Lakmos Mt, Baros-Botai 2016m (Aetorahi) ( Λάκμος Μπόταϊ )

Photo ofLakmos Mt, Baros-Botai 2016m (Aetorahi) ( Λάκμος Μπόταϊ ) Photo ofLakmos Mt, Baros-Botai 2016m (Aetorahi) ( Λάκμος Μπόταϊ ) Photo ofLakmos Mt, Baros-Botai 2016m (Aetorahi) ( Λάκμος Μπόταϊ )

June 4, 2018
June 2018

near Anthoúsa, Thessaly (Greece)

Λάκμος ( Περιστέρι ), Δρόμος Μπάρου-Μποτάϊ 2016μ. ( Αετόρραχη )

Διαδρομή που αποτυπώνει προσέγγιση και ανάβαση στην κορυφή Μποτάϊ ( Αετόρραχη ) του Λάκμου, από τα νότια. Η διαδρομή ως επί το πλείστον κινείται εκτός μονοπατιού σε δύσβατο πεδίο με βλάστηση. Κατά την προσέγγιση της ράχης που οδηγεί ψηλά, συναντά σημείο ΙΙου UIAA με έκθεση. Την διαδρομή μπορούν να ακολουθήσουν όσοι φέρουν γνώσεις κίνησης σε δύσκολο πεδίο, αλλά κυρίως ανεκτικότητα στην αντιπαράθεση με πυκνή βλάστηση. Η ίδια η προσέγγιση της κορυφής δεν παρουσιάζει τεχνικές δυσκολίες. Η διαδρομή που ακολουθήθηκε κατά την επιστροφή είναι σαφώς ευκολότερη εκείνης της ανάβασης, και γι' αυτό συνίσταται. Η διαδρομή επιλέγεται να προβάλλεται ως moderate mountainnering στο σύστημα κατηγοριοποίησης του wikiloc, λόγω του προαναφερθέντος τεχνικού σημείου. Αλλιώς ουσιαστικά θα μπορούσε να προβάλλεται ως difficult hiking. Τα νούμερα της συνολικής απόστασης και θετικής υψομετρικής, είναι σχετικά μικρά, αλλά το δύσβατο της διαδρομής προσδίδει σχετική καθυστέρηση της κινήσεως. Πηγή νερού δεν συναντάμε στην διαδρομή.

Συνολική απόσταση: 7.2 χλμ
Θετική υψομετρική: + 750μ.

Περιγραφή:

Ξεκινάμε από σημείο του δρόμου Διάσελο Μπάρου-Ασπροπόταμος σε υψόμετρο 1300μ. Άμεσα εισερχόμαστε σε απότομη δασωμένη πλαγιά. Κινούμενοι ελεύθερα σε πεδίο χωρίς μονοπάτι και έντονη κλίση, στοχεύουμε την προσέγγιση της ράχης. Το ανάπτυγμα της τελευταίας οδηγεί στις κορυφές που βρίσκονται ανατολικά της κορυφής Κατσαρό, η οποία στέκει στην κύρια κορυφογραμμή του Λάκμου.

Σύντομα προσεγγίζουμε την ράχη, αλλά απότομα βράχια όπως και πυκνή βλάστηση, εμποδίζουν την πρόσβαση σε αυτή. Συνεχίζουμε σε ανάβαση των βράχων με τεχνική δυσκολία ΙΙου UIAA με έκθεση. Το ανάπτυγμα του τεχνικού αυτού σημείου είναι 15μ περίπου, ενώ διακόπτεται από πατάρια. Προσεγγίζοντας την ράχη, διαπιστώνουμε πως η βλάστηση είναι πυκνή. Είτε κινούμενοι επάνω στην ράχη, είτε κινούμενοι σε τραβέρσα εκατέρωθεν, εντοπίζουμε τα λιγότερα κλειστά από βλάστηση σημεία. Η προώθηση είναι σχετικά αργή αλλά εφικτή.

Κερδίζοντας ύψος, σε υψόμετρο 1530μ περίπου, η βλάστηση στην ράχη αραιώνει και η προώθηση είναι πλέον ευκολότερη. Συνεχίζοντας, σε χαρακτηριστική συστάδα κωνοφόρων και υψόμετρο 1630μ, εκτελούμε έξοδο από την ράχη και τραβέρσα σε πλαγιά με κατεύθυνση Β-ΒΑ. Η σύντομη τραβέρσα οδηγεί σε ρέμα με μικρή απώλεια υψομέτρου.

