کوه نوردی و رودنوردی فریزی

August 30, 2015
August 2015

•   4.7 2 Reviews

near Ferīzī, Razavi Khorasan (Iran)

مسیر پیاده روی در رودخانه و کوه نوردی کوه های اطراف روستای فریزی

اختلاف ارتفاع پایین و بالا : ۶۰۰ متر
حداکثر شیب صعود : ۵۲ درجه

توضیحات:

رشته کوههای بینالود در استان خراسان کوههای مناسبی برای صعود و جاذبه های طبیعی فراوانی دارد
ارتفاع کوههای این منطقه حداکثر به ۳۳۰۰متر (درقله شیرباد) می رسد

از جمله قلل مرتفع و مشهور این منطقه قله بینالود است که از فراز آن، دشت مشهد و شهر نیشابور به خوبی پیداست و ارتفاع آن به ۳۲۰۰متر می رسد.

رشته کوههای اطراف این قله و دامنه های آن مکانهای مناسبی برای کوهپیمایی و گردشگری فراهم آورده است.
از جمله این مناطق ، بخش شمال شرقی این قله هست که به روستای دره ای وسیع و پر آب و سپس به روستای فریزی ختم می شود.

تصمیم ما برای این کوه نوردی یک روزه رسیدن به قله بینالود بود اما با توجه به تاخیری که در رسیدن به دره داشتیم و وقت زیادی که صرف پیمودن جاده های خاکی با خودرو و نیز پیمودن رودخانه به صورت پیاده ، کردیم تصمیم ما را تغییر داد و صرفا به پیمودن مسیر رودخانه و سپس کوه نوردی یکی از شیب های تند منطقه بسنده کردیم

حدود ساعت ۹ ونیم حرکت خود را از در مسیر دره و رودخانه آغاز کردیم و تا ساعت ۱۱ ونیم به پایه کوه رسیدیم و از آنجا نیز به مدت دو ساعت کوه نوردی با شیب تند و نفس گیر داشتیم تا در نهایت خود را به ارتفاع ۲۲۰۰ متررساندیم وپس از ادای نماز ظهر و عصر و صرف ناهار ، مسیر بازگشت را نیز از شیبی تند اما از جهت مقابل مسیر صعود پی گرفتیم تا ساعت ۵ و نیم عصر که خود را به مسیر رودخانه رساندیم و از آنجا نیز حدود دو ساعت و نیم به سمت محل شروع بازگشتیم تا در نهایت ساعت هشت شب در حالی که هوا کاملا تاریک شده بود به خودرو رسیدیم.

از نکات قابل توجه این دره سختی مسیر رودخانه است. مشکل اصلی این بود که قسمت های زیادی از مسیر رودخانه هیچ جاده خاکی وجود نداشت و برای این که از داخل باغستان های شخصی و البته صعب العبور ، گذر نکنیم مجبور بودیم درراستای آب و در حاشیه رودخانه به جلو برویم که از قضا قسمت هایی نیز داخل آب رفتیم و کفش ها کاملا خیس شد.

مشخص است که وقتی کفش خیس بشود از قدرت و سرعت پیمایش می کاهد و به همین دلیل دو ساعت و نیم در رفت و دوساعت و نیم در برگشت مشغول این مسیر بودیم

البته قابل ذکر است که مسیر این رودخانه حتی با بارندگی های اندک دوفصل بهار و تابستان در خراسان هنوز پرآب و بسیار سرد بود به حدی که نمی شد در آب آن مدت زیادی ایستاد. مسیر جنگلی این منطقه بسیار زیبا و چشم نواز بود و از هرقسمت چشمه و آبشاری به رودخانه مرکزی می ریخت که صحنه ها و صداهای روح نوازی ایجاد می کرد

