Mendizar

April 14, 2022
April 2022

near Orbaizta, Navarra (España)

Ascensió al pic Mendizar de la zona de la Selva d'Irati.

La ruta comença al pàrquing del dolmen d'Ibiaga, al coll d'Orion. Tot i això, comencem a pujar en direcció contrària cap al dolmen, per una pista en direcció nord, cap al bosc d'Orion (hi ha una senyal groga). Tot i que les marques grogues ens guien ràpidament per un caminet, nosaltres seguim pujant per la pista, arribant a les txaboles d'Erikazana.

A partir d'aquí, el camí es difumina i no està gens clar. Nosaltres decidim pujar mentre flanquegem (el mapa Alpina marca un camí que no vam saber trobar). Al cap d'una estona i veure que no trobem camí, decidim pujar recte cap una bassa i seguim pujant fins un coll, on retrobem el GR.

Tot i això, no el seguim, decidim protegir-nos del vent (aquell dia es van assolir els 192 km/h a la zona) darrere una bassa. Enlloc de pujar per la via directa decidim fer la volta, intentant pujar per la cara nord, amb l'esperança que ens resguardi del vent. A l'altura d'una petita congesta de neu decidim pujar directe al cim, ja que el vent segueix sent molest.

Un cop arribem al cim el vent és molt fort, fent incòmoda l'estada a dalt. Tot i això, les vistes són espectaculars, tant de la selva d'Irati en primer pla, com els Pirineus nevats al fons. Baixem camp a través i decidim seguir el GR més estona, a veure si podem trobar el camí de baixada fàcilment. Arribem a un coll amb un pal indicador, però el camí segueix sense estar marcat, de manera que tornem a tallar camp a través fins les txaboles d'Erikazana, on desfem la pista fins al cotxe.

Ruta curta i maca, amb bones vistes sobre la selva d'Irati, llàstima que el vent no ens va permetre gaudir al 100% d'ella. Alerta en dies de màxima calor, ja que no hi ha ni aigua ni ombra enlloc.

Pàrquing

Petit aparcament no asfaltat, situat al costat de la carretera i prop d'una font i del dolmen d'Ibiaga.

Txabolas d'Ezkanda

PictographLake Altitude 3,764 ft

Bassa inferior

Petita bassa d'aigua, envoltada per una tanca de fusta. Aigua estancada, sense circulació i no tractada. En molt mal estat, clarament no potable

PictographLake Altitude 3,975 ft

Bassa a dalt

Bassa situada a la carena. La bassa està prop d'un abeurador per animals i envoltada per un filat metàl·lic. Es troba delimitada per un mur de terra (per anivellar el terreny) que ens va servir de paravent

Mendizar

Punt culminant amb bones vistes i un gran vèrtex geodèsic. El fort vent va fer que fos incòmode estar a dalt i les fotos no fan justícia a les vistes

Coll

Coll on baixem, camp a través, de la carena. Hi ha un gran pal indicador