Με κατεύθυνση πλέον βόρεια και σε σαφώς ευκολότερο πεδίο, είτε εντός της κοίτης είτε σε διασταυρούμενα αχνά κτηνοτροφικά μονοπάτια, προσεγγίζουμε το διάσελο μεταξύ των κορυφών της Μποτάϊ και Μπουρδούγανη. ( ίχνος ανάβασης στην κορυφή αυτή μπορεί να βρεθεί στον παρακάτω διασύνδεσμο: https://www.wikiloc.com/mountaineering-trails/lakmos-stani-baru-kalogiros-2105m-suflomiti-2044m-plaka-2160m-burdugiani-2065m-katsaro-2124m-19798904

Το διάσελο σε υψόμετρο 1780μ., προσφέρει θέα προς τα βόρεια για πρώτη φορά, ενώ το κεντρικό τμήμα του Λάκμου προς τα ΒΔ είναι ορατό. Στο διάσελο συνηθίζεται η συγκέντρωση κοπαδιού βοοειδών ( το ρεύμα ανέμου που επικρατεί συνήθως σε διάσελα και ράχες εμποδίζει την συγκέντρωση εντόμων ). Η πρόσβαση πλέον στην κορυφή είναι προφανής, ακολουθώντας την Δυτική της ράχη. Μονοπάτι δεν υφίσταται, αλλά το πεδίο είναι βατό.

Στην κορυφή παρατηρείται λιθόκτιστος κούκος ( κατασκευασμένος ίσως στα απομεινάρια υψομετρικού της ΓΥΣ, που παρουσιάζουν χάρτες ). Το υψόμετρο της κορυφής σε πρόσφατους χάρτες αναφέρεται ως 2016μ ή 2014μ. σε αντίθεση με παλαιότερους, που αναφέρουν υψόμετρο 1995μ. Οι καταγραφές δυο συσκευών gps, επιβεβαιώνουν το πρώτο.

Για την επιστροφή, αρχικά ακολουθείται η ίδια χάραξη με εκείνη της ανάβασης, μέχρι την συστάδα στο άνω τμήμα της ράχης. Εκεί, πραγματοποιείται παραλλαγή.

Κατεβαίνουμε εκτός μονοπατιού, απότομη πλαγιά, με σκοπό την κοίτη ρέματος, που βρίσκεται δυτικά της ράχης που ακολουθήσαμε κατά την ανάβαση. Φτάνοντας στην κοίτη σε υψόμετρο 1620μ περίπου, την ακολουθούμε κατερχόμενοι. Η κοίτη, αρχικά προσφέρει γρήγορη και σχετικά εύκολη κίνηση ενώ είναι στεγνή ( Ιούνιος 2018 ). Σε χαμηλότερο υψόμετρο, η κοίτη παρουσιάζει σημεία κλεισμένα από φερτά υλικά ή πυκνή βλάστηση. Χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα πάντως, τα σημεία αυτά ξεπερνιούνται και σε υψόμετρο 1470μ εκτελείται έξοδος από την κοίτη προς τα δυτικά. Ανεβαίνοντας την απότομη πλαγιά για 10μ περίπου, προσεγγίζουμε μονοπάτι με ορατό ίχνος που κινείται παράλληλα με το ρέμα. Η κατάληξη του προς βορρά είναι άγνωστη. Ακολουθώντας το μονοπάτι προς νότο και διασχίζοντας δάσος κωνοφόρων, εύκολα διακρίνουμε το ίχνος του.

Κερδίζοντας απόσταση με γοργούς πλέον ρυθμούς, προσεγγίζουμε στάνη σε δέντρο στο κέντρο ξέφωτου, σε υψόμετρο 1380μ περίπου. Κατευθυνόμενοι προς τα ΝΔ, το μονοπάτι πλαταίνει και αφού διασχίσει ρέμα με ροή, φτάνει στον δρόμο Μπάρος-Ασπροπόταμος σε υψόμετρο 1360μ. Ακολουθώντας την χάραξη του, σύντομα επιστρέφουμε στο σημείο αφετηρίας. Όπως προαναφέρθηκε η χάραξη της πορείας επιστροφής, αποτελεί την καλύτερη επιλογή μεταξύ των δύο, για την προσέγγιση της κορυφής της Μποτάϊ από τα νότια.

Γρηγόρης Τζομάκας
Θωμάς Κόμης

Afhenas Burd-Botai

Αυχένας σε υψόμετρο 1790μ, μεταξύ των κορυφών Μπόταϊ στα ανατολικά και ανώνυμων και της Μπουρδουγάννη στα δυτικά. Θέα στον κεντρικό Λάκμο. Σημείο συγκέντρωσης βοοειδών.

