Photo ofمنطقه سهند -38- کوه کمال در غرب آغ داغ و شرق جینی از ابگرم اسپراخون با بازگشت از دره شمالی38-kamal from sparakhoun Photo ofمنطقه سهند -38- کوه کمال در غرب آغ داغ و شرق جینی از ابگرم اسپراخون با بازگشت از دره شمالی38-kamal from sparakhoun Photo ofمنطقه سهند -38- کوه کمال در غرب آغ داغ و شرق جینی از ابگرم اسپراخون با بازگشت از دره شمالی38-kamal from sparakhoun

July 21, 2023
July 2023

•   4.7 1 review

near Līqvān Garīvehsī, East Azerbaijan (Iran)

there is the last peak of sahand near agdag and jayani and is called kamal, and we choose this one for hiking with 17 km path and 1000m hiking. the start point and end point of this tracking is green mark and red mark is located forhelp of driving rout.
در امتداد قلل شرقی به غربی سلسله قلل سهند بزداغ ، قوش گلی، دمیرلی، آغ داغ، ۵ امین قله کمال نام دارد که هدف اخیر ما بود و از ابگرم اسپراخون انرا صعود کردیم در واقع مسیر جینی را تا چشمه اول جینی پیمودیم و به دره چپ پیچیدیم ( راست به جینی میرود) و پس از طی مسافتی اندک در امتداد جنوب به قله صعود کردیم و در برگشت از قله با تمایل به جنوب به دره ای سبز فرود امدیم و با چرخش به راست از کنار رودخانه دوباره به همان چشمه اول برگشتیم. مسیر بسیار مصفا و بکر بود . دقیقا در غرب قله کمال به فاصله کمی جینی قرار دارد. بنظر میرسد کمتر کوهنوردی این مسیر را پیموده. طول مسیر ۱۸ کیلومتر و ۱۰۰۰ متر ارتفاع بهمراه داشت. برنامه با اندکی استراحت و ناهار خوری ۱۰ ساعت طول کشید. چشمه مذکور هم برای صبحانه و هم برای ناهار مناسب است. در شمال این قله ۳ قله شاه نظر، یانیخ و ناخیر به فاصله کمی در راس مثلثی قرار دارند. اندکی دورتر در شمال شرقی قله دیگری موسوم به شیله سر قرار دارد. توجه داشته باشید که شروع و اتمام برنامه مارک سبز می باشد. مارک قرمز مسیر رانندگی است. به جرات میتوان ادعا کرد کمی پایین تر از دامنه جنوبی این قله صوفی چای سرچشمه میگیرد. در حالیکه از قلل شرقی تر قله کمال یعنی دمیرلی و آغداغ و قوش گلی رود موردو سرچشمه میگیرد. با توجه به عدم وجود پاکوب کافی خصوصا در برگشت از قله از مسیر جنوبی و دره متناظر بهتر است از جی پی اس نیز استفاده گردد.