کوهپیمایی چشمه آبگرم

May 10, 2016
May 2016

near Kāl Shūr, Razavi Khorasan (Iran)

پیاده روی و کوهنوردی در منطقه رودخانه آبگرم در اطراف شهر مشهد مقدس
افراد حاضر : محمد عرفان رازقی
فاطمه زکریایی
مهدیار زکریایی
مسافت : بیش از 10 کیلومتر
اختلاف ارتفاع مبدا و مقصد : بیش از 500 متر
مدت کوهپیمایی : حدود 6 ساعت

روستای آبگرم یکی از روستاهای اطراف مشهد مقدس است که راه آن از جاده مشهد-کلات جدا شده و دارای طبیعتی زیبا و رودخانه ای در تمام فصول است.

شخصا سه مرتبه به این منطقه آمدم که مرتبه سوم آن مسیر ثبت شده را به همراه خانواده پیمودیم.
طبیعت زیبای اطراف این رودخانه گردشگران زیادی را در روزهای تعطیل به خود جذب می کند.

پنجشنبه دوم اردیبهشت 1395 مصادف با ولادت امام علی علیه السلام ،صبح بعد از صرف صبحانه به همراه خانواده به سمت این روستا حرکت کردیم و حدود ساعت یازده و نیم به منطقه رسیدیم

به دلیل باران های فراوان در بهار، رودخانه بسیار خروشان بود و به سختی از روی رودخانه عبور کردیم تا به مسیر اصلی رسیده و برای تفریح و کوهنوردی ادامه راه دهیم.

ساعت یک و نیم برای استراحت و نماز و ناهار توقف کردیم و حدود یک ساعت بعد به سمت آبشار حرکت نمودیم

پس از پیمودن مسیری نه چندان طولانی به آبشار رسیده و از مسیر کنار آن بالا رفته و به سمت مبدا چشمه ادامه مسیر دادیم
چشمه معروف به آبگرم است اما آب آن گرم نیست بلکه در واقع سرد نیست و میتوان به راحتی در آن داخل شد و آبتنی کرد.

حدود ساعت سه و نیم به چشمه رسیدیم و سپس به سمت کوههای پشت آن پیشروی کردیم و حدود سه چهارم مسیر تا یال را پیمودیم اما به دلیل کمبود وقت مجبور به بازگشت شدیم و مسیر را به سرعت به سمت مبدا پیمودیم و حدود ساعت شش و نیم به خودرو رسیدیم و با خستگی مسیر بیش از صد کیلومتری را تا مشهد پیمودیم

در مجموع منطقه بسیار مناسب برای تفریح است و می توانید شخصی یا خانوادگی ، تفریحی یاورزشی مراجعه فرمایید.
فقط به شب نخورید چون طبق گفته چوپان ها حیوانات وحشی هم وجود دارند.

با تشکر
محمد عرفان رازقی

PictographCar park Altitude 0 ft

شروع ، پارک ماشین

این مکان محل شروع کوهپیمایی ما بود. در این روز به جهت طغیان رودخانه نتوانستیم خودرو را تا پارکینگ اصلی ساخته شده ببریم لذا در این مکان پارک کردیم در ضمن در این مکان روزهای تعطیل عوارضی وجود دارد که مبلغ 5000 تومن از شما می گیرد برای پارکینگ و خدمات

پارکینگ

این پارکینگ ظرفیت بالایی برای انواع خودرو ها دارد و البته از روستا تا این مکان جاده خاکیست و البته اصلا مرغوب نیست و بهتر بود ابتدا جاده را درست می کردند تا این پارکینگ خاکی وسیع را!!!

PictographDoor Altitude 0 ft

سرویس بهداشتی

این سرویس بهداشتی مدتی است که ساخته شده از طرف سازمان میراث فرهنگی اما متاسفانه دو مرتبه که مراجعه داشتیم ، یک مرتبه بسته بود و دفعه دوم آب نداشت !!! واقعا جای تاسف است ! این سرویس بهداشتی قبل از ورودی پارکینگ منطقه تفریحی آبگرم است

PictographRiver Altitude 0 ft

رودخانه، فضای سبز،درختان

بعد از عبور از پارکینگ و ورود به منطقه رودخانه ای را مشاهده می کنید که البته با درختان زیبا و صخره ها و کوه ها پوشیده شده است و حقیقتا مناظر بسیار زیبایی را خلق نموده است. رودخانه دارای فراز و نشیب بوده و پیچ در پیچ است، در کنار آن مسیری برای عبور و پیشروی به سمت آبشار وجود دارد که البته مجبورید چند بار از رودخانه عبور کنید اما آب آن آنقدرها زیاد نیست که نتوان از آن رد شد.