پس از جداشدن از دره اصلی نیز قصد پیمودن ادامه راه آب تا سرچشمه را داشتیم که متاسفانه به دلیل خروشان بودن مسیر آب و صخره های زیاد بین آن مجبور شدیم مسیرمان را به سمت یال رشته کوه سمت راستمان تغییر دهیم که البته شیب بسیار تندی داشت و بیش از دو ساعت وقت خود را صرف بالا رفتن کردیم

بالای یال کوه مکانی را برای نماز و ناهار انتخاب کردیم و البته پس از نماز ابتدا مقداری بالا رفتیم تا به ارتفاع ۲۲۰۰ رسیده باشیم و سپس ناهار را صرف کردیم که شامل کنسرو تن ماهی و تخم مرغ آب پز و گوجه بود

در مسیر برگشت نیز چند بار خطر حمله سگ های باغ از بیخ گوشمان گذشت
یکمرتبه که سگها به شدت نزدیک ما بودند مجبور به ایستادن و بی حرکت ماندن شدیم تا متوجه ما نشوند و دور شدند و ما به آرامی مسیر خود را تغییر دادیم البته حسابی ترسیدیم

به دلیل طولانی بودن مسیر رود ، در نهایت به شب خوردیم و حدود سه ربع مسیر را در تاریکی و با کمک چراغ قوه به سختی طی کردیم که خدارو شکر به سلامتی به خودرو رسیدیم و از آنجا از مسیر جاده خاکی به روستای فریزی رسیدیم و سپس جاده آسفالت روستا ما را به شهر گلبهار متصل نمود و از آنجا نیز به مشهد عزیمت نمودیم

با تشکر و آرزوی موفقیت و سربلندی و کوه نوردی شما

آبشار

دره ی سرسبز این منطقه دارای رودخانه ای پرآب در تمام فصول هست زیبایی چشم نوازی که خود رودخانه دارد با آبشارهای متعدد و چشمه هایی که از چپ و راست به رودخانه سرازیر می شود دو چندان می شود. در این مکان آبشاری کوچک وجود داشت که تصویرش را می بینید

رودخانه و درختان انبوه

دره ی سرسبز این منطقه دارای رودخانه ای پرآب در تمام فصول هست زیبایی چشم نوازی که خود رودخانه دارد با آبشارهای متعدد و چشمه هایی که از چپ و راست به رودخانه سرازیر می شود دو چندان می شود. آب چهارفصل این دره موجب رشد درختانی انبوه و ایجاد فضای سبزی وسیع در گستره ی این منطقه شده به حدی که معدود جاده های خاکی موجود در این دره بی شباهت به جاده های جنگلی کوهستانهای شمال نیست.

آبشار دوم

دره ی سرسبز این منطقه دارای رودخانه ای پرآب در تمام فصول هست زیبایی چشم نوازی که خود رودخانه دارد با آبشارهای متعدد و چشمه هایی که از چپ و راست به رودخانه سرازیر می شود دو چندان می شود. دومین آبشار مسیرمان را در این قسمت مشاهده کردیم در ادامه هم آبشار های بیشتری وجود داشت ولی به ذکر دو آبشار بسنده نمودیم

PictographDoor Altitude 5,259 ft

سرویس بهداشتی wc

در راستای رودخانه و حواشی آن باغستان های متعدد وجود دارد که متعلق به اهالی روستاهای این منطقه است و از طریق جاده های خاکی رشته کوه شمالی به اینجا دسترسی دارند. در برخی نقاط اقدام به ساخت خانه هایی در کنار باغ ها شده در بعضی مکان ها نیز قسمت هایی را صرفا جهت سرویس بهداشتی قرار داده اند که این جا اتاقکی فقط برای این منظور تعبیه شده اما فقط دارای یک آفتابه است که باید از آب رودخانه پر شده و استفاده گردد

راه خاکی جنگلی

در راستای این دره جاده خاکی سراسری وجود ندارد ، آن هم به دلیل انبوهی درختان و سختی ایجاد جاده خاکی. معدود راههایی جهت دسترسی محلی به باغستان ها وجود دارد که البته منظره ای دیدنی را شکل داده است و بی شباهت به جاده خاکی های جنگلهای گلستان و مازندران نیست

