محله آشنایی ده بالا به دشتک سانیچ , تفت , یزد

Photo ofمحله آشنایی ده بالا به دشتک سانیچ , تفت , یزد Photo ofمحله آشنایی ده بالا به دشتک سانیچ , تفت , یزد Photo ofمحله آشنایی ده بالا به دشتک سانیچ , تفت , یزد

January 14, 2017
January 2017

near Mazra‘eh-ye Ḩasanak, Yazd (Iran)

برای شروع می توان تا ابتدای منطقه صعود به شیرکوه از مسیر لاگردو را با ماشین طی نمود. در این منطقه 3 مسیر وجود دارد که از سمت چپ:
اولین مسیر: مسیر صعود به پناهگاه و قله شیرکوه از چشمه لاگردو
دومین مسیر: مسیر وسط که ماشین رو می باشد و ابتدای آن نیز با زنجیر بسته شده است. مسیر ماشین رو دسترسی به پناهگاه و قله شیرکوه می باشد که می بایست با مجوز اقدام نمود.
سومین مسیر : مسیر رودخانه که ماشین رو نیز می باشد و برای صعود به گردنه دشتک سانیچ استفاده می شود.
این مسیر ماشین رو تا روی گردنه و به مسافتی حدود 8 کیلومتر ادامه دارد. مسیری با شیب متوسط ملایم 7%
در این موقع از سال (25 دیماه 95) در مسیر تا نیمه راه فرود به سمت دشتک آبی در دسترس نبود.
مسیری بسیار زیبا و دیدنی و مناسب برای برنامه های خانوادگی می باشد.

در مسیر حرکت به سمت گردنه، لای دره سمت چپ 3 درخت کهنسال توت وجود دارد که به دلیل خشکسالی خشک شده است. در کنار درختان ، حصارهای سنگی نیز ساخته شده است که احتمالا بپناهگاهی برای دامها می باشد.

چشمه چغین

توسط محیط بانی چشمه سر و سامان داده شده است . احتمالا برای حیوانات منطقه محلی جهت آب خوردن ایجاد شده است. در این موسم از سال که 25 دیماه 95 می باشد، متاسفانه چشمه خشک بود و هیچ آبی در دسترس نبود.

PictographMountain hut Altitude 8,725 ft

اتاقک محیط بانی

اتاقکی توسط محیط بانی در این مکان تعبیه شده است که به گفته برخی همنوردان برای آمارگیری و تحقیق در زمینه حیوانات منطقه ایجاد شده است. چراکه در منطقه ای مشرف به چشمه چغین و در فاصله 200 متری از آن ایجاد شده است. اتاقکی چوبی در ابعاد حداکثر 2 نفر با تجهیزات اولیه مورد نیاز. نکته مهم ایجاد یک منبع آب زیر همین کلبه بود که آب نیز داشت.

در مسیر حرکت بسمت گردنه، در سمت راست این نقطه می توان شیرکوه کوچک را مشاهده کرد. البته قله اصلی شیرکوه کوچک به گفته همنوردانیکه قبلا صعود کرده بودند پشت این قله نمایان در تصویر وجود دارد که صعود به آن نیز فنی و دشوار می باشد

گردنه دشتک

بالاترین نقطه صعود که از سمت منطقه آشنایی ده بالا تا همین نقطه، جاده مناسب ماشین رو نیز وجود داشت و شیب مسیر نیز بسیار ملایم بود. ضمن آنکه در سالهایی که باراندگی مناسبی در منطقه وجود داشته باشد، طبیعت بهاری آن نیز بسیار زیبا باید باشد. با قرار گرفتن در مسیر صعود به این نقطه، سمت راست قله شیرکوه کوچک، سمت چپ قله شیرکوه و روبرو نیز مسیر فرود به منطقه دشتک سانیچ قرار گرفته است.

افرادیکه قصد دارند از مسیر دشتک به گردنه یا قله شیرکوه کوچک صعود کنند با رسیدن به نقطه دو مسیر جهت صعود دارند. مسیر سمت راست که مسیری هموار و پاکوب تا روی گردنه می باشد و توصیه می شود که از آن صعود انجام شود. مسیر سمت چپ که بیشتر برای فرود استفاده می شود و به دلیل شن اسکی بودن برای صعود و حتی فرود توصیه نمی شود. ضمن اینکه در این موقع از سال از این نقطه به بعد دیگر آبی در دسترس نبود و درصورت نیاز باید آب لازم را از همینجا برداشت