در حاشیه رودخانه مسیر خاکی در نقاط مختلفی وجود دارد و شما را از ابتدا تا انتهای رودخانه که محل چشمه هاست هدایت می کند. البته ممکن است نیاز باشد چند بار از رودخانه عبور کنید که مشکلی نیست چون آب رودخانه سرد نبوده و شدتی هم ندارد

PictographPanorama Altitude 0 ft

این منطقه دارای طبیعت بسیار خیره کننده است و در فصول مختلف زیبایی های متنوعی دارد که مطمانا از آن لذت خواهید برد. در این منطقه یک بنای تاریخی و قلعه مانند هم وجود دارد زمین در این قسمت هم سطح رودخانه است و در بخش هایی رودخانه را گیاهان انبوه و بیشه مانند فرا گرفته است. ترکیبی از کوه و سبزه و درخت و رودخانه و زمین های خاکی و کشاورزی منظره دیدنی را به شما عرضه می دارد در همین مکان در کنار رودخانه اتراق کرده و ابتدا نماز ظهر و عصر را اقامه نمودیم، سپس ناهارمان را که سالاد الویه بود با خانواده میل نمودیم سپس از شش نفر حاضر سه نفر به سمت چشمه و آبشار و کوهنوردی ادامه مسیر دادیم

PictographCastle Altitude 0 ft

بنای تاریخی

این بنای تاریخی مربوط به دوران قاجار است که البته من داخلش نرفتم لذا نفهمیدم دقیقا چه خاصیتی دارد . شبیه یک کاروانسرا بود ولی قسمت هایی از آن تخریب شده بود البته جنس آن سنگی بود و معماری قدیمی و گنبدی شکل داشت

PictographWaterfall Altitude 0 ft

آبشار این منطقه از اهداف گردشگری روستای آبگرم است که آبشار بسیار زیبایی می باشد و از دره ای به ارتفاع حدود بیست متر (تصور من) به پایین می ریزد. بسیاری از مردم لباس از تن کنده و به زیر این آبشار می روند تا دلی از عزا در بیاورند و آبی به تن زنند. امتیاز این آبشار این است که آب آن سرد نیست و می توان به راحتی در زیر آن آب تنی و شنا کرد. البته روزهای تعطیل شلوغ است از دو طرف این آبشار راه های سهل الوصولی به بالای آبشار وجود دارد بسیاری از گله های روستا در بالای آبشار به چرا می روند از آبشار عکسی نداشتم لذا از رودخانه گذاشتم

چشمه آب ولرم

منطقه اشاره شده، از چند چشمه تشکیل شده که از چند قسمت نزدیک به هم بیرون ریخته و دارای آب ولرم است. در محل بیرون ریز آب صحنه بسیار جالبی در ابتدای اردیبهشت وجود دارد و آن هم تخمهای قورباغه و تعداد زیادی قورباغه وجود دارد که صدای آن در تمام منطقه پیچیده و البته فصل جفتگیری ایشان هم هست

راه خاکی مالرو نامشخص

پس از انتهای مسیر رودخانه و عبور از چشمه به کوههایی بر می خورید که اگر تا بالای آن برسید از آن طرف شهر مشهد را مشاهده خواهید کرد از همان انتهای مسیر رود یک راه خاکی مالرو که در برخی قسمت ها شناسایی ادامه آن سخت است وجود دارد که تا بالای کوه می رود. البته ما به علت کمبود وقت تا نهایت آن نرسیدیم و از میانه راه بازگشتیم جالب این بود که در دامنه این قسمت از کوه ها تعداد زیادی درخت های سرسبز وجود داشت

• Photo of ehsan beyraghi

• Photo of shahidmahmoud
    shahidmahmoud Jul 1, 2021

خداقوت
    اگه بخوایم دسته جمعی بریم که هم بچه کوچیک همراهمون باشه و هم افراد میان‌سال و بخوایم یه جا بمونیم و آتیش و ناهار، کجاش بمونیم؟ قبل آبشار یا جای چشمه؟