Apotomi Plagia

Ανεβαίνουμε απότομη πλαγιά με φτέρες και στην συνέχεια σε δάσος κωνοφόρων. Σκοπός η πρόσβαση στην ράχη.

Apotomo Katevasma

Απότομο κατέβασμα σε πλαγιά με κλίση και χωρίς μονοπάτι. Στόχος η κοίτη του ρέματος στα δυτικά.

Botai 2016m

Η όμορφη κορυφή του Μπόταϊ. Θέα στον υπόλοιπο Λάκμο αλλά και πλείστες κορυφές της Πίνδου. Λιθόκτιστος κούκος. Η κορυφή σε νεότερους χάρτες αναφέρεται με υψόμετρο 2016μ. Αναφέρεται και ως Αετόρραχη.

Ditiki Rahi Botai

Απότομη αλλά βατή ράχη-πλαγιά του Μπόταϊ. Το πεδίο είναι επίσης βατό και ανεβαίνουμε ελεύθερα μέχρι την εμφανή κορυφή.

Dromos Baros-Aspropotamos B

Σημείο σε χαρακτηριστική στροφή, στον επαρχιακό δρόμο Μπάρος-Ασπροπόταμος, Υψόμετρο 1360μ. Το μονοπάτι οδηγεί γρήγορα και χωρίς προβλήματα μέχρι εδώ.

Dromos Baros-Aspropotamos A

Σημείο στην επαρχιακή Οδο Μπάρου-Ασπροπόταμου. Υψόμετρο 1300μ. Ανεβαίνουμε σε απότομη πλαγιά στην άκρη του δρόμου.

Exodos apo Kiti

Στο σημείο αυτό πραγματοποιείται έξοδος από την κοίτη του ρέματος για την πλαγιά στα δυτικά και το μονοπάτι που βρίσκεται λίγα μέτρα ψηλότερα.

Kiti Rematos I

Ακολουθούμε την κοίτη του ρέματος. Αρχικά η κοίτη προσφέρει γρήγορη κίνηση, στην συνέχεια η βλάστηση και τα φερτά υλικά καθυστερούν ελαφρώς την κίνηση.

Kiti Rematos II

Η κοίτη του ρέματος παρουσιάζει ορισμένες δυσκολίες λόγω βλάστησης και φερτών υλικών.

Ktinotrofika Monopatia

Κτηνοτροφικά μονοπάτια εκατέρωθεν του ρέματος οδηγούν στο διάσελο.

Monopati

Εμφανές μονοπάτι που κινείται παράλληλα με την κοίτη του ρέματος σε όμορφο δάσος κωνοφόρων. Γρήγορη κίνηση.

Perasma II UIAA

Ανάβαση σε βράχια με βλάστηση. Δυσκολία ΙΙου UIAA και έκθεση.

Rahi Exodos

Στο σημείο αυτό η έξοδος από την πλαγιά με ελαφρά απώλεια υψομέτρου, είναι εφικτή. Σκοπός το ρέμα στα ΒΑ και το Δυτικό Διάσελο Μποτάϊ.

Rahi I

Αρχή της δύσβατης ράχης. Η ράχη διακόπτεται από πυκνότατη βλάστηση, και συχνά απαιτείται τραβέρσα απο τις πλαγιές εκατέρωθεν.

Rahi II

H ράχη διακόπτεται συχνά από πυκνότατη βλάστηση. Εντοπίζουμε διαδρόμους στις δασωμένες πλαγιές εκατέρωθεν.

Rahi III

Rahi IV

Από το σημείο αυτό και έπειτα η κίνηση επί της ράχης είναι ελαφρώς ευκολότερη, καθ' ότι η βλάστηση αραιώνει.

Rema

Σε υψόμετρο 1700μ συναντάμε ρέμα και είτε ακολουθούμε την κοίτη, είτε κτηνοτροφικά μονοπάτια που κινούνται παράλληλα αυτής.

Riaki

Όμορφο ρυάκι με ροή ( Ιούνιος 2018 ).

Traversa

Τραβέρσα σε πλαγιά με διάσπαρτη βλάστηση. Σκοπός η διασύνδεση της Ράχης με το ρέμα και το Δυτικό Διάσελο ΜπόταΪ.

• Photo of Paris Koligiotis
    Paris Koligiotis Sep 4, 2022

Την κάναμε σήμερα! Όντως πολύ δύσκολη η προσέγγιση λογω της πυκνής βλάστησης! Η επιστροφή για την είσοδο στο ρέμα ήταν αρκετά απότομη!