محل تلاقی دو رودخانه

جای جای این دره سرسبز پرآب است و از چپ و راست آبشار و چشمه و رودخانه است که به دره می ریزد در این مکان نیز رودخانه ای که از بین کوههای جنوبی شکل گرفته به رودخانه اصلی می پیوندد تمام مسیر اطراف رودخانه ها و دره ها سرسبز و پوشیده از باغ ها و درختهای چند ده ساله و بعضا چند صد ساله است

صعود با شیب تند

مسیر صعودی که از این مکان آغاز کردیم دارای شیب بسیار تندی هست که به سختی می توان بالا رفت و انرژی زیادی نیاز دارد. هیچ مسیر مالرویی که بتوانیم به آسانی از آن بالا برویم در این قسمت کوههای منطقه یافت نشد. برخی کوههای اطراف بعضا دارای مسیرهای خاکی نیز هستند که در نقشه های ماهواره ای می توانید مشاهده کنید

PictographTree Altitude 0 ft

منظره های جنگلی

مسیر دره این منطقه سرشار از درختان متنوع و پر محصول هست بیشترین محصولاتی که نظر ما را جلب نمود درختان سیب و گلابی و گردو بود که البته به خاطر سرمای منطقه دیرتر از نقاط گرمتر می رسید. مناظر زیبای این دره قطعا چشم مسافران و گردشگران را خیره خواهد کرد به خصوص که طبیعت این منطقه کاملا دست نخورده و بکر باقی مانده است

نماز و ناهار

در این نقطه پس از کوه پیمایی بسیار سخت در مسیری با شیب تند توقف کردیم تا ابتدائا نماز ظهر و عصر را خوانده و سپس مشغول صرف ناهار شویم ابتدا من نماز خواندم و هنگامی که برادرم مشغول نماز شد من به سمت قله ای نزدیک رفته و آن را به سرعت فتح کردم تا برای ناهار برگردم منظره این نقطه مملو از رشته کوهها و سرسبزی های دره بود فریاد شما هم در این مکان به شدت میان کوهها پیچیده شده و از چند جهت بر می گردد که به نوبه خود بسیار جالب است

چشمه و درختان کهن سال

پس از پایین آمدن در شیب تند این قسمت به چشمه ای رسیدیم که البته آب چندانی نداشت و به سختی می شد آب آن را برای شرب گرفت چون روی مسیر آب مملو از گیاهان بود که البته کیفیت آب را هم پایین می آورد. عجیب ترین مساله این بود که درختانی شاید به قطر یک تا دو متر را در این جا مشاهده کردیم و ارتفاع آن هم شاید تا ده متر می شد و عجیب بزرگ بودند. اگر به سن بخواهیم بگوییم احتمالا صدها سال عمر کرده بودند در قسمتی از این درختان ، صحنه ای جالب پیش آمده بود ، آب اندک چشمه از قسمتی در ریشه های بزرگ یکی از این درختان وارد شده بود و از زیر درخت به صورت بسیار زیبا بیرون می ریخت. گویا درخت خود آب به بیرون می ریخت

رود خروشان

پس از خروج از مسیر دره اصلی به سمت دره میانی دو رشته کوه جنوب غربی ، به مسیری بر می خورید که روخانه ای خروشان از آن پایین می آد و این مسیر به قدری مشکله که در برخی نقاط امکان جلو رفتن بدون ورود به آب نیست و در بعضی قسمت ها هم بسیار صخره ای هست لذا برای صعود باید روی یال این کوهها سوار بشید

PictographTree Altitude 0 ft

تک درخت

در ارتفاع ۲۲۰۰ متری تک درختی زیبا و سبز در میان انبوده خار و خاشاک طلایی رنگ خود نمایی می کند

• Yujikllo Mar 29, 2016

esta ruta es la bomba tio.