-شهرستان زرقان-استان فارس

Photo ofمسیر قله بلند به چشمه اوبز-شهرستان زرقان-استان فارس Photo ofمسیر قله بلند به چشمه اوبز-شهرستان زرقان-استان فارس Photo ofمسیر قله بلند به چشمه اوبز-شهرستان زرقان-استان فارس

March 29, 2022

وضعیت آب و هوا : ابری -آفتابی
تعداد شرکت کنندگان : ۴ نفر اعضا ، ۲ نفر راهنمایان محلی
نوع وسیله نقلیه : سواری
تعداد چشمه ها در مسیر : ۲ عدد(چشمه آب بز و چشمه بیدی )
ارتفاع قله: ۲۴۷۳ متر
مختصات قله :
29˚42' 10.1" N 52°45' 56.5" E

کل مسافت پیموده شده در رفت و برگشت : ۱۹.۱۵ کیلومتر
✍️.شرح گزارش :
گذری بر پارک ملی بمو :
پارک ملی بمو در شمال استان فارس و در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی شهر شیراز با وسعت ۴۸۰۰هکتار قرار دارد و به وسیله جاده شیراز- اصفهان به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می گردد.
بخشی از پارک در شهرستان شیراز و بخشی در شهرستان زرقان قرار دارد. پارک ملی بمو شامل چندین رشته کوه است. از جمله کوه های زرقان ، سیاه ، بیها،چاه برفی، دهلیز، بالکی، میان ، بلند ، کل شیری ، پوزه انجیری،پر شمشیری، یورد بابا، ، شرره، لپویی ، آصف ، صوفیا، چاه آهنگر در شهرستان زرقان و رشته کوه های گل کوه ، کل چنار، کل بادام ، باجگاه،دره کوپی ، چرم های سفید ، خرفتخانه در شهرستان شیراز قرار دارند.
در میان تعدادی از این کوهها دشتهای باریکی قراردارند که دریکی از آنها جمعیت قابل توجهی از آهو مشاهده می شود. درتپه ماهورها ودامنه های کوهها قوچ ومیش زندگی می کنند وپرتگاههای صخره ای این پارک نیز زیستگاه مناسب بز و پازن وحشی است .هوای مطلوب همراه با بارندگی مناسب باعث رویش گیاهان متنوع دراین پارک گردیده است. چشمه های متعددی در این پارک وجود دارد. این منطقه دارای چندین پاسگاه محیط بانی است که حافظ منطقه و حیات وحش می باشند.
صعود به قله بلند :
پس از پیگیری ها و نامه نگاری ها و هماهنگی های لازم با سازمان محیط زیست فارس و محیط بانی منطقه بمو و اخذ مجوز صعود به قله بلند شهرستان زرقان ،صبح روز جمعه ۱ اسفندماه ۹۹ ساعت ۵:۳۰ به اتفاق ۳ نفر از اعضای باشگاه با یک دستگاه ماشین سواری عازم شهر زرقان شدیم.
در زرقان دو نفر از راهنمایان محلی که هماهنگی لازم جهت همراهی در این برنامه توسط هیات محترم کوهنوردی شهرستان زرقان با آنها انجام شده بود به ما ملحق شدند و به اتفاق با دو ماشین سواری به سمت" دره چپ و راست" حرکت کردیم.
دره چپ و راست در منطقه حسین آباد زرقان در انتهای باغ شهرهای حسین آباد قرار دارد و مسیر صعود قله بلند از جبهه شمال غربی و خط الراس کوه می باشد. ساعت ۶:۴۵ به ابتدای مسیر پیمایش و درب منطقه حفاظت شده رسیدیم. دو نفر از محیط بانان منطقه که با آنها هماهنگی لازم انجام شده بود رسیدند و درب را باز کردند و پیمایش ساعت ۷:۰۰ از دره راست آغاز شد. یکی از محیط بانان تا بخشی از مسیر مارا همراهی نمود و هشدارها و نکات لازم پیمایش در منطقه به لحاظ ایمنی و حیات وحش را گوشزد نمود.
کل منطقه را مه پوشانده بود و دید کم بود و همه در یک مسیر مشخص پشت سر یکدیگر و با سر قدمی آقای قاسمیان حرکت می کردیم. درختان ارژن و بادام کوهی به تعداد فراوان در مسیر دیده میشد و شکوفه های آنها خودنمایی میکرد. ساعت ۹:۰۰ جهت صرف صبحانه به مدت ۱۵ دقیقه روی تخت سنگ بزرگی که چاله های آب روی آن دیده میشد توقف کردیم.
شیب های های ملایم و متوسط را گذراندیم و از میان انبوه درختچه ها گذشتیم . به ارتفاع بالاتر که رسیدیم ابرها پایین دست آمده بودند و کل منطقه را پوشانده بودند. قسمت هایی از کوه بالکی و کوه میان در میان ابرها دیده میشد. بعد از کل چاه برفی چندین نقطه دست به سنگ را پشت سر گذاشتیم . ساعت ۱۰:۲۰ به ابتدای خط الراس رسیدیم . باد شدیدی وزیدن گرفت. بادگیر پوشیدیم و تیغه های تیز خط الراس را با احتیاط پشت سر گذاشتیم. گله ای از پازنان تیزپا از دور دست نمایان بود. ساعت ۱۱:۴۵ به انتهای خط الراس و قله بلند رسیدیم. سنگ چین بزرگ و منظم قله هویدا شد.ارتفاع قله ۲۴۷۳ متر و مسیر پیمایش ۷.۳۵ کیلومتر بود. با خواندن سرود ملی قله را صعود نمودیم . عکس های دسته جمعی و تکی را گرفتیم.
مسیر فرود را از یال شمال شرقی قله در پیش گرفتیم و گاهی از یال ها و گاهی از کف دره ها گذشتیم . در بالادست دره چپ، دره راست ، دره ظلمات دیده میشد. ساعت ۱۴ جهت صرف نهار و استراحت توقف کردیم. مسیر خود را به سمت چشمه آب بز ادامه دادیم . در طی مسیر از بالا دست روستای شول و تنگه شول و چشمه بیدی را مشاهده کردیم . دام های زیادی در محل در حال چرا بودند.
ساعت ۱۶:۴۵ به چشمه آب بز رسیدیم. چشمه آب بز منطقه ای جهت تفرجگاه عموم محسوب میشود که درختان تنومند زیادی اطراف چشمه دیده میشود . پس از استراحت به مسیر خود ادامه دادیم و ساعت ۱۸ به پایان مسیر و درب دیگری از منطقه پارک ملی بمو رسیدیم . مسیر پیمایش از قله تا درب محیط بانی ۱۱.۸ کیلومتر بود.
ماشین ها زیادی پارک شده بود و جاده ای خاکی که دو طرف آن درختان زیتون کاشته شده بود و در دورتر درختچه های انگور تا پای کوه دیده میشد.
در آنجا از راهنمایان محلی قدردانی و خداحافظی کردیم و با ماشین فرزند یکی از راهنمایان که به استقبال ما آمده بود به سمت منطقه حسین آباد که محل پارک خودروهای های ما بود حرکت کردیم.
سپس به سمت شیراز حرکت کردیم و ساعت ۲۰:۳۰ برنامه در شیراز به پایان یافت .
با سپاس فراوان از راهنمایی و همراهی آقایان قاسمیان و کواری و قدردانی از جناب آقای نظری ریاست محترم هیات کوهنوردی شهرستان زرقان بابت همکاری و هماهنگی های پر ثمر در این برنامه