Mercantour: Tête de Siguret i Tête de Cuguret

Photo ofMercantour: Tête de Siguret i Tête de Cuguret Photo ofMercantour: Tête de Siguret i Tête de Cuguret Photo ofMercantour: Tête de Siguret i Tête de Cuguret

January 3, 2022
January 2022

near Certamussat, Provence-Alpes-Côte d'Azur (France)

La Tête de Siguret és un prominent cim que domina la Vallée de l'Ubaye, presidint el fons de la vall quan passem Barcelonette, 1800m de vessant sobre el poble de Jausiers. També té una destacada forma punxeguda quan baixem des del Col de la Bonette, va ser fa ja un parell d'anys quan baixàvem d'allà que m'hi vaig fixar per primer cop. A més a més, té com al·licient que és relativament poc visitat. Pel vessant nord, com farem aquí en aquest track, les rutes són bastant salvatges. Pel vessant sud, des de Jausiers, és més visitat però no apte per a tothom, ja que és gairebé un doble km vertical!

Accés:
L'inici de la ruta és a Certamussat... Si poseu on comença el track al Google Street view, per exemple, veureu que el parking és molt limitat: 4-5 vehicles màxim aprofitant els espais a banda i banda de la carretera... També es podria pujar amb cotxe per la pista fins al Fort inferior de Roche la Croix, i després a la tornada enllaçar directament al Fort des de la Cabane de la Duyère per sender. Això escurçaria una mica el track i retallaria uns 250m de desnivell positiu/negatiu. Al setembre de 2021, però, em vaig trobar que des de Meyronnes la pista cap al fort estava tancada a tot trànsit rodat (incloent bicicletes) des de l'abril i fins a finals d'any, ja que estaven fent obres de condicionament. Uns coneguts de la zona m'havien dit que podia pujar si volia també per un trencant de la D900 a mà dreta quan es passa sota el Fort Tournoux direcció Meyronnes... em van dir que l'inici és dolentot però després millora... Al veure-ho in situ i com es feia ja fosc, no em va acabar de convèncer la idea de ficar-m'hi.

Ruta:
- Camí fins als Forts de Roche la Croix
- Camí menys marcat, però amb fites, fins la base del Coll de la Baisse de la Charbonnière
- La part final fins al coll és rocosa, alguns blocs grans i fites en general poc visibles
- Fites i sender ben marcat entre la Baisse de la Charbonnière i el cim de la Tête de Cuguret. Primer seguim una petita feixa al vessant sud fins situar-nos a la vertical del cim. Grimpem una mica, fàcil, seguint marques grogues fins al cim.
- Al track exploro la punta N de la Tête de Cuguret, que sembla més alta (amb dubtes) des del cim. Arribo fins la base d'aquesta, però anant sol no veig clar la pujada final: o bé un tram de grimpada exposada per la cara W, o bé una rampa inclinada i llisa a la cara E que es deixava pujar agafant-se als rocs del lateral però em preocupava per baixar... Després des del coll de la Charbonnière la punta es veia més baixa que on està marcat la Tête de Cuguret, però de nou un cop a la Tête de Siguret la punta nord torna a semblar més alta... No he buscat info a veure.
- Per pujar a la Tête de Siguret, seguim marques vermelles des de la Baisse de la Charbonnière. Algunes feixes, algunes grimpades senzilles, algunes xemeneies curtes, i un parell de trams equipats. Gens complicat si estem acostumats a l'alta muntanya amb una mica d'exposició i a terreny de solidesa a vegades dubtosa.
- La baixada la faig ple nord seguint "a vista" direcció al petit coll que em permetrà baixar al Lac de la Motte. Intenteu mantenir una mica de tendència a la dreta, ja que si tirem massa recte o massa a l'esquerra acabarem trobant-nos precipici. A la nostra dreta baixant anirem trobant petits murs o barres rocoses a desgrimpar, en general es van trobant punts febles fàcilment. Després, poc abans del coll, he trobat una fita! Potser hi ha realment un camí millor entre el cim i aquest collet, i no he sapigut veure'l?
- Baixada cap al Lac de la Motte (fites) i al llac sense nom. Després hem de buscar els millors passos per pendents herbades i alguna petita canal fins arribar a la part inferior, ja plana, del Vallon de la Duyère. Allà reapareixen algunes fites que ens duran fins la Cabane de la Duyère, on trobarem ja el sender marcat de retorn (tant si tornem al Fort com si tornem a Certamussat).