خط الراس شرقی علم کوه

one day 17 hours 7 minutes
July 6, 2020
July 2020

near Hamūrak, Māzandarān (Iran)

در تاریخ 1399/4/11 ساعت 14:30 یک تیم 5 نفره حرکت از تهران به سمت مرزن آباد را آغاز کردیم و پس از مقداری خرید به سمت کلاردشت راهی شدیم یکی از خودروها در پشت در قرارگاه پارک شد ( قرارگاه فدراسیون بسته بود ) و یکی دیگه از خودروها به سمت ونداربن حرکت کرد . در محل قرارگاه یک دستگاه پاترول منتظر ما بود که پس از سوار کردن یکی از همنوردان در ونداربن به سمت تنگ گلو حرکت کردیم ( هزینه هر خودرو تا تنگ گلو 300000 تومان بود ) پس از رسیدن به تنگ گلو و آماده شدن در ساعت 19:30 استارت برنامه به سمت اولین قله یعنی لشکرک بزرک زده شد و در ساعت 23:41 دقیقه بر روی قله لشکرک بزرگ ایستادیم و سپس به سمت قله گردون کوه جنوبی حرکت نمودیم که به علت وزش باد شدید مجبور به شب مانی در زیر قله گردون کوه جنوبی شدیم و پس از نصب چادرها به استراحت پرداختیم و در صبح روز پنجشنبه ساعت 6:15 حرکت به سمت قله گردون کوه جنوبی را آغاز نمودیم . در ساعت 7 بامداد بر روی قله گردون کوه جنوبی بودیم و سپس ادامه مسیر به سمت گردون کوه شمالی آغاز گردید . در ساعت 7:35 بر روی قله گردون کوه شمالی بودیم و سپس ادامه مسیر به سمت قله مناره آغاز گردید . از اینجا به بعد مسیر کم کم دست به سنگها شروع شد و سنگهای این مسیر بسیار سست و شکننده بود و کمی مارو با مشکل مواجه کرد و بهتره اعضای تیم با فاصله از هم حرکت کنن چون تقریبا در همه جای مسیر سنگ از زیر دست و پا در میره. در ساعت 8:52 بر روی قله مناره ایستادیم و سپس حرکت به سمت قله ستاره آغاز گردید . در ساعت 9:17 دقیقه به قله ستاره رسیدیم و سپس حرکت به سمت قله خرسان جنوبی آغاز گردید . و در ساعت 10:57 بر روی قله خرسان جنوبی بودیم و ادامه مسیر به سمت قله خرسان میانی و از آنجا حرکت به سمت قله ویرانه کوه . در ساعت 12:46 بر روی قله ویرانه کوه بودیم که حقیقتا هم ویران بود و سپس ادامه مسیر به سمت قله خرسان شمالی . این قسمت از پیمایش شاید چالشی ترین قسمت مسیر بود و در زیر قله خرسان شمالی به محل ثابت گذاری رسیدیم . در اونجا از سیم بوکسل و طناب جهت ثابت گذاری استفاده شده بود که ناب کاملا ول بود و از سیم بوکسل استفاده کردیم . گرچه این سیم بوکسل هم فقط جهت بالا بردن روحیه مناسبه و به هنگام صعود خیلی نباید بهش اطمینان کرد . متاسفانه سنگهای این قسمت هم به شدت لق و ریزشی بودن و کلی سنگ از زیر دست و پامون در رفت و مبور بودیم تا صعود کامل هر کدوم ازهمنوردها صبر کنیم و بعدش نفر بعدی وارد مسیر صعود بشه . در ساعت 14:16 دقیقه همه اعضای تیم بر روی قله خرسان شمالی بودیم و بعد از کمی استراحت در هوایی که با وزش باد و مه همراه بود به سمت جانپناه خرسان و قله آخر یعنی علم کوه راهی شدیم . پس از کمی استراحت در جانپناه به سمت قله علم راهی شدیم و در ساعت 16:30 در نهایت بر روی دهمین قله یعنی علم کوه ایستادیم و پس از گرفتن عکس به سمت حصار چال راهی شدیم . سه نفر از اعضای تیم بدون توقف جهت استراحت بهتر و گرفتن دوش به سمت ونداربن حرکت کرده و دو نفر دیگه در بالای حصارچال اقدام به شبمانی نمودند . و روز جمعه همه اعضای تیم به سمت تهران حرکت نمودند .
نکاتی در مورد این برنامه :
با توجه به ریزشی بودن مسیر حتما از هلمت استفاده شود
کوله ها به دلیل پیمایش زیاد و دست به سنگ های متعدد حتی المقدور سبک باشند
در صورت امکان حتما در تیم کسی حضور داشته باشه که قبلا این مسیر رو طی کرده و با منطقه آشنایی داره چون احتمال م شدن هستش .
تعداد اعضای تیم کم و از آمادگی جسمانی مناسب برخوردار باشند .

ALAMKOOH

VIRANEH KOOH

• Photo of بهادر
    بهادر Jul 9, 2020

سپاس از اشتراک این مسیر خوب، به ویژه اینکه خیلی از کوهنوردانی که مسیر های فنی و نیمه فنی می رن حاضر نیستن مسیرش رو در اختیار عموم قرار بدن، کارت درسته علیرضاجان، امیدوارم یه روز بتونم از روی این مسیری که گذاشتی من هم این پیمایش رو انجام بدم

• Photo of ALIREZA MONTAHA
    ALIREZA MONTAHA Jul 10, 2020

بهادر عزیزم همه اینهارو از شما یاد گرفتم که صبورانه و بدون هیچ غروری مثل یک استاد واقعی در خدمتم گذاشتی . نمیخوام فلسفیش کنم ولی ما انسانها تو این دنیا نه چیزی به دست میاریم و نه از دست میدیم . فقط میایم و میریم . بهتره چیزی ازمون برای دیگران به جا بمونه که مفید باشه . بازم از همه زحماتت سپاسگزارم