قله برف انبار و قله سیاه کوه از روستای فردو (سیمرغ قم)

Photo ofقله برف انبار و قله سیاه کوه از روستای فردو (سیمرغ قم) Photo ofقله برف انبار و قله سیاه کوه از روستای فردو (سیمرغ قم) Photo ofقله برف انبار و قله سیاه کوه از روستای فردو (سیمرغ قم)

December 16, 2022

دمای هوا: منفی 7 درجه
دمای حسی هوا: منفی 19 درجه
سرعت باد: 13 تا 37 کیلومتر بر ساعت

برنامه‌ دوم تمرینات گروه آماده‌ سازی افراد اصلی گروه برای رویارویی با شرایط متفاوت و کسب آمادگی جسمانی لازم برای برنامه‌های پیچیده و سخت سال آینده است.

چهارشنبه ساعت 23:30 دقیقه گروه 4 نفره ما عازم استان قم و سپس مسیر جنوب استان را در پیش گرفته و به منطقه خوش آب و هوای بخش کَهَک و سپس روستای زیبای فُردو که حقیتا با وجود سرمای طاقت فرسا و رخت سپیدی که بر تن کرده باز هم عرض عرض اندام می‌کرد رسیدیم؛
در روستا نوشته‌ای با عنوان 《طرح سیمرغ》 همراه به جهت بر دیوار‌ها یا تابلو خواهید دید که مسیر جاده خاکی پای کوه را نشان می‌دهد این و در انتها گوشه‌ی دیوار یک کوچه نوشته‌ی طرح سیمرغ شما را در به ابتدای جاده خاکی می‌توان گفت نیمه مرغوب می‌رساند که می‌توان حتی با سواری در صورت کم بودن حجم برف در فصول پاییز و زمستان به پارکینگ مناسبی که جای حدودا 10 خودرو را دارد برسانید،در صورتی که این پارکینگ که پوینت گذاری شده تکمیل ظرفیت بود دقیقا 200 متر بعد هم پارکینگ دیگری تعبیه شده که آن هم حدود 15 خودرو ظرفیت دارد و اینطور که بنده متوجه شدم از دیگر کوهنوردان پارکینگ امنیت بالایی دارد و تا کنون اتفاق تلخی ظاهرا برای عزیزان کوهنورد نیفتاده است.
بعد از استراحتی کوتاه و صرف صبحانه ساعت 8:40 صبح با روشنی هوا در یک شرایط کاملا ایده آل صعود آغاز شد،یک چشمه با کیفیت مطلوب در پایان مسیر جاده خاکی وجود دارد که بنده پوینت گذاری انجام ندادم به دلیل اینکه حدود 50 متر خارج از مسیر بود و ما آب به اندازه کافی داشتیم،اما کاملا قابل تشخیص است زیرا که سرچشمه اصلی جویبار همین چشمه می‌باشد؛
مسیر گردنه ابتدایی شیب نرمی داشت که حقیقتا با وجود برف اصلا اذیت کننده نبود،در ادامه رفته رفته حجم برف بیشتر میشد و شیب گردنه بیشتر اما تیم با روحیه بالا و دریافت انرژی بالا از چهره‌ی زیبای کوهستان که تماما غرق ابرهای پنبه‌ای مانند و رخ تمام برفی کوهستان و آسمان آبی پاک به مسیر همچنان ادامه می‌داد،شیب نهایی قله شدت وزش باد بیشتر شد و هاله‌ای از مِه اطرافمان را فرا گرفت که فضا را جور دیگری به دل نشاند؛
حدود ساعت 11:50 بر بلندای قم و کسب یک سیمرغ دیگر از پروژه سیمرغ کوه‌های کشورمان شدیم،پس از گرفتن عکس یادگاری به داخل پناهگاه رفتیم که کمی پایین‌تر با فاصله بسیار کم از قله ساخته شده که در مسیر مستقیم باد قرار نگیرد؛
پناهگاه بسیار تمیز و با امکانات قابل توجه در کوهنوردی تعبیه شده،
شیشه‌های دوجداره و فضای دلنشین پناهگاه فرصت مناسبی را برای شب‌مانی حتی در شرایط برفی که چندین درجه زیر صفر بود هم ایجاد می‌کند،در پناهگاه با همت بلند دوستداران کوهستان اهل قم این پناهگاه ساخته شد که تمامی متریال توسط کوهنوردان تا قله حمل شده که عکس‌های لازم را بر روی بنر پناهگاه خواهید دید؛
همچنین یکسری اقلام تهیه شده که اشاره به این موضوع برای دوستانی که جهت شبمانی قصد برنامه ریزی می‌کنند اهمیت دارد؛
ادویه جات،کپسول پیکنیک،کیسه زباله،دستکش نایلونی،چند دبه آب آشامیدنی که هرکدام در صورت نیاز اضطراری تاکید شده استفاده شود بهرحال شارژ این اقلام زحمت بسیاری دارد،پس از استراحت و همنشینی با دوستان سرانجام ساعت 20 از شدت سرمای غیر قابل تصور به کیسه خواب‌هایمان پناه بردیم و خوابی لذت بخش را در قله برف انبار تجربه کردیم،صبح روز بعد ساعت 8 بیدار شدیم حالا که خستگی از تنمان بیرون رفته و سرحال شدیم بیرون برای تماشای منظره رفتیم که وصف آن لحظات کار کلمات نیست باید رفت و دید...
تایم مناسب بود و طبق هواشناسی امروز از ساعت 9 صبح تا 13 ظهر بارش برف داشتیم،در همین بازه تصمیم بر این داشتیم که قله سیاه کوه را که کمی آنطرف‌تر بود را صعود کنیم که بین 20 تا 40 دقیقه بسته به سرعت کوهنوردی زمان می‌برد و مسیر سختی هم ندارد.
چند نکته که لازم است در پایان عرض کنم:
پناهگاه با زحمات بسیاری طی 6 سال ساخته شد و رعایت و حفظ این پناهگاه نشانگر شخصیت ماست و امکان سال‌ها استفاده مفید را دارد.
در صورتی که قصد شبمانی در شرایطی مانند زمستانه دارید حتما لباس‌های مخصوص کوهنوردی و کیسه خواب پر تراکم بالا،مَت مناسب باید همراه خود داشته باشید در غیر اینصورت چیزی جز آسیب‌های جبران ناپذیر یا حادثه‌های تلخ‌تری انتظارتان را نمی‌کشد.

با آرزوی موفقیت برای شما همنوردان امیدوارم توضیحات بنده راهنمای کوچکی در این مسیر باشد

PictographPavement ends Altitude 7,980 ft

سیمرغ و بام استان قم

PictographMountain hut Altitude 10,484 ft

پناهگاه

این پناهگاه با همت بلند دوستداران کوهستان طی چندین سال با سختی و مشقت‌های بسیار ساخته شده و تمامی متریال توسط کوهنوردان تا به اینجا اورده و ساخته شده،در داخل پناهگاه پیک‌نیک،ادویه‌‌جات،دبه‌های ۲۰ لیتری آب،دستکش پلاستیکی،کیسه زباله،مایع ظرفشویی،اسکاج و ... وجود دارد لطفا در استفاده از این وسایل دقت لازم رو بجا بیارید که در صورت نیاز در مواقع ضروری استفاده کنید.

فاقد آب (بهداشت فردی رعایت شود همنورد)

مدت زمان صعود به این قله در مواقعی برفی حدود نیم ساعت تا چهل دقیقه و در شرایط غیر برفی کوتاه‌تر است.