کوه چال صعود از دره سورقه و بازگشت از دره خرجال

January 31, 2020
January 2020

near Keseh, Qom (Iran)

کوه چال با ارتفاع ۲۷۰۰ متر اولین کوه مرتفع از قلل مرتفع جنوب روستای فردو است. این کوه از ابتدای روستای خاوه مشخص بوده و از روستای فردو می‌توان آن را ب شکل کامل دید.
برنامه‌ی صعود این قله از دره سورقه بود. دره سورقه یک مسیر پیمایشی ساده بوده ک در فصول زمستان با مراقبت نسبت ب قسمت‌های یخ‌زده‌ی مسیر می‌توان ب سادگی آن را صعود کرد. انتهای دره شیب تندی دارد و پس از گذراندن شیب تند ب زین اسبی قله‌های دوشاخ و چال می‌رسیم.با پیمایش ب سمت جنوب به قله‌ی دوشاخ رسیده و مسیر شمال ب قله‌ی چال می‌رسد. پس از پیمایش زین‌اسبی کوتاه با یک مسیر دست ب سنگ ساده می‌توان ب قله‌ی چال رسید. استراحت روی قله و مشاهده‌ی دماوند بزرگ و خط‌الراس البرز مرکزی از قسمت‌های خاطره‌انگیز این صعود بود.
در مسیر فرود تصمیم گرفتیم طی یک برنامه‌ی اکتشافی دره‌ی غربی زین‌اسبی ک ب دره‌ی خرجال منتهی می‌شود را ادامه دهیم. لذا گروه ب دو قسمت تقسیم شد و من ب همراه آقای سجادی ب پیمایش این دره پرداختیم و قرار شد پس از فرود گروه از دره سورقه آقای حکیمی در مسیری بین فردو باغچه‌نبات با ماشین ب سراغ ما بیاید. برخلاف تصور حجم برف این دره در بعضی نقاط ب یک متر نیز می‌رسید. همچنین ب دلیل قرار داشتن این دره در سایه بسیاری از قسمت‌های دره یخ‌زده بودند ک این اتفاق باعث سختی مسیر فرود می‌شد. یخ سیاه روی بسیاری از سنگ‌ها را پوشانده بود و در بعضی قسمت‌ها روی برف‌ها نیز با لایه‌ای از یخ پوشانده شده بود. ساختار صخره‌ای دره نیز امکان فرود سرعتی را از ما گرفته بود و با دقت تمام فرود انجام شد. این دره توانایی ایجاد بهمن داشته در هنگام صعود و فرود از آن باید تمام جوانب رعایت شود.
پس از اتمام فرود این دره ب دلیل نبستن گتر تمام نقاط خالی کفشهایمان پر از برف شده بود. بعد از تعویض جوراب‌ها مسیر دره خرجال را ک حالا رودخانه‌اس دوباره جان گرفته و دارد بستر خود را پس‌می‌گیرد ادامه دادیم. مسیر دره در بسیاری از جاها یخ زده بود ک هشیاری بالایی طلب میکرد و یک دوره‌ی پیمایش برف و یخ متوسط در خود جای داده بود. قسمت‌های ابتدایی دره نیز چند قسمت بهمن‌خیز دارد و در محل اتصال دره‌ی شمال غربی کوه چال ب دره اصلی مشخص بود بهمن نسبتا بزرگی رخ داده است. مسیر را از کناره‌ی رودخانه ادامه دادیم و در قسمتهایی از مسیر ب دامنه‌ها رفته و قسمت‌های یخ زده را دور زدیم. ردپای حیات‌وحش در منطقه خبر خوبی بود. جای پاهای گرگ‌های بزرگ و خانواده‌ی گرازها در سرتاسر منطقه مشخص بود و البته در خیلی از قسمت‌ها باعث کمک در انتخاب مسیر بود. جای پای یک کفتار نیز در مسیر مشخص شد ک حضور او در آن‌جا عجیب بود.
قرار بود در فاصله‌ی حدود یک کیلومتری باغچه نبات با تغییر مسیر ب سمت فردو ب روستا برسیم ک برف و یخ دامنه‌ی شمالی قله‌ی چال هم خطرناک بود و هم مسیر را طولانی‌تر از پیمایش مسیر اصلی میکرد. لذا مسیر دره را تا انتها ادامه دادیم و در نزدیکی آبشار باغچه‌نبات ب آقای حکیمی ملحق شدیم.

• Photo of M.E.Razeghi
    M.E.Razeghi Feb 2, 2020

این جوری که شما نوشتی ، آقای سجادیان باید به رحمت خدا رفته باشه (:

• Photo of ali yeganeh
    ali yeganeh Feb 13, 2020

پسر پرانرژی ای بود ولی نگفتی بار اولشه😂. تقریبا ی شیش هفت باری جلوی رحمت الهی رو گرفتم 😉 ی تیکه از مسیر ب شکل خفنی بهمن گیر بود و اثرات بهمن روزهای قبل توش پیدا بود جات خالی