خط‌الرأس نعل اسبی، زشک، شیرباد چمن ۱،۲،۳

Photo ofخط‌الرأس نعل اسبی، زشک، شیرباد چمن ۱،۲،۳ Photo ofخط‌الرأس نعل اسبی، زشک، شیرباد چمن ۱،۲،۳ Photo ofخط‌الرأس نعل اسبی، زشک، شیرباد چمن ۱،۲،۳

November 3, 2023
November 2023

near Zoshk, Razavi Khorasan (Iran)

به نام خداوند هستی بخش
جمعه ۱۲ آبان ۱۴۰۲ یکی از خط الرأس‌های معروف و سنگین خراسان واقع در رشته کوه‌های بینالود پیمایش شد.
خط‌الرأس معروفه نعل اسبی که از دور راهی دره زشک بزرگ و کوچک از چشمه قل قلی شروع شده و پس از گذر از راه باغهای زیبای منتهی به چشمه گلابی و صعود قله زشک و گذر از شترپران و جان‌پناه شهید رضوی شیرباد و صعود قله شیرباد و ادامه پیمایش و صعود قلل چمن ۱،۲،۳ در نقطه آغازین به اتمام می‌رسد.

مسافت پیمایش شده ۳۸‌کیلومتر و ۴۸۰ متر بود.
ارتفاع صعود شده در طول مسیر ۲۲۲۰‌متر.
زمان فعال ۱۱ ساعت و ۴۸ دقیقه
کل زمان پیمایش ۱۶ ساعت و ۲۸ دقیقه.
سطح برنامه کوهنوردی دشوار یا سنگین.

امسال هم طبق چند سال اخیر دنبال فرصتی برای پیمایش این مسیر زیبا بودم که شکر خدا دیروز جمعه شرایط مهیا شد.
همنوردم در این برنامه جذاب آقای سید اسماعیل حسینی بود، دمش گرم، مثل همیشه استوار و خستگی ناپذیر بود.
صبح ساعت ۳ از مشهد راهی پای کار شده و در ساعت ۴:۱۵ شروع به پیمایش کردیم، وقتی رسیدیم به چشمه گلابی اذان صبح بود، وضو گرفته و نماز را خواندیم، هوا نسبتاً سرد بود، ۶ رسیدیم به قله زشک.
از زیبایی های کوهنوردی صبحگاهی لذت بردن از سکوت طبیعت و مناظر زیبای طلوع خورشید است که ما هم کلی لذت برده و خدا را به خاطر نعمت سلامتی شکر گذاری کردیم.
دو کیلومتر بعد از قله در محل مناسبی که باد اذیت نمی‌کرد چای و صبحانه خورده و ادامه مسیر داده و پس از گذر از زیر قله شترپران در ساعت ۱۱ رسیدیم جان‌پناه.
چند عکس گرفته و به سمت قله شیرباد راهی شدیم، ساعت ۱۲:۳۰ قله بودیم، بعد از کمی استراحت و ریکاوری حدود ساعت ۱۳:۳۰ به سمت قله چمن ۳ راهی شدیم، مسیری طولانی و خسته کننده به مسافت تقریبی ۱۰ کیلومتر. درست دم غروب ساعت ۵:۳۰ چمن ۳ و ساعت ۶ چمن ۲ و ۶:۴۵ دقیقه چمن ۱ صعود شد و در ساعت ۸:۴۵ دقیقه شب در نقطه شروع برنامه بودیم.