KOUH E YOMRY کوه یمری

May 9, 2019
May 2019

near Sarteshnīz, Chaharmahal and Bakhtiari (Iran)

گروه کوهنوردی و سنگنوردی شهرداری اصفهان
گزارش صعود به قله 3150 متری یومری – اردیبهشت 1398
رشته کوههای زاگرس و استان چهارمحال بختیاری و قلههای زیبای آن همیشه جزء محلهای جذاب و مناسب برای کوهنوردی و
گردشگری در بهترین ماه بهار یعنی اردیبهشت می باشد. قله یومری در طبیعت بسیار زیبای این استان قرار دارد و بهانهای است برای
صعود امروز جمعه سیزده اردیبهشت 1398 ما. پس از بارندگیهای اخیر تقریبا تمامی منطقه و دامنههای کوههای اطراف سرسبز و اکثر
چشمهها فعال و صدای حرکت آب در درههای این کوهها از نزدیک بهگوش میرسد. این دفعه قرار است که صعودی زیبا و به یادماندنی
را در این منطقه تجربه کنیم.
ایستگاه دوازده آتشنشانی شهرداری اصفهان محلی که معمولا برای جمع شدن اعضاء گروه در صعودها و برنامههای برون شهری به
سمت جنوب و یا جنوب غربی اصفهان انتخاب میشود اینبار برای حرکت به سمت شهرکرد بود و افرادی که اعلام آمادگی نموده
بودند از ساعت 5:15 تا 5:30 صبح روز جمعه 13 اردیبهشت 98 در این ایستگاه حضور به هم رساندند و پس از آمدن اتوبوس، سوار بر
آن شدیم و از طرف اتوبان شهید اقاربپرست و اتوبان ذوبآهن به طرف شهرکرد حرکت کردیم. باتوجه به اینکه مسیر صعود ما نیاز به
راهنما داشت، با هماهنگی قبلی در میانه راه و شهرستان زرینشهر آقای خادمی و دو نفر از همراهانشان به جمع ما پیوستند. مقصد محدوده
روستای سرتیشنیز بود که پس از ورود به استان چهارمحال بختیاری و گذر از پلیس راه اصفهان شهرکرد – فرخشهر، به طرف شهر کیان،
هفشجان و خراجی و شلمزار و از آنجا به ابتدای جاده روستای سرتیشنیز وارد شدیم. قبل از وارد شدن به روستا به سمت راست پیچیده و
سپس در کنارکارخانه آرد کیار که روبهروی روستای سرتیشنیز است متوقف شدیم.
اعضاء تیم پس از پیادهشدن از اتوبوس و آمادهسازی وسایل و تجهیزات، خود را با انجام حرکات کششی آماده حرکت نمودند. در کنار
کارخانه یک جاده خاکی هست که به پشت کارخانه میرسد.از کنار کارخانه وارد پاکوب میشویم. مسیر صعود پوشیده از بوتههای
گون و سایر پوششهای گیاهی متنوع دیگر است. وجود گلهای وحشی متنوع در منطقه وجود مناظر خیلی زیبا و لزوم استفاده از آن
بهانهای بود برای توقف و گرفتن عکسهای یادگاری.
پس از عبور از مسیرهای پاکوب و گذشت ازجویبارهای متعدد در سمت چپمان و در فاصله دور، آبشاری زیبا به چشم میخورد. در
بالای آبشار و سمت راست آن هم با فاصله اندکی مزرعهای با درختان بادام نمایان میشود. پس از گذر از پاکوب به جاده خاکی سمت
چپ وارد شده و در ادامه به مزرعه رسیدیم و قرار شد که مدتی را در این محل استراحت داشته باشیم و سپس به حرکت خود ادامه دهیم.
مناظر و طبیعت دست نخورده این منطقه به گونهای بود که مدت توقف ما اندکی طولانی و پس از یکساعت به حرکت خود ادامه
دادیم.
بوتههای گون بیشتر و سرسبزتر به نظر میرسیدند. پوشش گیاهی منطقه باعث شده بود که افراد نسبت به کنجکاوی و جستجوی برخی از
گیاهان خوراکی نظیر ترهکوهی و چیدن آن اقدام نمایند. بالاخره لالههای واژگون خود را نمایان ساختند و به محض مشاهده این مناظر
مجددا توقفی داشتیم. پس از گرفتن عکس، حرکت خود را برای صعود ادامه دادیم.
هوا کمکم خنک می شود و به بخش هایی از دامنه کوه که هنوز شامل برف و یخ بود رسیدیم خستگی نسبی اعضاء و شیب زیاد و لزوم
هماهنگی بیشتر افراد با یکدیگر باعث شده بود که سرعت گروه در صعود کمتر شده و تعداد زمان های استراحت بیشتر شود . بالاخره
حدود ساعت 14 پس از بیش از 5 ساعت کوهپیمایی به زیر قله و ارتفاع 2980 متری رسیدیم. استراحتی کوتاه داشتیم و قرار شد که ناهار
را در محل مزرعه صرف کنیم. همیشه در برگشت و به دلیل بروز مشکلاتی که ممکن است در فرود برای پاهای افراد پیش بیاید ، حرکت
با کنترل و آرامی صورت میگیرد و بعنوان یک اصل همیشه باید رعایت گردد.
نهایتا در محل مزرعه توقف کوتاهی داشتیم وپس از صرف ناهار و نماز، و با پیشنهاد سرپرست فنی از مسیر آبشار زیبایی که در هنگام
رفت جز مناظر بسیار زیبا رویت گردید حرکت کردیم و البته از محل پیادهشدن اتوبوس فاصله داشت که قرار شد هماهنگی با راننده
برای جابجایی صورت پذیرد. نهایتا در پایان این صعود به روستای موسیآباد در مسیر جاده سرتیشنیز رسیدیم و پس از چنددقیقه اتوبوس
هم رسید و پس از سردکردن با انجام حرکات کششی همگی با خاطری خوش و در سلامتی کامل سوار اتوبوس شدیم و محل را ترک
به سمت اصفهان حرکت کردیم.
ترافیک نسبتا شدیدی در خروجی اتوبان شهرکرد به اصفهان و نیز در ابتدای اتوبان ذوب آهن باعث شد که اندکی دیرتر به ایستگاه
دوازده آتش نشانی وارد شویم و گروه ساعت 21:15 دقیقه با خاطره های بسیار خوب و به یادماندی از صعودی موفق و زیبا از هم جدا
شدند. با سپاس فراوان از همکاری کلیه اعضاء گروه وخصوصا سرپرست محترم برنامه و همچنین سرپرست محترم گروه که حضور و
شرکت ما در این برنامه نتیجه زحمات ایشان میباشد.