علم کوه - Alam-Kuh

June 6, 2017

near Vandārbon, Māzandarān (Iran)

علم‌کوه نام کوهی با ارتفاع قله ٤٨٥٠ متر است که در منطقهٔ تخت سلیمان در استان مازندران واقع شده‌است. قلّهٔ علم کوه پس از دماوند دومین قلهٔ مرتفع ایران به شمار می‌رود. بیشتر شهرت این قله به خاطر دیواره‌ایست که در دامنهٔ شمالی آن واقع است و دارای فنّی‌ترین و سخت‌ترین مسیرهای سنگ‌نوردی و دیواره‌نوردی در ایران است. این دیواره در ایران، جایگاهی مانند کی۲ در جهان را داراست.
مسیرهای صعود

مسیر جبهه جنوبی؛ مسیر کوهپیمایی که از رودبارک آغاز می‌شود و با گذز از ونداربن، تنگ گلو و حصار چال از سمت جنوبی به قله علم‌کوه می‌رسد، ساده‌ترین مسیر صعود به قله است. که معمولاً با شبمانی در دشت حصارچال همراه است.
مسیر جبهه شمالی؛ مسیر کوهپیمایی شمالی هم از رودبارک آغاز می‌شود و با گذز از ونداربن، جانپناه سرچال، علمچال و گردنه سیاسنگ از سمت شرق به قله علم‌کوه می‌رسد. این مسیر به عنوان یکی از سخت‌ترین مسیرهای کوهپیمایی در ایران محسوب می‌شود و غالباً با یک شبمانی در جانپناه سرچال همراه است.
مسیر گرده آلمان‌ها؛ مسیر کوهنوردی که از رودبارک آغاز می‌شود و با گذز از ونداربن، جانپناه سرچال، علمچال و گرده آلمان‌ها دقیقاً از سمت شمال به قله علم‌کوه می‌رسد. این مسیر از لحاظ زمانی کوتاه‌تر از مسیر سیاسنگ است ولی نیازمند ابزار فنی می‌باشد و مانند آن، غالباً با یک شبمانی در جانپناه سرچال همراه است.
مسیر دیواره شمالی؛ مسیر دیواره‌نوردی هم از رودبارک آغاز می‌شود و با گذز از ونداربن، جانپناه سرچال، علم‌چال و
دیواره شمالی به قله می‌رسد که با توجه به تعدد مسیرهای دیواره علم صعود متفاوتی خواهد بود.
wikipedia
1396/03/12
06:00 حرکت با اتوبوس از ترمینال غرب به سمت مرزن آباد
13:00 مرزن آباد
14:00 رودبارک
14:50 ونداربن
به علت سیل و بهمن مسیر ونداربن به تنگه گلو با اتومبیل مسدود شده بود.
18:30 گوسفند سرا
شب مانی
1396/03/13
06:00 حرکت به سمت حصار چال
10:10 حصار چال
11:00 حرکت به سمت قله
16:20 قله علم کوه
17:00 حرکت از قله به سمت حصار چال
به علت کمبود وقت با کمی استراحت در حصار چال بلافاصله به سمت گوسفند صرا حرکت کرده